Sekretne piękno afrykańskich masek
Wykład Dariusza Skonieczko

Miejsce Projektów Zachęty
wstęp wolny

Afrykańskie maski od ponad stu lat budzą zainteresowanie ze względu na swoją formę, znaczenie etnograficzne i mistyczne. Ich estetyką zafascynowali się tacy artyści jak André Derain, Pablo Picasso, czy Georges Braque. Podziwiali siłę ekspresji masek oraz ich formalny dynamizm, a także interesowali się znaczeniem sakralnym i magicznym.

Maski afrykańskie są zaledwie wycinkiem afrykańskiej duchowości, ale wycinkiem bardzo istotnym. Obiekty te wykonywane przez utalentowanych rzemieślników, będących często kapłanami, stanowią wykładnik życia społecznego i religijnego. Pełnią rolę amuletów oraz są znakami informacyjnymi.

Maski prezentują różne typy stylistyczne. Mamy maski hełmowe, naramienne, paszportowe, materiałowe, twarzowe. Ich wykonanie poprzedzają rozmaite procedury, a sam sposób produkcji przy użyciu ciosła lub toporka zajmuje wiele godzin i wymaga dużych umiejętności.

Podczas prezentacji widzowie będą mogli obejrzeć film autorstwa Jacka Olędzkiego z roku 1974 pt. Dar Dakar, na którym ukazane są arkana produkcji afrykańskich artefaktów. W dzisiejszych czasach nadal budzą podziw ze względu na swą formę, ale ich rola często się zmienia. Maski stają się zapisem zamierzchłych czasów, elementem historii lub atrakcją turystyczną.

Dariusz Skonieczko (ur.1973) – historyk sztuki, kustosz muzealny, afrykanista. Kurator zbiorów i wystaw etnograficznych Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie. Kurator wystawy stałej poświęconej etnografii afrykańskiej – Afrykańskie wyprawy, azjatyckie drogi. Doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie pracuje nad wykorzystanie interaktywnych technik hologramowych oraz sztucznej inteligencji w przestrzeniach muzealnych. Uczestnik wypraw afrykańskich m.in. do Zimbabwe i Demokratyczne Republiki Kongo, Kamerunu oraz cyklu wypraw Wiwat Polonia – szlakiem wypraw Rogozińskiego – do Afryki Zachodniej, w latach 2014–2016. Autor książki Zapomniany odkrywca – Stefan Szolc Rogoziński.

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 15.05 – 10.07.2011
    Bartosz Mucha
    52 leniwe tygodnie Paraarchitektura

    Wystawa Bartosza Muchy jest prezentacją z pogranicza sztuk wizualnych, architektury i dizajnu. Paraarchitektura to przedsięwzięcie, które podejmuje szeroko pojętą problematykę domu – miejsca będącego synonimem bezpieczeństwa i ciepła.

    Projekt KordegardaProjekt Kordegarda
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 16.01 (CZW) 18:00
    ARCHIWUM PROTESTU?
    SPOTKANIE Z OSOBAMI Z KOLEKTYWU ARCHIWUM PROTESTÓW PUBLICZNYCH I TOMÁŠEM RAFĄ
    Zachęta | sala kinowa (wejście przez wystawę)Zachęta | sala kinowa (wejście przez wystawę)
  • 18.01 (SOB) 12:30
    Barwne kukiełki i marionetki
    Warsztaty z cyklu „Co robi artyst(k)a?” dla rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 19.01 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 21.01 – 28.01.2025
    Historie potencjalne
    Seminarium
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 21.01 (WT) 19:00
    Bojarska – Ratajczak – Wielgosz: Dyskusja o „Brutalizmie” Achille'a Mbembego
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 23.01 (CZW) 18:00
    Kryzys humanitarny jako stan permanentny
    Dyskusja
    Zachęta | sala kinowa (wejście przez wystawę)Zachęta | sala kinowa (wejście przez wystawę)
  • 24.01 (PT) 12:15
    Patrzeć/Zobaczyć
    Oprowadzanie dla dorosłych 60+ po wystawie „Historie potencjalne”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 27.01 – 30.01.2025
    Bunt Głuchych. Odnowa
    Zachęta | hol głównyZachęta | hol główny
  • 01.02 – 02.02.2025
    Potential History Symposium
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta