Rzeźba w poszukiwaniu miejsca
Szkolenie dla nauczycieli

Online | ZOOM
brak wolnych miejsc

czas trwania: od godz. 17 do 20
forma zajęć: online, przez platformę Zoom
prowadzący: Marta Artyfikiewicz, Sara Herczyńska, Marcin Matuszewski, Maria Nowak, Anna Owsiany, Zuzanna Zasacka
informacje:

 

Zapraszamy nauczycieli, edukatorów i animatorów pracujących z dziećmi i młodzieżą na szkolenie wokół wystawy Rzeźba w poszukiwaniu miejsca, która pokazuje zjawiska i postawy twórcze istotne dla rzeźby polskiej ostatnich sześćdziesięciu lat. Na wystawie prezentowane są dzieła blisko stu artystów z pola sztuk wizualnych, w tym Xawerego Dunikowskiego, Aliny Szapocznikow, Magdaleny Abakanowicz, Roberta Kuśmirowskiego czy Izy Tarasewicz. Przywołana przez dzieła innych artystów twórczość Katarzyny Kobro pokazuje, jak wielką rolę odegrała jej koncepcja odejścia od rzeźby rozumianej jako bryła ku jej pojmowaniu jako formy w relacji do przestrzeni. Wystawa pozwala przyjrzeć się również zjawisku wychodzenia rzeźby poza słownikowe definicje, ujawniając jej związki z innymi dziedzinami sztuki: muzyką, teatrem, fotografią, performansem i autonomicznym dziełem filmowym.

Specjalnie z myślą o nauczycielach i edukatorach przygotowaliśmy zestaw kart pracy zawierających krótkie omówienia wybranych dzieł prezentowanych na wystawie oraz zadania twórcze nimi inspirowane. Wystawę można zwiedzać online w formie wirtualnego spaceru, co stwarza doskonałą możliwość samodzielnego prowadzenia zajęć w szkole w oparciu o przygotowane przez nas materiały. Podczas szkolenia edukatorzy Zachęty oprowadzą uczestników po wystawie i zaprezentują metody pracy z dziećmi i młodzieżą na podstawie kart pracy. Warsztaty powstały z myślą o nauczycielach i osobach pracujących z uczniami klas podstawowych i ponadpodstawowych, które w ramach szkolenia będą się odbywały równolegle przez program Zoom.

Szkolenie jest kierowane do nauczycieli języka polskiego, plastyki i zajęć artystycznych, uczących w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Zapraszamy również edukatorów i animatorów oraz innych nauczycieli chcących poszerzyć swoją wiedzę o sztuce współczesnej bądź poszukujących inspiracji do prowadzenia zajęć.

Uczestnicy otrzymają zaświadczenia ukończenia kursu oraz materiały edukacyjne.
 

Harmonogram szkolenia: 

  • godz. 17–18 oprowadzanie po wystawie Rzeźba w poszukiwaniu miejsca (streaming z wystawy/Zoom)prowadzenie: Marta Artyfikiewicz i Sara Herczyńska
  • godz. 18.15–19 warsztaty w podziale na grupy (Zoom)
  • godz. 19.15–20 warsztaty w podziale na grupy (Zoom)

Warsztaty dla nauczycieli pracujących z uczniami szkół podstawowych:

Postać jako inspiracja

Rzeźba w swojej formie jest namacalna i bliska w odbiorze. Postać – nie tylko ludzka – stanowiła inspirację dla sztuki od zawsze. Już w sztuce pierwotnej przedstawiano ludzi, bóstwa, zwierzęta. Do dziś człowiek i jego ciało nadal inspiruje artystów. Na wystawie poszukamy rzeźb przedstawiających ludzi, zobaczymy, jak jesteśmy pokazani i jaką historię o nas opowiadają rzeźby. Zobaczymy figury religijne, niemal abstrakcyjne, użyte w pracach ludziki lego, lalki, klasyczne postaci. Na warsztatach, wykorzystując nas samych jako inspirację, stworzymy rzeźbę przedstawiającą różne emocje. Postaramy się też pójść w stronę abstrakcji.

prowadzenie: Anna Owsiany

Dziura, czyli coś z niczego

Rzeźba może mieć różne wielkości, może być wykonana z różnych materiałów. Ale z czego by nie była, to zazwyczaj przybiera jakiś kształt, nawet bardzo nieregularny. A jaki kształt ma dziura? Jak ją pokazać? Na wystawie Rzeźba w poszukiwaniu miejsca możemy odszukać dwie, zupełnie różne dziury. Oskar Dawicki otworem w kształcie własnego ciała przebił się na wylot z wystawy na klatkę schodową. Koji Kamoji postanowił pokazać istotę dziury, bez tworzenia faktycznego otworu.

Dziura nie ma określonej formy, jej kształt tworzą otaczające ją ściany. Dziura może być ciemna i niepokojąca, może jednak stać się portalem do zupełnie innej rzeczywistości. Podczas warsztatów sprawdzimy, jak zrobić dziurę bez kopania albo wybijania ściany oraz stworzymy własne portale w świat, który do tej pory wydawał się niemożliwy.

prowadzenie: Maria Nowak

Warsztaty dla nauczycieli pracujących z uczniami szkół ponadpodstawowych:

Zostaje to, co ważne

Na wystawie Rzeźba w poszukiwaniu miejsca pojawiają się prace, które mogą spełniać role pomników, a niektóre są nimi dosłownie. Przybierają one różne formy: od wyrzeźbionej w pniu brzozy twarzy Lecha Kaczyńskiego po wykonaną z tworzywa sztucznego figurę nastolatki. Nad wieloma prezentowanymi rzeźbami można zastanawiać się w kategoriach upamiętniania. Co lub kogo miałyby upamiętniać? Zastanowimy się nad tym, zwiedzając wspólnie wystawę online.

Spróbujemy też stworzyć koncepcję pomnika współczesności. A może współczesnego człowieka, otaczającego nas świata lub wybranego jego fragmentu z jakiegoś powodu ważnego dla nas. Co warto zapamiętać? Jaką lekcję zostawić po sobie w utrwalonej formie? W grupach postaramy się wypracować pomysły na nieoczywiste pomniki.

prowadzenie: Marcin Matuszewski

Słowa i rzeczy

Piotr Bosacki działa na pograniczu wielu dyscyplin — muzyki, sztuki, animacji i literatury. W swoich pracach często używa gotowych, znalezionych przedmiotów zaczerpniętych z codzienności. Ważna dla niego jest kompozycja. Zestawia słowo z obrazem, a warstwa literacka jest równie ważna, co wizualna. W pracy prezentowanej na wystawie artysta stworzył przestrzenne wiersze. Za pomocą słów nadał nowe znaczenia przedmiotom codziennego użytku, nie kierując się ich pierwotnymi funkcjami, tylko swoją wyobraźnią. Ta sama rzecz zamknięta w szklanej gablotce ma dwa tytuływiersze, umieszczone po dwóch stronach gabloty. Ucięte białe wtyczki mogą być zarazem kośćmi zwierząt na pustyni, jak i skorpionami.

Podczas zajęć będziemy się zastanawiać nad tym, jak opis czy słowo mogą zmienić percepcję danego przedmiotu lub dzieła sztuki. Stworzymy własną fotograficzno-słowną instalację inspirowaną pracą Bosackiego.

prowadzenie: Zuzanna Zasacka

 

W formularzu zgłoszeniowym na szkolenie prosimy o określenie z jaką grupą wiekową Państwo pracują. Osoby, które zaznaczą szkoły podstawowe będą uczestniczyły w warsztatach Postać jako inspiracja oraz Dziura, czyli coś z niczego, natomiast osoby pracujące z uczniami ze szkół ponadpodstawowych wezmą udział w warsztatach Zostaje to, co ważne oraz Słowa i rzeczy.

Formularz zgłoszeniowy







Dziękujemy. Formularz został wysłany.
Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 01.02 – 25.04.2021
    Rzeźba w poszukiwaniu miejsca

    Wystawa Rzeźba w poszukiwaniu miejsca to kolejna z cyklu przekrojowych wystaw problemowych w Zachęcie, poświęconych co roku innemu artystycznemu medium. Opowiada o tożsamości rzeźby polskiej ostatnich sześćdziesięciu lat — nie tyle poprzez chronologię aktywności artystycznej, ile poprzez ukazanie istotnych dla jej rozwoju zjawisk i postaw twórczych.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • widok wystawy
    19.04 (PT) 12:15
    Patrzeć/Zobaczyć
    Oprowadzanie dla dorosłych 60+ po wystawie DATAMENT
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • kadr z vloga; edukatorka Natalia zaprasza na oprowadzanie i warsztaty w polskim języku migowym
    19.04 (PT) 17:00
    Zachęta miga!
    Oprowadzanie na wystawach „Z popiołów” i „Zza gór się słońce wznosi blade” w polskim języku migowym z tłumaczeniem na język polski
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • czarno-białe zdjęcie, Jozef i Wanda Goslawscy, z projektami rzeźb na Plac Konstytucji
    20.04 (SOB) 12:00
    Wizyta studyjna w pracowni Wandy i Józefa Gosławskich
    Oprowadzanie Anny Marii Rudzkiej
    Pracownia Wandy i Józefa GosławskichPracownia Wandy i Józefa Gosławskich
  • Zdjęcie, ciemne pomieszczenie, sylwetka zamaskowanej osoby nad sprzętem muzycznym.
    20.04 (SOB) 14:00
    Sensory ruchu w muzyce i działaniach performatywnych
    Zachęta | sala kinowa – wejście od strony kasy biletowejZachęta | sala kinowa – wejście od strony kasy biletowej
  • zdjęcie; kadr z warsztatów, grupka dzieci buduje instalacje z kolorowej włóczki wykorzystując wyposażenie sali warsztatowej.
    20.04 (SOB) 14:30
    Instalacja – jak możemy bawić się przestrzenią?
    Warsztaty z cyklu „Co robi artyst(k)a?” dla rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • zdjęcie, widok sali wystawowej
    21.04 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Zdjęcie. Dziecko z opiekunem na schodach kolorowej instalacji z metalowych rurek
    21.04 (ND) 12:30
    Instalacja – jak możemy bawić się przestrzenią?
    Warsztaty rodzinne
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • czarno-białe zdjęcie, wnętrze dworca Warszawa Śródmieście
    21.04 (ND) 12:30
    Ceramika na dworcu Warszawa Śródmieście
    Spacer architektoniczny z Tomaszem Fudalą
    pawilony wejściowe dworca Warszawa Śródmieściepawilony wejściowe dworca Warszawa Śródmieście