Robotnice
Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny
Pokaz filmów towarzyszących wystawie Trzy kobiety. Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum
Robotnice
Dzień powszedni polskiej robotnicy nie przypominał przygód kobiety pracującej z serialu „Czterdziestolatek". Te, które rzeczywiście „żadnej pracy się nie bały”, rzadko były przedstawiane na pierwszym planie, odebrano im głos. Dekada małej stabilizacji, a po niej dekada propagandy sukcesu i wreszcie lata 80. nie gloryfikowały już kobiecego trudu – euforia socrealizmu opadła, pozostawiając oszukane, zapracowane ponad siły bohaterki codzienności. Najciekawiej sportretowały je inne kobiety. Dokumenty Krystyny Gryczełowskiej i Ireny Kamieńskiej pokazują życie włókniarek czy ceglarek bez złudzeń i bez znieczulenia, poczynając od „późnego Gomułki” po sam schyłek PRL-u.
24 godziny Jadwigi L., reż. Krystyna Gryczełowska, 1967, 14 min
Nasze znajome z Łodzi, reż. Krystyna Gryczełowska, 1971, 16 min
Robotnice, reż. Irena Kamieńska, 1981, 16 min
Dzień za dniem, reż. Irena Kamieńska, 1988, 16 min
wprowadzenie: dr Justyna Jaworska
dr Justyna Jaworska – pracuje w Instytucie Kultury Polskiej, zajmuje się m.in. historią kultury XX wieku, konsumeryzmem, kulturą wizualną. Autorka książki Cywilizacja „Przekroju” i współautorka słownika Obyczaje polskie. Wiek XX w krótkich hasłach.
sala multimedialna
wejście od ul. Burschego
wstęp wolny
-
01.03 – 08.05.2011Trzy kobietyMaria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum
Tematem wystawy jest twórczość pionierek polskiej sztuki kobiet: Ewy Partum, Natalii Lach-Lachowicz i zmarłej w 1999 roku Marii Pinińskiej-Bereś. Okres ich działalności artystycznej przypada na drugą połowę XX i początek XXI wieku. Wszystkie od lat 70. łączyły podobne poszukiwania, w których dostrzec można wyraźne intuicje feministyczne lub identyfikację z feminizmem. W takiej konfiguracji ich prace zostaną ze sobą zestawione po raz pierwszy.
Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta