Ręce do góry. Pokaz filmu

Zachęta / sala kinowa (wejście od ul. Burschego)
wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona, bezpłatne wejściówki do odbioru przy wejściu do kina od godz. 17.30

Program filmowy towarzyszący wystawie „Polska” na eksport pokazuje „drugą stronę” mitu budowanego na zewnątrz przez miesięcznik „Polska”. Wszechobecna w PRL cenzura ingerowała we wszystkie sfery życia, w tym, oczywiście, w działalność kulturalną. W polskiej kinematografii zapis cenzorski często nakładany był na już ukończone dzieła. Od połowy lat 40. do lat 80. zakazem rozpowszechniania objętych zostało kilkadziesiąt filmów. Dzięki powołanym na fali odwilży, w 1956 roku, Zespołom Autorów Filmowych twórcy mieli szansę realizować filmy w zgodzie z autorską wizją, jednak część z nich trafiała na półki. Powody takiej decyzji mogły być zarówno polityczne, jak i obyczajowe. Ów splot twórczej wolności i działań cenzorskich pokazujemy na przykładzie wybranych „półkowników”.

Ręce do góry, reż. Jerzy Skolimowski, Polska, 1967, 76 min

Film Jerzego Skolimowskiego — ostatnia część tryptyku (po Rysopisie i Walkowerze), którego bohaterem jest Andrzej Leszczyc — trafił na półkę na 14 lat. Dopiero w 1981 pojawiła się szansa na jego rozpowszechnianie. Wówczas reżyser dokręcił prolog. Jednak wybuch stanu wojennego wstrzymał dystrybucję, a oficjalna premiera filmu odbyła się w styczniu 1985 roku.

Dziesięć lat po ukończeniu studiów absolwenci Akademii Medycznej spotykają się na zjeździe. Jeden z dawnych kolegów przysyła tylko depeszę. Jej treść irytuje pozostałych, więc kilkoro z nich postanawia pojechać do delikwenta i „skuć mu mordę”. Ponieważ pociągi osobowe już nie jeżdżą, wsiadają do towarowego. Nocna eskapada przeradza się w swoistą psychodramę. Każdy z jej uczestników nazywa siebie marką samochodu. Wspomnienia czasów studenckich i członkostwa w ZMP mieszają się z gorzkim spojrzeniem na teraźniejszość.

Wielki portret Stalina z podwójnymi oczami to jeden z najbardziej rozpoznawalnych kadrów filmu Ręce do góry. Po raz trzeci na ekranie pojawia się w nim Andrzej Leszczyc — bohater fabularnego debiutu Skolimowskiego, grany przez samego reżysera. Tu jednak Leszczyc/Zastawa jest jednym z uczestników całonocnego spotkania, podczas którego bohaterowie rozliczają się z przeszłością, a tym samym z czasami stalinizmu. Obok Skolimowskiego w filmie wystąpili Joanna Szczerbic (Alfa), Adam Hanuszkiewicz (Romeo), Tadeusz Łomnicki (Opel Rekord) i Bogumił Kobiela (Wartburg). Zrealizowany na barwnej taśmie prolog jest autorskim komentarzem do historii filmu.     

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 30.03 – 23.06.2019
    „Polska” na eksport

    Miliony rozkładówek, kilkanaście wersji językowych, kilkuset autorów fotografii, trzy podstawowe edycje, z czego dwie wychodzące prawie nieprzerwanie od roku 1954 do 1989 (wersja na Zachód) i do 1990 (wersja Wschód) — to imponujący obraz miesięcznika „Polska” w liczbach.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • Grupa osób w białej przestrzeni wystawy
    03.12 (SOB) 17:00
    MARIOLA PRZYJEMSKA. CONSUMPTION, CONSTRUCTION AND MELANCHOLY
    Saturday Art Walk
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 04.12 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 04.12 (ND) 16:00
    Знайомимося з Захентою!
    Недільна екскурсія українською
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 06.12 (WT) 18:00
    Oprowadzanie Tomasza Fudali po wystawie Marioli Przyjemskiej
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Artysta pochylający się nad pracami leżącymi na białym stole.
    07.12 (ŚR) 18:00
    Spotkanie z Maciejem Dąbskim
    Odwzorowania kartograficzne — co to i po co?
    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
  • 09.12 (PT) 11:00
    Wokół wystawy Romantyzm i romantyczność w sztuce polskiej XIX–XX wieku (1975)
    Konferencja naukowa
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta