Ręce do góry. Pokaz filmu

Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona, bezpłatne wejściówki do odbioru przy wejściu do kina od godz. 17.30

Program filmowy towarzyszący wystawie „Polska” na eksport pokazuje „drugą stronę” mitu budowanego na zewnątrz przez miesięcznik „Polska”. Wszechobecna w PRL cenzura ingerowała we wszystkie sfery życia, w tym, oczywiście, w działalność kulturalną. W polskiej kinematografii zapis cenzorski często nakładany był na już ukończone dzieła. Od połowy lat 40. do lat 80. zakazem rozpowszechniania objętych zostało kilkadziesiąt filmów. Dzięki powołanym na fali odwilży, w 1956 roku, Zespołom Autorów Filmowych twórcy mieli szansę realizować filmy w zgodzie z autorską wizją, jednak część z nich trafiała na półki. Powody takiej decyzji mogły być zarówno polityczne, jak i obyczajowe. Ów splot twórczej wolności i działań cenzorskich pokazujemy na przykładzie wybranych „półkowników”.

Ręce do góry, reż. Jerzy Skolimowski, Polska, 1967, 76 min

Film Jerzego Skolimowskiego — ostatnia część tryptyku (po Rysopisie i Walkowerze), którego bohaterem jest Andrzej Leszczyc — trafił na półkę na 14 lat. Dopiero w 1981 pojawiła się szansa na jego rozpowszechnianie. Wówczas reżyser dokręcił prolog. Jednak wybuch stanu wojennego wstrzymał dystrybucję, a oficjalna premiera filmu odbyła się w styczniu 1985 roku.

Dziesięć lat po ukończeniu studiów absolwenci Akademii Medycznej spotykają się na zjeździe. Jeden z dawnych kolegów przysyła tylko depeszę. Jej treść irytuje pozostałych, więc kilkoro z nich postanawia pojechać do delikwenta i „skuć mu mordę”. Ponieważ pociągi osobowe już nie jeżdżą, wsiadają do towarowego. Nocna eskapada przeradza się w swoistą psychodramę. Każdy z jej uczestników nazywa siebie marką samochodu. Wspomnienia czasów studenckich i członkostwa w ZMP mieszają się z gorzkim spojrzeniem na teraźniejszość.

Wielki portret Stalina z podwójnymi oczami to jeden z najbardziej rozpoznawalnych kadrów filmu Ręce do góry. Po raz trzeci na ekranie pojawia się w nim Andrzej Leszczyc — bohater fabularnego debiutu Skolimowskiego, grany przez samego reżysera. Tu jednak Leszczyc/Zastawa jest jednym z uczestników całonocnego spotkania, podczas którego bohaterowie rozliczają się z przeszłością, a tym samym z czasami stalinizmu. Obok Skolimowskiego w filmie wystąpili Joanna Szczerbic (Alfa), Adam Hanuszkiewicz (Romeo), Tadeusz Łomnicki (Opel Rekord) i Bogumił Kobiela (Wartburg). Zrealizowany na barwnej taśmie prolog jest autorskim komentarzem do historii filmu.     

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 30.03 – 23.06.2019
    „Polska” na eksport

    Miliony rozkładówek, kilkanaście wersji językowych, kilkuset autorów fotografii, trzy podstawowe edycje, z czego dwie wychodzące prawie nieprzerwanie od roku 1954 do 1989 (wersja na Zachód) i do 1990 (wersja Wschód) — to imponujący obraz miesięcznika „Polska” w liczbach.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 23.02 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 27.02 (CZW) 18:00
    Wspólna przestrzeń a dwa światy. O zawodzie służącej i realiach jej pracy w Polsce międzywojennej
    Spotkanie z Moniką Piotrowską-Marchewą z udziałem autora wystawy Szymona Zakrzewskiego
    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
  • 28.02 (PT) 18:00
    Luty is for Lynch
    Projekcja filmu „Miasteczko Twin Peaks”
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 01.03 (SOB) 13:00
    Co błękit pruski ma wspólnego z fotografią?
    Otwarte warsztaty z cyjanotypii dla dorosłych
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
  • 04.03 (WT) 18:30
    Repeat after Me II
    spotkanie promocyjne katalogu
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta