Prawo i pięść
Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny
Projekcja filmu towarzysząca wystawie Ziemie podwójnie odzyskane. Bogdan Łopieński, Andrzej Tobis, Krzysztof Żwirblis
Prawo i pięść
reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski
Polska, 1964, 93 min
Film poprzedzony pokazem wybranych kronik Polskiej Kroniki Filmowej, zawierających treści propagandowe związane z Ziemiami Odzyskanymi oraz dokumentującymi I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu.
Akcja filmu dzieje się tuż po zakończeniu wojny na Ziemiach Odzyskanych. Główny bohater Andrzej Kenig zostaje dołączony przez pełnomocnika rządu do grupy mężczyzn, którzy mają zarządzać uzdrowiskowym miastem na Ziemiach Odzyskanych. Ich zadaniem jest zabezpieczenie wyposażenia szpitala i sanatorium oraz przygotowanie miasta na przyjazd przesiedleńców. Wkrótce jednak okazuje się, że „administratorzy” to w rzeczywistości szabrownicy, którzy chcą wywieźć z miasta porzucone mienie. Film nazywany jest „polskim westernem” ze względu na konwencję – mamy tu ostatniego sprawiedliwego przeciwko szajce bandytów oraz Ziemie Odzyskane jako miejsce akcji, ukazane jak Dziki Zachód, co bardzo dobrze charakteryzuje specyfikę powojennej rzeczywistości na tych terenach. Zgodnie z konwencją film kończy się rewolwerową strzelaniną. Z filmu pochodzi ballada Nim wstanie dzień, skomponowana przez Krzysztofa Komedę ze słowami Agnieszki Osieckiej.
projekcje analogowe z taśm filmowych 35 mm, projektor Prexer
kinooperator: Wiesław Wudzki
sala multimedialna
wejście od ul. Burschego
wstęp wolny
-
03.03 – 13.05.2012Ziemie podwójnie odzyskaneBogdan Łopieński, Andrzej Tobis, Krzysztof Żwirblis
Ziemie podwójnie odzyskane to prezentacja trzech projektów artystycznych: Bogdana Łopieńskiego, Andrzeja Tobisa i Krzysztofa Żwirblisa. Fotograf-reportażysta, malarz, który za pomocą aparatu fotograficznego i polsko-niemieckiego słownika podejmuje utopijny projekt opisania świata, oraz reżyser-performer-animator aktywujący niewielkie, lokalne (dzielnicowe) społeczności – wszyscy trzej poprzez swe działania zdają się odzyskiwać peryferyjne terytoria utracone na rzecz codziennej banalności.
Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta