Ósmy dzień tygodnia. Pokaz filmu

Zachęta / sala kinowa (wejście od ul. Burschego)
wstęp wolny, bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie galerii od godz. 17.30

Program filmowy towarzyszący wystawie „Polska” na eksport pokazuje „drugą stronę” mitu budowanego na zewnątrz przez miesięcznik „Polska”. Wszechobecna w PRL cenzura ingerowała we wszystkie sfery życia, w tym, oczywiście, w działalność kulturalną. W polskiej kinematografii zapis cenzorski często nakładany był na już ukończone dzieła. Od połowy lat 40. do lat 80. zakazem rozpowszechniania objętych zostało kilkadziesiąt filmów. Dzięki powołanym na fali odwilży, w 1956 roku, Zespołom Autorów Filmowych twórcy mieli szansę realizować filmy w zgodzie z autorską wizją, jednak część z nich trafiała na półki. Powody takiej decyzji mogły być zarówno polityczne, jak i obyczajowe. Ów splot twórczej wolności i działań cenzorskich pokazujemy na przykładzie wybranych „półkowników”.

Ósmy dzień tygodnia, reż. Aleksander Ford, Polska/RFN, 1958, 83 min

Koniec lat 50. Piotr i Agnieszka kochają się, jednak nie mają miejsca, w którym mogliby być sami. On bez mieszkania, ona — kątem u rodziców z bratem alkoholikiem i sublokatorem. Piotr szuka dla nich jakiegoś lokum, lecz kolejne niepowodzenia załamują Agnieszkę. Czy los się do nich uśmiechnie?

Ósmy dzień tygodnia to „półkownik” rekordzista — na swoją premierę film Aleksandra Forda czekał 25 lat. Podobno zakaz cenzorski w 1958 spowodowała negatywna reakcja samego Władysława Gomułki niezadowolonego z tego, jak na ekranie ukazana została ówczesna rzeczywistość. Zrealizowany przez jednego z najbardziej cenionych reżyserów (również przez PRL-owską władzę), był adaptacją wydanej w 1954 roku powieści Marka Hłaski — gwiazdy młodej polskiej literatury. Pisarz podjął się także roli współscenarzysty filmu, zaś w postać Piotra wcielił się bardzo popularny już wówczas Zbigniew Cybulski.  Agnieszkę zagrała niemiecka aktorka Sonia Ziemann, która na planie poznała Hłaskę — swojego drugiego męża. Film był koprodukcją z zachodnioniemiecką firmą CCC-Film. 

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 30.03 – 23.06.2019
    „Polska” na eksport

    Miliony rozkładówek, kilkanaście wersji językowych, kilkuset autorów fotografii, trzy podstawowe edycje, z czego dwie wychodzące prawie nieprzerwanie od roku 1954 do 1989 (wersja na Zachód) i do 1990 (wersja Wschód) — to imponujący obraz miesięcznika „Polska” w liczbach.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • Zdjęcie, kobieta z kręconymi włosami i zielonej koszuli trzymająca ceramiczną paterę
    06.04 (SOB) 14:00
    Spotkanie z Barbarą Banaś na wystawie Henryk Lula. Ceramika. Sztuka Materii
    Zachęta / sale wystawoweZachęta / sale wystawowe
  • ALT: zdjęcie; na metalowym stoliku o nieregularnym kształcie blatu ustawione cztery ceramiczne naczynia z kolczastymi elementami.
    06.04 (SOB) 14:00
    sztuka dostępna
    Spotkanie dla osób niewidomych na wystawach „Zza gór się słońce wznosi blade” oraz „Z popiołów”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • zdjęcie; ceramiczna rzeźba o kształcie kulistego niebieskiego wazonu z wypukłą, spiralną fakturą powierzchni.
    07.04 (ND) 12:30
    Zachęta miga rodzinnie!
    Warsztaty na wystawie „Henryk Lula. Ceramika. Sztuka materii” w polskim języku migowym z tłumaczeniem na język polski
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta