Ósmy dzień tygodnia. Pokaz filmu

Zachęta / sala kinowa (wejście od ul. Burschego)
wstęp wolny, bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie galerii od godz. 17.30

Program filmowy towarzyszący wystawie „Polska” na eksport pokazuje „drugą stronę” mitu budowanego na zewnątrz przez miesięcznik „Polska”. Wszechobecna w PRL cenzura ingerowała we wszystkie sfery życia, w tym, oczywiście, w działalność kulturalną. W polskiej kinematografii zapis cenzorski często nakładany był na już ukończone dzieła. Od połowy lat 40. do lat 80. zakazem rozpowszechniania objętych zostało kilkadziesiąt filmów. Dzięki powołanym na fali odwilży, w 1956 roku, Zespołom Autorów Filmowych twórcy mieli szansę realizować filmy w zgodzie z autorską wizją, jednak część z nich trafiała na półki. Powody takiej decyzji mogły być zarówno polityczne, jak i obyczajowe. Ów splot twórczej wolności i działań cenzorskich pokazujemy na przykładzie wybranych „półkowników”.

Ósmy dzień tygodnia, reż. Aleksander Ford, Polska/RFN, 1958, 83 min

Koniec lat 50. Piotr i Agnieszka kochają się, jednak nie mają miejsca, w którym mogliby być sami. On bez mieszkania, ona — kątem u rodziców z bratem alkoholikiem i sublokatorem. Piotr szuka dla nich jakiegoś lokum, lecz kolejne niepowodzenia załamują Agnieszkę. Czy los się do nich uśmiechnie?

Ósmy dzień tygodnia to „półkownik” rekordzista — na swoją premierę film Aleksandra Forda czekał 25 lat. Podobno zakaz cenzorski w 1958 spowodowała negatywna reakcja samego Władysława Gomułki niezadowolonego z tego, jak na ekranie ukazana została ówczesna rzeczywistość. Zrealizowany przez jednego z najbardziej cenionych reżyserów (również przez PRL-owską władzę), był adaptacją wydanej w 1954 roku powieści Marka Hłaski — gwiazdy młodej polskiej literatury. Pisarz podjął się także roli współscenarzysty filmu, zaś w postać Piotra wcielił się bardzo popularny już wówczas Zbigniew Cybulski.  Agnieszkę zagrała niemiecka aktorka Sonia Ziemann, która na planie poznała Hłaskę — swojego drugiego męża. Film był koprodukcją z zachodnioniemiecką firmą CCC-Film. 

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 30.03 – 23.06.2019
    „Polska” na eksport

    Miliony rozkładówek, kilkanaście wersji językowych, kilkuset autorów fotografii, trzy podstawowe edycje, z czego dwie wychodzące prawie nieprzerwanie od roku 1954 do 1989 (wersja na Zachód) i do 1990 (wersja Wschód) — to imponujący obraz miesięcznika „Polska” w liczbach.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • Grupa osób w białej przestrzeni wystawy
    03.12 (SOB) 17:00
    MARIOLA PRZYJEMSKA. CONSUMPTION, CONSTRUCTION AND MELANCHOLY
    Saturday Art Walk
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 04.12 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 04.12 (ND) 16:00
    Знайомимося з Захентою!
    Недільна екскурсія українською
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 06.12 (WT) 18:00
    Oprowadzanie Tomasza Fudali po wystawie Marioli Przyjemskiej
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Artysta pochylający się nad pracami leżącymi na białym stole.
    07.12 (ŚR) 18:00
    Spotkanie z Maciejem Dąbskim
    Odwzorowania kartograficzne — co to i po co?
    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
  • 09.12 (PT) 11:00
    Wokół wystawy Romantyzm i romantyczność w sztuce polskiej XIX–XX wieku (1975)
    Konferencja naukowa
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta