Oddzielona
Performans Joanny Pawlik

Zachęta | hol główny
wstęp w cenie biletu na wystawy

> Dokumentacja performansu


kostium: Wisła Nicieja
koncepcja: Joanna Pawlik, Wisła Nicieja
projekt: Wisła Nicieja
wykonanie: Olga Rudzińska
www.joannapawlik.com

W performansie Oddzielona Joanna Pawlik odnosi się do prezentowanej na wystawie Łzy szczęścia rzeźby Aliny Szapocznikow Popiersie bez głowy. Jej gest nie jest jednak zwykłym dialogiem artystki żyjącej z nieżyjącą — Pawlik niejako przebiera się za rzeźbę Szapocznikow czy wręcz ją ożywia.

Osią skupionej na ciele, głównie kobiecym, twórczości Szapocznikow jest nieprzystawalność form, rozpad, oddzielenie się od siebie jego fragmentów. Popiersie bez głowy to odlew kobiecego torsu, ograniczony właściwie do piersi otulonych poliuretanową czernią, z amputowanym ciałem. Pawlik wzmacnia performatywny potencjał swojego (i każdego innego) nienormatywnego, ciała. W cyklu performansów Schody realizowanych od 2013, w których pokonywała stopnie bez protezy, nie tyle opowiadała o barierach architektonicznych, ile raczej dokonywała apoteozy braku. W Oddzielonej refleksja nad brakiem ustępuje opowieści o ciele nieustannie obserwowanym, a minimalistyczny performans zamienia się w parateatralny, oparty na kostiumie monodram. Nakładając kostium-rzeźbę na niekompletne ciało, tworzy skonstruowaną z niepełnosprawności, falban-narośli, gorsetu i traktowanych jako bioobiekty kul rehabilitacyjnych posthumanistyczną konstrukcję — jednocześnie niepełną i nadbudowaną. Powstaje w ten sposób formalny alians dwóch artystek, u których wątki autobiograficzne, własne ciała, witalność i śmiertelność, a także nienormatywność mieszająca erotyzm z abjectem przewijają się przez całą twórczość.

To rozdwojenie się Popiersia bez głowy czy też zrośnięcie się performansu Pawlik z rzeźbą Szapocznikow na schodach i w przestrzeniach Zachęty ma być alternatywną formą podróży po wystawie, za pomocą dźwięków i choreografii. Przypomina też o ciągle istniejących tabu: ciała i seksualności — zwłaszcza osób z niepełnosprawnościami lub wymykających się różnego rodzaju normom. Jest też wkroczeniem w architektoniczną strukturę instytucji sztuki współczesnej, służącej artystce jako przestrzeń do wspinaczki ciała-rzeźby, a zarazem jako instrument, na którym wygrywa kulami rehabilitacyjnymi nieregularny rytm, ujawniając w nienormatywności ważny potencjał krytyczny.

Kamil Kuitkowski


Magdalena Gawin – doktorka nauk filozoficznych, pracująca na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, specjalizująca się w zagadnieniach praw człowieka oraz faszyzmu.

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 08.06 – 29.09.2024
    Łzy szczęścia

    Wystawa pomyślana jest jako przestrzeń, w której równie ważną rolę jak prezentowane prace odgrywają aktywność publiczności i program performatywny. Zaproszeni artyści i artystki poprzez swoje działania wchodzą w dialog z wybranymi dziełami i wskazują na możliwość alternatywnego zwiedzania galerii. Program performatywny, podobnie jak choreografia wystawy, uwzględnia różne sposoby funkcjonowania w świecie i wrażliwość publiczności. Zachęca także do cielesnego doświadczania dzieł sztuki.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Powiązane materiały
  • Grafika obiektu: Oddzielona. Performans Joanny Pawlik
    mediateka / galeria zdjęć
    Oddzielona. Performans Joanny Pawlik
    Dokumentacja fotograficzna
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 22.11 (SOB) 12:30
    Malujemy wielki mural - życie w lesie!
    Warsztaty skierowane do rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 22.11 (SOB) 14:15
    Saturday ArtWalk | Event cancelled
    Guided tour in English
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • kobieta uprawiająca jogę w barokowym holu
    23.11 (ND) 10:45
    Joga w Zachęcie | Brak miejsc
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 23.11 (ND) 12:00
    Ciemne chmury. Architektura bezpieczeństwa, oporu i solidarności
    Pawilon Polski na Międzynarodowej Wystawie Architektury – La Biennale di VeneziaPawilon Polski na Międzynarodowej Wystawie Architektury – La Biennale di Venezia
  • 23.11 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 23.11 (ND) 12:30
    Nasz wyszyty, wymarzony świat - kolorowe kolaże – makatki
    Warsztaty rodzinne (godz. 12:30 i 15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • zdjęcie, osoba w przestrzeni wystawy
    23.11 (ND) 13:15
    Oglądamy razem wystawę! Oprowadzanie w języku polskim prostym
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 24.11 (PN) 18:00
    To inhabit the Museum
    Lecture and meeting with Manuel Borja-Villel
    Zachęta | w przestrzeni wystawyZachęta | w przestrzeni wystawy
  • 24.11 (PN) 20:00
    Bunt Głuchych. Odnowa
    Zachęta | hol głównyZachęta | hol główny
  • 25.11 (WT) 19:00
    Klasówka u Twojej Starej | Brak miejsc
    Alina Cafe & Bar w Zachęcie Alina Cafe & Bar w Zachęcie
  • 26.11 (ŚR) 20:00
    Bunt Głuchych. Odnowa
    Zachęta | hol głównyZachęta | hol główny
  • 27.11 (CZW) 12:15
    Czwartkowe oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta