Między kolektywizmem a indywidualizmem
Z Marią Brewińską rozmawiają Stach Szabłowski i Karol Sienkiewicz
Zachęta / sala kinowa (wejście główne)
wstęp wolny
WYDARZENIE BĘDZIE RÓWNIEŻ TRANSMITOWANE NA FACEBOOKU ZACHĘTY
Na zakończenie wystawy Między kolektywizmem a indywidualizmem — awangarda japońska w latach 50. i 60. XX wieku zapraszamy na spotkanie z kuratorką Marią Brewińską, z którą rozmawiać będą Stach Szabłowski i Karol Sienkiewicz.
Wystawa awangardy japońskiej pierwszy raz w Polsce prezentuje grupy, dzieła i dokumentację ruchów artystycznych w Japonii w przełomowych powojennych latach. Te dwie ważne tytułowe dekady nacechowane wciąż doświadczeniami wojny i fermentu politycznego zapisały się jako czas niezwykłych przemian, w którym dokonała się redefinicja japońskiej kultury. Wystawa prezentuje nową sztukę Japonii — w tym grupy Jikken Kōbō, Gutai, Kyūshū-ha, Neo Dada, Zero Jigen, Hi-Red Center, The Play, GUN, Bikyōtō — sztukę adekwatną do tamtych czasów, które uczyniły Japonię nowym ośrodkiem życia artystycznego. Charakterystyczne dla tamtego okresu pogodzenie dwóch pozornie przeciwstawnych postaw — idącego z Zachodu indywidualizmu i typowego dla tradycyjnej sztuki japońskiej kolektywizmu — okazało się ożywcze dla rozwoju japońskiej sztuki współczesnej. Jak doszło do wystawy awangardy japońskiej w Zachęcie? Jak kształtował się współczesny język sztuki japońskiej w tym wyjątkowym okresie, w którym Japonia po raz pierwszy w swojej historii włączyła się w procesy globalnej współpracy i przemian? Jakie strategie twórcze uprawiali artyści?
Stach Szabłowski — kurator, krytyk sztuki i publicysta. Absolwent Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1998–2006 związany z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. W latach 2009–2015 ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Kurator kilkudziesięciu wystaw, festiwali sztuki w przestrzeni publicznej i projektów artystycznych realizowanych w Polsce i za granicą.
Karol Sienkiewicz — krytyk i historyk sztuki. Współpracuje z „Dwutygodnikiem”. Wspólnie z Kasią Redzisz opracował tom tekstów o sztuce lat 80. autorstwa Andy Rottenberg (Przeciąg, 2009) oraz wydał książkę Świadomość Neue Bieriemiennost (2012). W 2012 roku otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy.
Maria Brewińska — kuratorka w Zachęcie, autorka takich wystaw jak Gendai: Pomiędzy ciałem a przestrzenią. Współczesna sztuka Japonii (2000, CSW Zamek Ujazdowski); Kim Sooja (2003); Nowa strefa — współczesna sztuka chińska (2003); Yayoi Kusama (2004); Cai Guo Qiang — Czerwona flaga (2005); Czarny alfabet — konteksty wspólczesnej sztuki afroamerykańskiej (2006); Bill Viola (2007); Wilhelm Sasnal. Lata walki (2007); Rewolucje 1968 (2008); Goshka Macuga — Bez tytułu (2011); Piotr Uklański. Czterdzieści i Cztery (2012/2013); Poza zasadą przyjemności. Afektywne operacje (2017), Alienacje albo następnym razem pożar (2019) i innych.
Nie obowiązują zapisy, ale w związku z sytuacją epidemiczną i funkcjonowaniem Galerii w reżimie sanitarnym, uczestników obowiązują aktualne zasady zwiedzania Galerii.
-
25.11.2021 – 13.03.2022Między kolektywizmem a indywidualizmem —awangarda japońska w latach 50. i 60. XX wieku
Wystawa prezentuje po raz pierwszy w Polsce awangardową sztukę japońską dwóch historycznych dekad, czasu przełomowych zdarzeń i przemian, w wyniku których wyłoniła się Japonia znana nam dzisiaj. Składa się z dzieł najważniejszych artystów tamtego czasu, rzadko pokazywanych poza Japonią, oraz z dokumentacji ówczesnych ruchów awangardowych.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta