Projekcja filmu towarzysząca wystawie Trzy kobiety. Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum

Krzyk
reż. Barbara Sass (1982)

Wprowadzenie: Katarzyna Czeczot – historyczka i krytyczka literatury, pracuje w Instytucie Badań Literackich PAN.

Barbara Sass pisze scenariusze o nieudolnych scenarzystkach. O kobietach, których nieprzeciętna energia, tupet i spryt nie przekładają się na swobodę poruszania się po gatunkowych konwencjach; dla których jedynym dostępnym wzorcem biografii pozostaje love story. Dlatego wszystkie bohaterki Sass, niezależnie od tego, kim są, skazane są na klęskę. Życie pomyślane jako love story czyni kobietę podmiotem wybrakowanym, niezdolnym do twórczej sublimacji, pogrążonym w wiecznej desperacji. O tym (a nie o braku miłości) opowiada jej wczesna trylogia z Dorotą Stalińską.

W Krzyku oprócz szczególnej uwagi skierowanej na kobiece doświadczenie, wyraźne jest zerwanie z tradycyjną narracją filmową, która kobiece ciało – poprzez zabiegi fragmentaryzacji i fetyszyzacji – przemienia w erotyczny obiekt służący przyjemności męskiego widza. Sass, kreśląc portret bohaterki z nizin społecznych, zwolnionej z więzienia złodziejki, odrzuca wszelkie tropy właściwe narracji o kobiecie upadłej. Ciału określonemu przez seksualną dostępność przeciwstawia agresywne miny, cwaniackie gesty po męsku ubranej kobiety. Historie nieporadnych scenarzystek układają się w poważne oskarżenie kultury.

Pokaz w ramach cyklu Kobiety na krawędzi. PRL a emancypacja towarzyszącego wystawie.  W proponowanym wyborze filmów – oraz towarzyszącym im prelekcjom badaczy i badaczek historii, literatury i filmu – chcemy się przyjrzeć oficjalnym obrazom kobiet, przypisywanym im rolom, a także formom ich przekraczania w filmie i telewizji ostatnich dwu dekad PRL.

sala multimedialna
wejście od ul. Burschego
wstęp wolny

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 01.03 – 08.05.2011
    Trzy kobiety
    Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum

    Tematem wystawy jest twórczość pionierek polskiej sztuki kobiet: Ewy Partum, Natalii Lach-Lachowicz i zmarłej w 1999 roku Marii Pinińskiej-Bereś. Okres ich działalności artystycznej przypada na drugą połowę XX i początek XXI wieku. Wszystkie od lat 70. łączyły podobne poszukiwania, w których dostrzec można wyraźne intuicje feministyczne lub identyfikację z feminizmem. W takiej konfiguracji ich prace zostaną ze sobą zestawione po raz pierwszy.

    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 19.02 (ŚR) 18:00
    Teorie spiskowe, przedmioty wyobrażone i parainstytucje. Krótki poradnik tworzenia mistyfikacji w sztuce
    wykład Szymona Zakrzewskiego
    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
  • 20.02 (CZW) 18:00
    Spotkanie Zachętowego Klubu Książki
    „Potwory. Dylemat fanki” autorstwa Claire Dederer
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 21.02 (PT) 12:15
    Patrzeć/Zobaczyć
    Oprowadzanie dla dorosłych 60+ po wystawie Szymona Zakrzewskiego „Archiwum przedmiotów wyobrażonych”
    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
  • 21.02 (PT) 18:00
    Luty is for Lynch
    Projekcja filmu „Dzikość serca”
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 22.02 (SOB) 12:15
    Saturday ArtWalk
    Guided tour in English
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 22.02 (SOB) 14:00
    Podwójne życie. Mój plakat filmowy
    Otwarte warsztaty dla osób dorosłych | Dostępne dla osób, dla których polski nie jest pierwszym językiem
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 28.02 (PT) 18:00
    Luty is for Lynch
    Projekcja filmu „Miasteczko Twin Peaks”
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 01.03 (SOB) 13:00
    Co błękit pruski ma wspólnego z fotografią?
    Otwarte warsztaty z cyjanotypii dla dorosłych
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)