Komediantki i inne role
Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny
Projekcja filmu towarzysząca wystawie Trzy kobiety. Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum
Aktorzy prowincjonalni
reż. Agnieszka Holland (1978)
Trudno dostrzec kobiety wśród mężczyzn zajmujących się „wielkimi sprawami pisanymi z dużej litery” takimi jak Sztuka, Kariera i Ego. Jeszcze trudniej je usłyszeć, zwłaszcza że przemawia przez nie gorycz, nerwica albo wódka. Na scenie dla komediantek nie ma zbyt wielu ról, za kulisami za to mogą grać dowolnie – cierpiętnice, idiotki albo dupy. Agnieszka Holland nie szczędzi im upokorzeń, po to, by te upokorzenia ujawnić.
Aktorów prowincjonalnych (1978) traktuje się na ogół jako wszechstronną i bolesną diagnozę społeczną i systemową, ale aktorki prowincjonalne przejawiają symptomy choroby poważniejszej niż teatr i bardziej przewlekłej niż Peerel...
KOMEDIANTKI I INNE ROLE
Wprowadzenie Joanna Krakowska
Joanna Krakowska – pracuje w Instytucie Sztuki PAN, jest wicenaczelną miesięcznika „Dialog”. Zajmuje się teatrem współczesnymi i jego kontekstami. Jest m.in. współautorką zbioru esejów Soc i sex. Diagnozy teatralne i nieteatralne (2009) i autorką złożonej do druku monografii Mikołajska. Teatr i PRL.
Pokaz w ramach cyklu Kobiety na krawędzi. PRL a emancypacja towarzyszącego wystawie. W proponowanym wyborze filmów – oraz towarzyszącym im prelekcjom badaczy i badaczek historii, literatury i filmu – chcemy się przyjrzeć oficjalnym obrazom kobiet, przypisywanym im rolom, a także formom ich przekraczania w filmie i telewizji ostatnich dwu dekad PRL.
sala multimedialna
wejście od ul. Burschego
wstęp wolny
-
01.03 – 08.05.2011Trzy kobietyMaria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum
Tematem wystawy jest twórczość pionierek polskiej sztuki kobiet: Ewy Partum, Natalii Lach-Lachowicz i zmarłej w 1999 roku Marii Pinińskiej-Bereś. Okres ich działalności artystycznej przypada na drugą połowę XX i początek XXI wieku. Wszystkie od lat 70. łączyły podobne poszukiwania, w których dostrzec można wyraźne intuicje feministyczne lub identyfikację z feminizmem. W takiej konfiguracji ich prace zostaną ze sobą zestawione po raz pierwszy.
Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta