Katarzyna Krakowiak. Rozcięty na wysokość nieba
Zachęta | sala na poziomie – 1 i sala kinowa
wstęp wolny
Działanie można oglądać w godz. 12-20. O godz. 19 zapraszamy na spotkanie z artystką.
Realizację Katarzyny Krakowiak stanowi performatywny rysunek — ośmiogodzinny zapis działania na elewacji budynku Zachęty. Powstanie on wskutek stopniowego, metodycznego oczyszczania, obmywania murów galerii i odkrywania architektury. Materiałem stanie się zbierający się na elewacji kurz, a narzędziem — woda. Pozostawiony na pastwę brudnego powietrza rysunek w trakcie trwania wystawy zyska i straci kolejne warstwy nanoszone i zmywane przez czynniki atmosferyczne. W działaniu Krakowiak, inspirowanym historią Zachęty jako instytucji kultury i przemianami architektonicznymi budynku, ważne są gest, czynność i sam ruch, ale także dalsze życie rysunku. Ta poetycka realizacja to kolejna, po wystawie Powstanie i upadek powietrza (2013) w Zachęcie i wyróżnionym na 13 Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji w 2012 roku projekcie Making the walls quake as if they were dilating with the secret knowledge of great powers, opowieść o powietrzu, ale i o powolnym procesie znikania.
Katarzyna Krakowiak — graficzka, rzeźbiarka. Zainteresowana architekturą. Dźwięki i ruch są częścią jej prac rzeźbiarskich i architektonicznych. Tworzy instalacje akustyczne i środowiska dźwiękowe.
Program „Zachęta na lato / Plac Małachowskiego 3” został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu miasta stołecznego Warszawy:
-
18.06 – 30.09.2018Plac Małachowskiego 3
Punktem wyjścia dla wystawy jest historia miejsca, specyfika gmachu Zachęty, skomplikowana tożsamość instytucji, prywatne opowieści pracowników galerii, odczucia i emocje publiczności i rodzące się w związku z tym pytania czy fenomeny. Na Plac Małachowskiego 3 składają się performanse, spektakle teatralne i taneczne oraz instalacje i działania odbywające się przez cztery letnie miesiące. Przestrzenią wystawy jest plac Małachowskiego — z tej okazji zamknięty dla samochodów, udostępniony artystom i publiczności — oraz sam budynek galerii, a zwłaszcza jego części na co dzień niesłużące prezentacji dzieł sztuki.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta