Jak opowiadać o świecie, czyli o współczesnym fotoreportażu.
Spotkanie z Justyną Mielnikiewicz
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny
W moim wystąpieniu skupię się na fotografach, którzy mnie inspirują — dawnych i współczesnych. Szczególną uwagę zwrócę na tych, którzy granice między fotografią konceptualną czy artystyczną a fotoreportażem traktują płynnie. Opowiem też o swojej twórczości, jej początkach i o tym, jak mój sposób pracy zmieniał się na przestrzeni 15 lat. Chętnie podyskutuję z publicznością na tematy związane z zagadnieniem obiektywizmu w pracy fotoreportera, tego, czy fotograf dokumentując rzeczywistość, ma prawo do stylizacji i czy w ogóle we współczesnej fotografii można mówić o jakichś określonych stylach zamkniętych w zestawie sztywnych reguł kreacji.
Justyna Mielnikiewicz — fotografka. Od 1999 roku pracowała jako reporterka w Krakowskiej „Gazecie Wyborczej”, a od 2001 roku mieszka w Gruzji i pracuje jako wolny strzelec. Członkini i współzałożycielka międzynarodowej Agencji fotograficznej MAPS . Regularnie publikowała swoje prace w „The New York Times” i „Newsweek Polska”, „Paris Match”, „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, „Monocle”, „Stern”, czy „Le Monde”. W 2009 roku otrzymała drugą nagrodę w konkursie World Press Photo za zdjęcia dokumentujące wojnę w Osetii Południowej (2008). W tym samym roku została laureatką nagrody Canon Female Photojournalist Prize za projekt o Kaukazie. W 2009 roku rozpoczęła prace nad fotograficznym cyklem poświęconym życiu kobiet w państwach byłego Związku Radzieckiego, Co powiedzą ludzie. W 2014 roku Mielnikiewicz wydała swoja pierwsza książkę Woman With a Monkey- Caucasus in Short Stories and Photographs będącą efektem prawie dekady pracy nad dokumentacją regionu. Od 2014 roku pracowała nad projektem poświęconym Ukrainie, A Ukraine Runs Thru It, który w 2019 roku wydany zostanie w formie książkowej. W 2016 roku Mielnikiewicz otrzymała prestiżowe stypendium W. Eugene Smith Fund za projekt A Diverging Frontier: Russia and its Neighbors.
Spotkanie współorganizowane z Fundacją Powiększenie w ramach projektu Wszyscy jesteśmy fotografami.
-
30.03 – 23.06.2019„Polska” na eksport
Miliony rozkładówek, kilkanaście wersji językowych, kilkuset autorów fotografii, trzy podstawowe edycje, z czego dwie wychodzące prawie nieprzerwanie od roku 1954 do 1989 (wersja na Zachód) i do 1990 (wersja Wschód) — to imponujący obraz miesięcznika „Polska” w liczbach.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta