Crash
prezentacja projektów Pracowni 3D i Zdarzeń Wirtualnych II Wydziału Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny

Studio specjalizuje się w realizacji projektów artystycznych z wykorzystaniem nowych technologii i współczesnego obrazowania. Prace budowane są w oparciu o projektowanie 3D, silniki gier, VR, AR, AI i MR oraz fizycznych artefaktów i instalacji. Założeniem jest opracowanie autorskich strategii artystycznych i budowa oryginalnego display’u wynikającego z obranych założeń — połączenie technologii z estetyką w określonym koncepcie budującym pożądane znaczenia i napięcia.
 


Instalacje (2024):

Crash, Crash ID
osoby artystyczne: Bartosz Bartosiak, Magdalena Doszla, Paweł Dyja, Kamila Flesińska, Mateusz Hołysz, Dawid Konopka, Kamil Kucharzewski, Wojciech Pietryka, Mateusz Wolniaczyk, Zuzanna Wudarska

Projekty, zrealizowane na konferencję, wynikają z zainteresowania mechaniką i estetyką crash testów — rodzaju kontrolowanych zderzeń. To ściśle zaprogramowane imitacje wypadków, mające na celu zapewnienie samochodom odpowiednich standardów konstrukcyjnych. Podczas nich bada się nie tylko zachowanie pojazdu, ale również oddziaływanie wypadku na ludzkie ciało, do czego służą specjalnie zaprojektowane manekiny, zwane crash test dummies.

Crash ID
projekcja, facial motion capture, kamera, projekcja (realizacja wyprodukowana w ramach konferencji)
Instalacja bazuje na badaniu granic tożsamości w świecie wirtualnym. Interaktorki i interaktorzy mają możliwość zmiany swojego wizerunku w kierunku poszerzenia granic ucieleśnienia poprzez zastosowanie technologii przechwytywania mimiki twarzy w czasie rzeczywistym. Działanie jest narracyjnym wstępem do instalacji Crash, stając się sennym i poetyckim manifestem kwestionującym reguły testów i nieodwracalność zdarzenia.

Crash
VR multiplayer, unreal engine, HMD, środowisko, wnętrze samochodu osobowego, printy (realizacja wyprodukowana w ramach konferencji)

Wieloosobowe doświadczenie VR, pozwalające na kolektywne współdziałanie uczestniczek i uczestników, mogących odbyć zaprojektowaną i zaprogramowaną podróż, której forma i napięcia określają relację między pasażerami. Praca bada granicę poczucia sprawczości, motoryki i relacyjnego współodczuwania. Jej deterministyczny, z góry wyznaczony kierunek, jest badaniem relacyjnych interakcji w obliczu nieodwracalnego zagrożenia, z pytaniami o charakter realnych i wirtualnych emocji.


Pokaz dopoełnią doświadczenia VR przygotowane przez osoby artystyczne w ramach pracowni:  

Agata Chodera, Animalis
Interaktywne doświadczenie VR (6dof)
dyplom magisterski, 2019

Pola Komarowa, Lunatic
interaktywne doświadczenie VR (6dof)
unreal engine, hmd, skan laserowy kina Luna, skany wolumetryczne
dyplom magisterski, 2021

Rafał Kruszka, User Agreement
Interaktywne doświadczenie VR (6dof), AI
unreal engine, hmd
dyplom magisterski, 2023


Sonia Kaźmierczak, Magna mater
doświadczenie VR (6dof)
unreal engine, hmd
dyplom magisterski, 2023

performerzy: Robert Bigus, Weronika Kocewiak, Kamil Kucharzewski, Agnieszka Słowikowska
muzyka: Szymon Weiss

Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • zdjęciue kolorowych magazynów
    02.07 (ŚR) 18:00
    Platformizując Polskę: nowe fronty walki w gospodarce cyfrowej
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • Świetlisty, rozmazany abstrakcyjny kształt w kolorze złoto-pomarańczowym w centralnej części zdjęcia
    02.07 (ŚR) 18:30
    POSTURE | POSTAWA
    Performans towarzyszący wystawie „Pakui Hardware. Progi / Thresholds”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • tłum ludzi zgromadzonych na schodach zachęty
    03.07 (CZW) 12:15
    Czwartkowe oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 17:30)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • neonowo podświetlone pomieszczenie, ludzka sylwetka w tle
    04.07 (PT) 12:30
    Robimy największe dzieło sztuki na świecie!
    Otwarte warsztaty dla dzieci w wieku 7-13 lat
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
  • 04.07 (PT) 17:30
    Malarstwo dla dorosłych. Przyjdź i zostań malarką/malarzem!
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
  • dziecięca praca na stole
    05.07 (SOB) 12:30
    Przyjdź i zostań malarką/malarzem!
    Warsztaty z cyklu „Co robi artyst(k)a?” dla rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
  • mężczyzna wypoczywający na zielonym trawniku
    05.07 (SOB) 14:00
    Chmurobrazy. Warsztaty z obserwacji i rysowania chmur
    przy wazach z roślinami wodnymiprzy wazach z roślinami wodnymi
  • czarny pokój, czerwona płachta z obrysem kobiecego ciała na podłodze w tle dwie osoby odwrócone tyłem
    05.07 (SOB) 14:15
    Saturday ArtWalk
    Guided tour in English
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • zdjęcie, osoba w przestrzeni wystawy
    05.07 (SOB) 16:00
    Екскурсія українською мовою
    Oprowadzanie w języku ukraińskim
    Захента — Національна галерея мистецтв.Захента — Національна галерея мистецтв.
  • biała oniryczna forma zawieszona w przestrzeni
    05.07 (SOB) 16:00
    Limen znaczy próg, czyli o przekraczaniu granic
    Wykład Dominiki Łarionow i rozmowa z Agnieszką Pinderą
    Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)sala kinowa
  • portret kobiety w zielonej koszuli
    06.07 (ND) 12:15
    Pakui Hardware. Progi / Thresholds 
    Oprowadzanie kuratorskie Agnieszki Pindery po wystawie
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • neonowo podświetlone pomieszczenie, ludzka sylwetka w tle
    06.07 (ND) 12:30
    Robimy największe dzieło sztuki na świecie!
    Warsztaty rodzinne (godz. 12:30 i 15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta