Ceramika na dworcu Warszawa Śródmieście
Spacer architektoniczny z Tomaszem Fudalą
pawilony wejściowe dworca Warszawa Śródmieście
wstęp bezpłatny po potwierdzeniu zapisu
21
Brak miejsc
wstęp bezpłatny po potwierdzeniu zapisu
dojazd we własnym zakresie
prowadzenie: Tomasz Fudala
liczba miejsc: 25
godziny: 12:30-14:30 (1,5h)
miejsce spotkania: pawilony wejściowe dworca Warszawa Śródmieście (al. Jerozolimskie w rejonie ul. Pankiewicza)
Wystawa prac Henryka Luli to doskonały pretekst do poszukiwania i przyglądania się ceramice w naszym otoczeniu. Wiele ceramicznych realizacji na stałe wrosło w krajobraz miasta. Mijamy je codziennie, nawet ich nie zauważając. Dotyczy to mozaik z dworca kolejowego Warszawa Śródmieście.
Kompozycje ceramiczne na dworcu Śródmieście? Tak, dworzec ten kryje cały zespół ściennych i sufitowych mozaik wykonanych według projektu Wojciecha Fangora. Ale gdzie one są?
Dworzec kolejowy Warszawa Śródmieście niemal w całości znajduje się pod ziemią. Powstał w latach 50. XX wieku według projektu Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Do wnętrza prowadzą dwa pawilony wejściowe, wzniesione symetrycznie do osi Pałacu Kultury od strony Al. Jerozolimskich. Abstrakcyjne kompozycje z różnokolorowych ceramicznych płytek zdobią ściany i sufity podziemnej części dworca. Ich projekty powstały w latach 1960-1962 w Zakładach Artystyczno-Badawczych warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, awangardowej pracowni działającej w ramach Wydziału Architektury Wnętrz, pod kierownictwem architektów Jerzego Sołtana i Zbigniewa Ihnatowicza. Za dekoracje wnętrza odpowiadał wybitny malarz i grafik Wojciech Fangor. Projekty mozaik opracowane zostały we współpracy ze Stanisławem Kucharskim oraz Violą Damięcką i Jolantą Bieguszewską. Do ich wykonania użyto niewielkich szkliwionych płytek ceramicznych wykonanych w Zakładach Fajansu we Włocławku pod okiem słynnych ceramików Heleny i Lecha Grześkiewiczów.
O historii i architekturze dworca, jego wnętrzach opowie historyk sztuki i architektury Tomasz Fudala.
Tomasz Fudala — historyk sztuki, kurator Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Od 2009 roku organizuje festiwal Warszawa w budowie poświęcony architekturze i politykom miejskim. Autor tekstów w katalogach wystaw i publikacjach o sztuce i architekturze, m.in. 1:1. Monika Sosnowska, Pawilon Polski, LII Biennale Sztuki w Wenecji (2007), Anna Molska, Art in General, Nowy Jork (2009); Mister Warszawy. Architektura mieszkaniowa lat 60. XX wieku, Warszawa (2012). Publikował w polskich i zagranicznych czasopismach, m.in. „Architektura-murator”, „Artforum”, „Autoportret”, „Domus”, „Obieg”, „Odra”.
-
23.02 – 19.05.2024Henryk LulaCeramika. Sztuka materii
Wystawa prezentuje szeroki wybór prac Henryka Luli — artysty, pedagoga i profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Obejmuje ponad 100 obiektów i w najpełniejszy dotychczas sposób przybliża dokonania wybitnego twórcy aktywnego od lat 50. XX wieku do dzisiaj, tworzącego w oparciu o warsztat i medium ceramiki. Akcentowany w tytule wątek materii koresponduje z ideowym przesłaniem prezentacji, a także teoretycznym namysłem artysty nad jej rolą w sztuce. W ekspozycji wybrzmiewa również kwestia kształtowania się nowoczesnej tradycji ceramicznej w Polsce, wymykającej się kryteriom sztuki użytkowej czy wzornictwa, żywa na polskiej scenie artystycznej począwszy od lat 60. XX wieku.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta