C jak Cielesność. Filozoficzne abecadło sztuki współczesnej. Wykład dr Moniki Murawskiej
Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny
Refleksja o ciele zawsze uwikłana jest nie tylko w konteksty pozafilozoficzne, ale także w binarne opozycje, które hierarchizują i wartościują. Ciało przeciwstawiane bywa duszy lub umysłowi. Staje się więzieniem duszy, o czym pisał Platon, lub jej więźniem — jak twierdził Michel Foucault. Jest ono podmiotem i przedmiotem jednocześnie; splotem „wnętrza” i „zewnętrza”. Z jednej strony zakłada się, że jest odczuwane od wewnątrz, że jest doznawane w intymnym doświadczeniu. Z drugiej strony — ciało postrzegane jest od zewnątrz, zarówno przeze mnie samego, gdy oglądam w lustrze odbicie mojej sylwetki, jak i przez innych, stając się narzędziem, którym się posługuję. Zdeterminowane przez naturę oraz kulturę, okazuje się znakomitym medium wykorzystywanym przez artystów ujawniających jego wieloznaczność i próbujących odkryć jego tajemnice równie zawzięcie, jak robią to filozofowie.
Filozoficzne abecadło sztuki współczesnej to zajęcia poświęcone omówieniu najważniejszych pojęć związanych ze sztuką współczesną — jej historią i zagadnieniami teoretycznymi — na modłę filozoficznego „abecadła”. Jednak nie po to, by nadmiernie upraszczać pewne problemy, lecz by krytycznie im się przyjrzeć i obronić teorię sztuki współczesnej przed zarzutem „bzdurności”, niezrozumiałości czy jałowości. Nie wydaje się bowiem, aby rację miał Barnett Newman, kiedy stwierdził, że estetyka ma się tak do malarstwa, jak ornitologia do ptaków. Przyjęta przez nas formuła, owocująca celowo arbitralnym wyborem problematyki, pozwoli nam skupić się na analizie poszczególnych pojęć, zadać pytania o ich użyteczność, zakres ich stosowalności oraz na przykładach zbadać, jak pozwalają one uchwycić pewne aspekty współczesnej praktyki artystycznej i doświadczenia sztuki. Dodatkowo postaramy się pokazać, że niektóre współczesne problemy mają charakter ponadhistoryczny i jako takie definiują w znacznej mierze fenomen sztuki.
Każde ze spotkań poświęcone będzie odrębnemu zagadnieniu. Ich układ — jak przystało na abecadło — będzie alfabetyczny:
- Eksperyment — 22.11, godz. 17
- Interpretacja — 06.12, godz. 17
- Kurator — 20.12, godz. 17
- Malarstwo — 17.01, godz. 17
- Odbiorca — 21.02, godz. 17
- Post- — 28.02, godz. 17
- Szok — 07.03, godz. 17
- Transgresja — 21.03, godz. 17
- Treść — 11.04, godz. 17
- Utopia — 25.04, godz. 17
- Wyobraźnia — 09.05, godz. 17
- Zabawa — 23.05, godz. 17