Bunt Głuchych. Odnowa
Zachęta | hol główny
wstęp w cenie biletu na wystawy
Bunt Głuchych. Odnowa
reżyseria: Bogna Burska
spektakle: 27, 28, 29, 30 stycznia 2025, godzina 20.00
wydarzenie w polskim języku migowym (PJM) i języku polskim
bez ograniczeń wiekowych
Bilety w cenie 20 zł dostępne w kasie Zachęty w wybranym dniu spektaklu (bilety można kupić tylko w dniu spektaklu)
27 i 30 stycznia, godz. 19:00-20:00
28 i 29 stycznia, godz. 12:00-20:00
Możliwość rezerwacji biletów: przez formularz na dole strony lub telefonicznie: 22 55 69 651.
W dniach 28, 29, 30 stycznia bilet upoważnia również do wstępu na wystawy.
Usługi dostępności wydarzenia
rezerwacja sms: 887 036 195
tłumaczenie PJM – język polski foniczny
język polski foniczny - PJM
pętla indukcyjna
audiodeskrypcja na żywo 28 stycznia, rezerwacja słuchawek i zgłoszenie potrzeby asysty: tel. 887 036 195
wydarzenie bez barier architektonicznych
wskazówki dotyczące dotarcia:
https://zacheta.art.pl/pl/wizyta/dostepnosc/osoby-z-trudnosciami-w-poruszaniu-sie
https://zacheta.art.pl/pl/wizyta/dostepnosc/osoby-z-dysfunkcja-wzroku
ogólne informacje:
https://zacheta.art.pl/pl/wizyta
Bunt Głuchych jest spektaklem poruszającym w swej treści i formie tematy komunikacji, języka i dostępności. Jego premiera miała miejsce w 2018 roku w Zachęcie. Po siedmiu latach patrzymy na nań bogatsi w doświadczenia współtworzenia wydarzeń z mniejszością g/Głuchych, rozwijania projektów, współpracy na różnych poziomach, podejmowania wyzwań związanych z instytucjonalnym obiegiem sztuki i akademickimi ścieżkami rozwoju.
Tytułowy bunt g/Głuchych jest tylko jednym z wątków zawartych w fabule spektaklu o społecznym znaczeniu języka. Dotyczy historycznego wydarzenia z 1988 roku – protestu studentów amerykańskiej uczelni Gallaudet University w Waszyngtonie, który doprowadził do powołania pierwszego w historii głuchego rektora wyższej uczelni. Inspiracją do przygotowania spektaklu była jednak inna historia: holenderskiej artystki, córki chińskich imigrantów, urodzonej już w Europie i wychowanej bez użycia ojczystego języka. Kontekst spektaklu jest więc szeroki, ale niewątpliwie historia protestu na uczelni w Waszyngtonie ma wymiar symboliczny. Jest też jedyną przywołaną w projekcie opowieścią, która kończy się dobrze.
W nowej odsłonie spektaklu chór tworzą osoby słyszące i g/Głusi. Ważny etap realizacji projektu to open call skierowany do środowiska g/Głuchych. Udział chóru foniczno-migowego ma szansę nie tylko stać się nową propozycją artystyczną, ale również podstawą dla budowania równoprawnej przestrzeni w kulturze, tworzenia inkluzywnej, artystycznej społeczności, wspólnoty opartej na wzajemnym zrozumieniu, poszanowaniu potrzeb i podmiotowości. Dostępność jest strukturalną częścią formalną spektaklu. Na scenie występują aktorki słyszące i słabosłysząca. Obecny jest język polski foniczny i polski język migowy.
Spektaklowi towarzyszyć będzie spotkanie i dyskusja (termin podamy wkrótce). W czasie których poszukamy odpowiedzi na pytania, jak kształtuje się świadomość społeczna, czy i jak tworzy się inkluzywne społeczności oraz jak zmieniło się miejsce Kultury Głuchych w Polsce.
tekst i reżyseria: Bogna Burska
aktorki: Klara Bielawka, Ewelina Żak, Marta Kalinowska
kurator, koordynator chóru migowego: Daniel Kotowski
kompozytor, dyrygent: Sean Palmer
kompozytor, trener wokalny: Jakub Pałys
kuratorka Chóru w Ruchu: Ewa Chomicka
konsultacje choreograficzne: Weronika Pelczyńska
realizacja dźwięku: Krzysztof Boguszewski
koordynacja: Paulina Celińska
produkcja: Anna Makowska, Joanna Saran
koordynacja dostępności: Emilia Rudzka
wsparcie produkcji ze strony Zachęty: Anna Muszyńska