Program filmowy towarzyszący wystawie Trzy kobiety. Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum

Bluszcz
reż. Hanka Włodarczyk
scenariusz: Anda Rottenberg, Hanka Włodarczyk
Polska, 1982, 99 min  

wprowadzenie: Ewa Opałka

(KRÓTKA) FALA FEMINIZMU

Powstały w 1982 roku, a udostępniony publiczności dwa lata później Bluszcz w reżyserii Hanki Włodarczyk nie należał do typowych „półkowników” — późnych dzieci kina moralnego niepokoju zalegających w magazynach z powodu gruntownego oziębienia sytuacji politycznej w Polsce. „Wywrotowość” filmu, którego scenariusz współtworzyła Anda Rottenberg, kryła się w trafnym, szczerym i bezpośrednim ukazaniu życia kobiet ze środowiska intelektualistów i artystów. Trudno szukać w Bluszczu jednoznacznych, moralnych wskazań czy też zakamuflowanych politycznych inklinacji podsumowujących kondycję polskiego społeczeństwa przełomu lat 70. i 80. Jest to film pełen niuansów, dynamiczny, „impresjonistyczny” (według krytyka piszącego o filmie Włodarczyk w 1984 roku na łamach „Kina”). Ukazana w nim różnorodność postaw kobiecych bohaterek, to, że film jest dziełem żeńskiego „teamu”, wreszcie kłączowata narracja filmu pozwalają z dzisiejszej perspektywy wpisać Bluszcz w obręb kina kobiet.

Czy jest to jednak kino feministyczne? Odbiór prac artystek prezentowanych na wystawie Trzy kobiety dostarczał rodzimym krytykom trudności z klasyfikacją czy wręcz ze zrozumieniem artystycznego przekazu. Ale już dekadę później krytyka filmowa bez zająknięcia nazwała film Włodarczyk feministycznym, jednocześnie szybko i na długo rezygnując z refleksji nad nim. Trafnym i znaczącym pozostaje jednak spostrzeżenie, że historia niezależnej intelektualistki Kingi zawiera w sobie immanentną rezygnację i sygnalizuje zwątpienie w autentyczne korzyści, jakie w Polsce lat 80. można było czerpać z wyzwolenia kobiet.

Ewa Opałka — doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, absolwentka Gender Studies na UJ i Studiów Kuratorskich tej uczelni. Współpracuje z Galerią Filmu w Muzeum Narodowym w Krakowie, DKF Gender IBL PAN. Krytyczka sztuki, kuratorka.

OSTATNI pokaz w ramach cyklu Kobiety na krawędzi. PRL a emancypacja towarzyszącego wystawie. W proponowanym wyborze filmów — oraz towarzyszącym im prelekcjom badaczy i badaczek historii, literatury i filmu — chcemy przyjrzeć się oficjalnym obrazom kobiet, przypisywanym im rolom, a także sposobom ich przekraczania w filmie i telewizji ostatnich dwu dekad PRL-u.

sala multimedialna
wejście od ul. Burschego
wstęp wolny

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 01.03 – 08.05.2011
    Trzy kobiety
    Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum

    Tematem wystawy jest twórczość pionierek polskiej sztuki kobiet: Ewy Partum, Natalii Lach-Lachowicz i zmarłej w 1999 roku Marii Pinińskiej-Bereś. Okres ich działalności artystycznej przypada na drugą połowę XX i początek XXI wieku. Wszystkie od lat 70. łączyły podobne poszukiwania, w których dostrzec można wyraźne intuicje feministyczne lub identyfikację z feminizmem. W takiej konfiguracji ich prace zostaną ze sobą zestawione po raz pierwszy.

    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • widok wystawy
    19.04 (PT) 12:15
    Patrzeć/Zobaczyć
    Oprowadzanie dla dorosłych 60+ po wystawie DATAMENT
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • kadr z vloga; edukatorka Natalia zaprasza na oprowadzanie i warsztaty w polskim języku migowym
    19.04 (PT) 17:00
    Zachęta miga!
    Oprowadzanie na wystawach „Z popiołów” i „Zza gór się słońce wznosi blade” w polskim języku migowym z tłumaczeniem na język polski
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • czarno-białe zdjęcie, Jozef i Wanda Goslawscy, z projektami rzeźb na Plac Konstytucji
    20.04 (SOB) 12:00
    Wizyta studyjna w pracowni Wandy i Józefa Gosławskich
    Oprowadzanie Anny Marii Rudzkiej
    Pracownia Wandy i Józefa GosławskichPracownia Wandy i Józefa Gosławskich
  • Zdjęcie, ciemne pomieszczenie, sylwetka zamaskowanej osoby nad sprzętem muzycznym.
    20.04 (SOB) 14:00
    Sensory ruchu w muzyce i działaniach performatywnych
    Zachęta | sala kinowa – wejście od strony kasy biletowejZachęta | sala kinowa – wejście od strony kasy biletowej
  • zdjęcie; kadr z warsztatów, grupka dzieci buduje instalacje z kolorowej włóczki wykorzystując wyposażenie sali warsztatowej.
    20.04 (SOB) 14:30
    Instalacja – jak możemy bawić się przestrzenią?
    Warsztaty z cyklu „Co robi artyst(k)a?” dla rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • zdjęcie, widok sali wystawowej
    21.04 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Zdjęcie. Dziecko z opiekunem na schodach kolorowej instalacji z metalowych rurek
    21.04 (ND) 12:30
    Instalacja – jak możemy bawić się przestrzenią?
    Warsztaty rodzinne
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • czarno-białe zdjęcie, wnętrze dworca Warszawa Śródmieście
    21.04 (ND) 12:30
    Ceramika na dworcu Warszawa Śródmieście
    Spacer architektoniczny z Tomaszem Fudalą
    pawilony wejściowe dworca Warszawa Śródmieściepawilony wejściowe dworca Warszawa Śródmieście