Zbigniew Libera Prace z lat 1982–2008

01.12.2009 – 07.02.2010 Zbigniew Libera Prace z lat 1982–2008

Zachęta Narodowa Galeria Sztuki

kurator: Dorota Monkiewicz
współpraca ze strony Zachęty: Julia Leopold
projekt ekspozycji: Robert Rumas

Zachęta Narodowa Galeria Sztuki zaprasza na wystawę retrospektywną Zbigniewa Libery, połączoną z publikacją obszernej monografii artysty w języku polskim i angielskim. Będzie to pierwszy tak obszerny przegląd twórczości artysty w Polsce i druga po amerykańskiej (Ann Arbor, 2006) retrospektywa twórczości autora prac Lego. Obóz koncentracyjnyPozytywów.       

Libera należał do współtwórców nurtu polskiej sztuki krytycznej w latach 90. Tematy podnoszone przez jego prace (przede wszystkim kwestia Holocaustu), stały się przedmiotem zarówno zaciętych polemik prasowych, jak i uniwersyteckich analiz oraz konferencji naukowych.        

Zbigniew Libera debiutował w okresie stanu wojennego w Polsce, w 1982 roku w podziemnym obiegu kultury na łódzkim Strychu. W latach 80. działał w kręgu Kultury Zrzuty, brał udział w wydawaniu słynnego, niezależnego pisma „Tango”. Wspólnie z Jerzym Truszkowskim założył punkową grupę „Sternenhoch”, która łączyła działalność muzyczną z performerską. Był modelem fotograficznych prac Zofii Kulik, która spopularyzowała charyzmatyczny wizerunek artysty, w szeregu prac z serii Idiomy socwiecza. W latach 80. stworzył fundamentalne dla polskiej sztuki krytycznej prace, Obrzędy intymneJak tresuje się dziewczynki, poruszające kwestie społecznej polityki ciała i ról kulturowych. Tematykę tę kontynuuje w latach 90. w serii „urządzeń korekcyjnych”, do której należy m.in. słynne Lego. Po roku 2000 Libera staje się aktywistą alternatywnego frontu kulturalnego w Warszawie. Współtworzy jedną po drugiej, dwie klubokawiarnie w Warszawie: „Baumgart/Libera” w CSW Zamek Ujazdowski, oraz „Aurorę” przy ul. Dobrej. Prace artysty powstałe po roku 2000 podejmują temat statusu, funkcji i roli obrazów medialnych. Libera zajmuje się fotografią prasową, relacją obrazu i tekstu, naturą widzialności. Wydaje książki artystyczne. Powstają cykle fotograficzne Pozytywy, Co robi łączniczka, The Gay, Innocent and Heartless.           

Od 2007 roku Libera mieszka w Pradze (Republika Czeska). Jest obywatelem świata, a zarazem jednym z najważniejszych artystów reprezentujących sztukę tej części Europy.

Prace artysty w kolekcji Zachęty

  • Zdjęcie pracy Wolny strzelec (Autoportret)
    Wolny strzelec (Autoportret)Zbigniew Libera2013
  • Zdjęcie pracy Lego. Obóz koncentracyjny
    Lego. Obóz koncentracyjnyZbigniew Libera1999
  • Zdjęcie pracy Placebo
    PlaceboZbigniew Libera1995
  • Zdjęcie pracy The Doll You Love To Undress
    The Doll You Love To UndressZbigniew Libera1997
  • Zdjęcie pracy Obrzędy intymne
    Obrzędy intymneZbigniew Libera1984
  • Praca w formacie poziomego prostokąta. Fotomontaż naśladujący dwie strony z prawdziwego "Magazynu Gazety Wyborczej". Większość zajmuje wywiad z Janem Świdzińskim podpisanym jako J.Ś. Rozmawia z nim osoba o inicjałach E.M. Oprócz tekstu trzy ilustracje: cza
    Jan Świdziński (Magazyn Gazety Wyborczej), z cyklu MistrzowieZbigniew Libera2003
  • Praca w formacie poziomego prostokąta. Fotomontaż naśladujący dwie strony z czasopisma. Większość pierwszej strony zajmuje wywiad z Zofią Kulik podpisaną jako Z.K. Rozmawia z nią osoba o inicjałach N.D. Nad artykułem nagłówek: "Zofia Kulik. Nie jestem arty
    Zofia Kulik (Na Dworze), z cyklu MistrzowieZbigniew Libera2003
  • Praca w formacie poziomego prostokąta. Fotomontaż naśladujący dwie strony z prawdziwej "Gazety Wyborczej". Większość zajmuje artykuł poświęcony postaci Andrzeja Partuma opatrzony nagłówkiem "Sztuka bezczelna w biurze poezji". Oprócz tekstu trzyczarno-białe
    Andrzej Partum (Gazeta Wyborcza), z cyklu MistrzowieZbigniew Libera2003
  • Praca w formacie poziomego prostokąta. Fotomontaż naśladujący dwie strony z prawdziwej gazety "Trybuna". Całość gęsto zapełniona różnymi krótkimi informacjami: wiadomościami z kraju, repertuarem kina i telewizji, krzyżówką czy nekrologami. Na pierwszej str
    Incydent z Kantorem (Trybuna), z cyklu MistrzowieZbigniew Libera2003
  • Praca w formacie poziomego prostokąta. Fotomontaż naśladujący dwie strony z prawdziwego czasopisma "Polityka". Lewą stronę zajmuje artykuł poświęcony twórczości Leszka Przyjemskiego i Anastazego Wiśniewskiego. Oprócz tekstu dwie kolorowe fotografie: na jed
    Leszek Przyjemski/Anastazy Wiśniewski (Polityka), z cyklu MistrzowieZbigniew Libera2003
Powiązane materiały
  • Grafika obiektu: Zbigniew Libera. Prace 1982-2008, czyli jak się nie zgubić na wystawie?
    mediateka / filmy
    Zbigniew Libera. Prace 1982-2008, czyli jak się nie zgubić na wystawie?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Zbigniew Libera. Prace 1982-2008, czyli jak się nie zgubić na wystawie?
    mediateka / foldery / teksty
    Zbigniew Libera. Prace 1982-2008, czyli jak się nie zgubić na wystawie?
    Zachęta TV. Konspekt lekcji
  • Grafika obiektu: Zbigniew Libera. Prace z lat 1982–2008
    mediateka / plakaty
    Zbigniew Libera. Prace z lat 1982–2008

Informacje

Zbigniew Libera
Prace z lat 1982–2008
01.12.2009 – 07.02.2010

Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa
Zobacz na mapie

Wystawa dofinansowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wystawa zorganizowana we współpracy z BWA Wrocław – Galerie Sztuki Współczesnej.
Publikacja dofinansowana ze środków Instytutu Adama Mickiewicza
sponsor galerii: Netia
sponsorzy wernisażu: A.Blikle, Freixenet
patroni medialni: Gazeta Wyborcza, AMS, Polityka, TOK FM, The Warsaw Voice, KMAG, Art&Business, Artinfo.pl, onet.pl, empik