Malarstwo polskie XXI w.

15.12.2006 – 18.02.2007 Malarstwo polskie XXI w.

Zachęta Narodowa Galeria Sztuki

kuratorka: Agnieszka Morawińska
współpraca: Elżbieta Sobiecka
asystent kuratora: Julia Leopold
projekt ekspozycji: Małgorzata Sadowska-Sobczyk, Marek Sobczyk

Wystawa zebrała w jednej przestrzeni galerii wybrane dzieła ponad 60 artystów różnych pokoleń i różnych środowisk, świadczące o potencjale, różnorodności i przemianach zachodzących w tej niegdyś najwyżej cenionej ze sztuk. Sytuacja malarstwa uległa zmianie w dobie zalewu mechanicznie produkowanych obrazów. Niektórzy artyści bronią jeszcze statusu malarstwa wywodzącego się z modernizmu, inni – jest ich już większość – podejmują dialog z ilustracjami gazetowymi, obrazami filmowymi i fotografią. Malarstwo wkracza w codzienność, artyści wybierają tematy trywialne, traktują dziedzictwo stylów i konwencji jako konceptualne środki wyrazu, przywołują kicz i stosują efekt nieudolności warsztatowych. Przy zmienionym statusie dzieła sztuki, artyści chętnie posługują się formą cyklu czy serii, znajdują upodobanie
w szczególnie wielkich albo bardzo małych formatach, stosują napisy, przywołują cytaty, odrzucają prostokąt płótna i wychodzą z malowcniem bezpośrednio na ścianę, tworząc dzieła efemeryczne, umierające z końcem wystawy. Do udziału w wystawie zostali zaproszeni również artyści rozciągający pojęcie malarstwa: performerzy, vlepkarze, twórcy wideo, których projekty traktują o sytuacji malarstwa i pozycji malarza w XXI wieku.

Artyści, których prace były prezentowane na wystawie: Basia Banda, Kuba Bąkowski, Andrzej Bielawski, Cezary Bodzianowski, Agata Bogacka, Rafał Bujnowski, Tomasz Ciecierski, Ignacy Czwartos, Oskar Dawicki, Jan Dobkowski, Edward Dwurnik, Pola Dwurnik, Wojciech Fangor, Stanisław Fijałkowski, Jarosław Fliciński, Stefan Gierowski, Bożena Grzyb-Jarodzka, Łukasz Huculak, Piotr Janas, Paweł Jarodzki, Maria Kiesner, Łukasz Korolkiewicz, Tomasz Kozak, Dominik Lejman, Robert B. Lisek, Wojciech Łazarczyk, Marcin Maciejowski, Robert Maciejuk, Bartek Materka, Anna Mierzejewska, Jarosław Modzelewski, Marzanna Morozewicz, Anna Myca, noBrain (Monika Waraxa, Jakub Budzyński), Paulina Ołowska, Roman Opałka, Anna Ostoya, Włodzimierz Pawlak, Dorota Podlaska, Zbigniew Rogalski, Agnieszka Rzepka, Wilhelm Sasnal, Jadwiga Sawicka, Jacek Sempoliński, Krzysztof Skarbek, Marek Sobczyk, Michał Stachyra, Kamil Stańczak, Paweł Susid, Marek Szczęsny, Grzegorz Sztwiertnia, Małgorzata Szymankiewicz, Leon Tarasewicz, Jan Tarasin, Aleksandra Waliszewska, Krzysztof Wałaszek, Julita Wójcik, Iwona Zając, Włodzimierz Jan Zakrzewski, Karolina Zdunek, Jakub Julian Ziółkowski, Maria Zuba.

Wystawa okiem prasy
Recenzje

„Takiego zamieszania jeszcze w holu Zachęty nie było. Całe schody obite zostały sklejką, ściany osłonięte folią, a wszystko po to, by swój nietypowy obraz mógł tu namalować Leon Tarasewicz [...]. Wniósł kubły, pędzle, przebrał się w kombinezon i zaczął bryzgać na schody strużki farby, tworząc wielki, różnokolorowy, abstrakcyjny obraz. Po tym malarskim dywanie pierwsi widzowie wejdą jutro wieczorem na wystawę „Malarstwo polskie XXI wieku". [...]
Aranżację ekspozycji powierzyła [kuratorka] znakomitemu kolarzowi Markowi Sobczykowi i jego żonie Małgorzacie Sadowskiej-Sobczyk, która jest architektem. Wymyślili, by strefy zarezerwowane dla poszczególnych malarzy wydzielić pasami koloru biegnącymi tuż pod sufitem, a ich nazwiska wymalować za pomocą szablonu czarną farbą wprost na posadzce galerii. Dzięki takim drobnym zabiegom skutecznie nadali dynamikę tej ogromnej wystawie”.


Agnieszka Kowalska Lawina obrazów w Zachęcie, „Gazeta Wyborcza" 291, 14 XII 2006.

„Mam wrażenie (a taka myśl rzadko przychodzi do głowy), że oglądamy wystawę historyczną, która stanie się punktem wielokrotnych odniesień i porównań. Emocje towarzyszące takim prezentacjom są ogromne. [...] Stan polskiego malarstwa jest bardzo dobry, może nawet znakomity. Nestorzy mają się świetnie, co dobrze widać w obrazach Fijałkowskiego, Gierowskiego, Sempolińskiego. Pokolenie pięćdziesięciolatków (Modzelewski, Susid, Tarasewicz) nie traci nic ze swej energii, a wśród młodych panuje wręcz straszliwy ścisk. [...]
Dostrzeżmy więc bogactwo malarstwa dzisiejszego: spoglądając na wielobarwne schody Tarasewicza, na znikające pod czernią obrazy Bujnowskiego i Sasnala, na podpatrującego dawnych Włochów Huculaka i umykającego w cyberprzestrzeń Liska, na hafciarkę Bandę i wideo-wedutystkę Wójcik. Nie ma jednego malarstwa - i tak jest dobrze”.


Bogusław Deptuła Moc malarstwa, „Tygodnik Powszechny" 1,71 2007.

„Momentem, który na pewno zatrzyma widza i każe mu się zastanowić nad sposobem funkcjonowania artysty w systemie pieniężnej wymiany, będzie praca Rafała Bujnowskiego. Ten młody malarz postanowił wymienić się z kolegami na obrazy. Jak w średniowieczu albo jeszcze dawniej płaci za każdy z nich zajęczą skórką. Kolekcję w ten sposób uzyskaną - są w niej między innymi prace Sasnala, Bogackiej i Sawickiej - Bujnowski nazwał „Kolekcją Mileny Bujnowskiej", czyli swojej czteroletniej córki, i zamierza przeznaczyć na jej posag. [...] Co jest odkryciem tej wystawy? Nie starsi malarze, Gierowski, Fijałkowski i Tarasin, o których wiem, że są klasykami. Nie młodzi, o których wiem, że i tak im się uda. Odkryciem jest średnie pokolenie, które tutaj wychyla się z jakiegoś niebytu. Pokolenie pięćdziesięciolatków, obciążone niekorzystnym dla siebie nijakim wiekiem, pomiędzy młodością a starością, obciążone też klęskami generacji, które trafiło z młodością prosto w ciemnię kulturalną lat 80. Marek Sobczyk, Paweł Jarodzki, Włodzimierz Pawlak, Paweł Susid pokazują na tej wystawie swoją siłę i wciąż nowe pomysły na obrazy. Niezwykłe są np. prace Pawlaka z cyklu Dziennik malarza, komponowane z wyciśniętej wprost z tuby farby, ładne i zgryźliwe do bólu, bo pytają przecież o to, co jeszcze „wycisnąć" można z malarstwa”.

Dorota Jarecka Zachęta pełna malarstwa, „Gazeta Wyborcza" 293, 16/1 7 XII 2006.

„Wystawa przypomina, że malarstwo z trudem wyzwala się z przeszłości. Jednak tradycja artystyczna nie musi być obciążeniem, pod warunkiem że jedynym punktem odniesienia nie są wzory sztuki akademickiej czy też doświadczenia rozmaitych nowatorskich pomysłów z XIX wieku. Nie przypadkiem w Zachęcie jest tak wiele odwołań do istotnych postaci dla sztuki pierwszej awangardy: Malewicza, Stażewskiego, Strzemińskiego, ale też do Andrzeja Wróblewskiego (świetny obraz Wilhelma Sasnala). Często artysta gra z różnymi wzorcami, jak w przypadku Pauliny Ołowskiej, która maluje ubranie w motywy z obrazów Mondriana, aby po chwili sięgnąć po zdjęcia mody z lat 60”.

Piotr Kosiewski Malarstwo ciągle żyje, „Dziennik. Polska, Europa, Świat" 208, 22 XII 2006.

Powiązane materiały
  • Grafika obiektu: Malarstwo polskie XXI w.
    mediateka / plakaty
    Malarstwo polskie XXI w.

Informacje

Malarstwo polskie XXI w.
15.12.2006 – 18.02.2007

Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa
Zobacz na mapie