Publikacja udostępniana jest na licencji Creative Commons Creative Commons Uznanie Autorstwa - Na Tych Samych Warunkach 3.0 Polska.
Data powstania: 05.01.2017
UNIZM – Koncepcja artystyczna opracowana przez Władysława Strzemińskiego i przedstawiona w rozprawie Strzemińskiego Unizm w malarstwie z 1928 roku oraz w książce napisanej wspólnie z Katarzyną Kobro Kompozycja przestrzeni – obliczanie rytmu czasoprzestrzennego wydanej w 1931 roku. Strzemiński pisał w niej: „unizm malarstwa wymaga jednozgodności wszystkich elementów obrazu z jego danymi przyrodzonymi, że płaskość całej powierzchni obrazu jest jego cechą przyrodzoną, a więc że cały obraz po namalowaniu powinien tworzyć powierzchnie jednolicie płaską”. Teoria unizmu została potwierdzona praktycznie w cyklu malarskim Strzemińskiego składającym się z kilkunastu obrazów olejnych. Artysta w Kompozycjach unistycznych dążył do zunifikowania powierzchni i jednolitego natężenia formy. Osiągał to dzięki wielkiej subtelności w zestawieniu kolorystycznym, sprowadzonym do niemal jednego tonu o niedookreślonym kolorze oraz przez jednorodne wypełnienie powierzchni płótna grubą reliefową, fakturą farby. Brak jest hierarchii elementów, kontrastów walorowych i kolorystycznych.
Słownik terminologiczny sztuki pięknych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
Władysław Strzemiński Teoria widzenia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2016
- PJMAntonisz: Technika jest dla mnie rodzajem sztuki
- PJMPaulina Ołowska. Czar Warszawy
- PJMAnemona Crisan
- PJMByłem, czego i wam życzę. Henryk Tomaszewski
- PJMMonika Zawadzki. Bydło
- PJMWłodzimierz Jan Zakrzewski. Alicja w Ogrodzie Saskim
- PJMKosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątych
- PJMVictor Man. Zephir
- PJMAlicja po drugiej stronie
- PJMCorpus