Teresa Kelm, Zygmunt Krauze Kompozycja przestrzenno-muzyczna nr 2, 1970/2025
autorska rekonstrukcja pracy
foldery / teksty

Kompozycja ta stanowi kontynuację poszukiwań artystki i architektki wnętrz Teresy Kelm i kompozytora Zygmunta Krauzego, zapoczątkowanych Kompozycją przestrzenno-muzyczną z 1968 roku, z udziałem przedwcześnie zmarłego rzeźbiarza Henryka Morela, zaprezentowaną również w Galerii Współczesnej w Warszawie. Koncepcja obu zakładała stworzenie przestrzeni oferującej widzom możliwość wyboru sposobu poruszania się wewnątrz architektury, a tym samym kształtowania własnych doświadczeń audiowizualnych.
Muzyka i przestrzeń wzajemnie się tu dopełniają. Utwór muzyczny Krauzego jest jednolity i pozbawiony kontrastów, o otwartej formie bez początku końca. Architektura Kelm z modularnymi podziałami, rytmem otworów drzwiowych i kolorowego światła ma również otwartą kompozycję dającą się rozszerzać o kolejne moduły. „Odbiorca przechodząc przez poszczególne strefy o różnym natężeniu dźwięku, dozuje sam jego intensywność. Może przebywać w strefie o pełnym natężeniu, może schronić się w ciszę lub słuchać dźwięku stłumionego. Kształtuje więc sam formę utworu, gdyż określa jego czas trwania, natężenie dźwięku poszczególnych fragmentów i wzajemne stosunki” — pisali autorzy w katalogu wystawy.
Ważną częścią realizacji jest światło — inne w każdej z kabin. Przemieszczający się między nimi widzowie wpływają na zmienność kompozycji barwnej i dźwiękowej, poddawani działającym na różne zmysły bodźcom. Czynnikami kształtującymi doświadczenia są tu czas i częstotliwość uchylania drzwi oraz szerokość ich rozwarcia.

Mediateka
331/462
Zobacz także
  • Grafika obiektu: Annual report 2015foldery / teksty
    Annual report 2015
  • Grafika obiektu: Zrób to sam z Zachetąfoldery / teksty
    Zrób to sam z Zachetą
    Materiały edukacyjne do wystawy Historie ucha
  • Grafika obiektu: Czy artyście wszystko wolno? foldery / teksty
    Czy artyście wszystko wolno?
    Konspekt lekcji j. polskiego i WOK dla liceum
  • Grafika obiektu: Językowy obraz świata w sztuce współczesnej_1foldery / teksty
    Językowy obraz świata w sztuce współczesnej_1
    Konspekt lekcji j. polskiego dla liceum
  • Grafika obiektu: Językowy obraz świata w sztuce współczesnej_2 foldery / teksty
    Językowy obraz świata w sztuce współczesnej_2
    Konspekt lekcji j. polskiego dla liceum
  • Grafika obiektu: Co jest podstawową regułą światafoldery / teksty
    Co jest podstawową regułą świata
    Konspekt lekcji j. polskiego i WOK dla liceum
  • Grafika obiektu:  Kim jesteśmy my - my samifoldery / teksty
    Kim jesteśmy my - my sami
    Konspekt lekcji j. polskiego i WOK dla liceum
  • Grafika obiektu:  Popkultura w sztuce wysokiej_1foldery / teksty
    Popkultura w sztuce wysokiej_1
    Konspekt lekcji j. polskiego i WOK dla liceum
  • Grafika obiektu: Popkultura w sztuce wysokiej_2foldery / teksty
    Popkultura w sztuce wysokiej_2
    Konspekt lekcji j. polskiego i WOK dla liceum
  • Grafika obiektu: Sztuka interpretacjifoldery / teksty
    Sztuka interpretacji
    Konspekt lekcji j. polskiego i WOK dla liceum