Sztuka Edukacji. Uczymy się od was. Gdańsk
program konferencji
foldery / teksty

26 maja (poniedziałek): 

godz. 11 – spacer po gdańskim Dolnym Mieście z Mikołajem Robertem Jurkowskim

Podczas wędrówki po jednej z mniej znanych dzielnic Gdańska poznamy historię tego miejsca, aktywistyczne korzenie lokalnych instytucji — od Otwartego Atelier po Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia — oraz wpływ, jaki działalność artystyczna i galeryjna wywarła na społeczność zamieszkującą ten niełatwy obszar miasta.
Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, ul. Jaskółcza 1

Robert Mikołaj Jurkowski  - edukator galeryjny, artysta, nauczyciel, działacz społeczny, animator kultury.  Współzałożyciel Centralnego Urzędu Kultury Technicznej (CUKT). W latach 2001–2008 związany z Kolonią Artystów w stoczni gdańskiej. Realizował projekt Młodzi Młodego Miasta. W 2004 wraz z Sylwestrem Gałuszką powołał Wolną Pracownię PGR_art. Jest inicjatorem warsztatów edukacyjnych Dotyk sztuki oraz Kraina kreatywności i Wędrowcy, mających na celu upowszechnianie zjawisk z obszaru sztuki współczesnej w środowiskach osób wykluczonych. Obecnie jest kuratorem ds. edukacji w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia. Wspólnie z Alicją Jelińską prowadzi Fundację Kolonia Teraz.

godz. 13 – przerwa

godz. 15 – spotkanie z działem edukacji Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, ul. Jaskółcza 1

Networking, nawiązywanie relacji w celu wymiany wiedzy i doświadczeń oraz współpracy między osobami edukatorskimi – pracownikami instytucji i osobami uczestniczącymi w konferencji

godz. 17 – projekcja filmu „Leon”, reż. Wojciech Gostomczyk

Manfred Thierry Mugler – bogaty i sławny projektant mody – jest dla bohatera filmu miłością i wzorem spełnionego artysty. Leon, zachęcony przez Manfreda, pragnie stworzyć swoje dzieło sceniczne. Wielki występ ma być remedium na kryzys wieku średniego, ale także próbą zaimponowania Thierry’emu. „Leon” to intymny portret artysty z problemami, film o pasji i miłości oraz o godzeniu się z porażkami i przeszłością.

Spotkanie z Leonem Dziemaszkiewiczem, prowadzenie Anna Steller

Poznamy lokalną tradycję i najciekawsze aspekty programów performatywno-teatralnych i queerowych, które rozwijały się w Gdańsku na przełomie wieków.

Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, ul. Jaskółcza 1

Teatr Patrz Mi Na Usta został założony w roku 1995 z inicjatywy tancerza i choreografa Krzysztofa Leona Dziemaszkiewicza, dawnego współpracownika Teatru Ekspresji. Przez pewien czas jego siedziba mieściła się na terenach postoczniowych. W latach 1997-2002 zespół działał w Berlinie, gdzie powstały spektakle „Radio Meteaphisick” oraz „Narodowa Drag Queen”. 

Anna Steller − tancerka, performerka i choreografka. Na scenie występuje od 1993 roku. Od tego samego roku współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw. W latach 1997-2004 była gościnną tancerką w Teatrze im. Gombrowicza w Gdyni, a także w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Od roku 2003 współpracuje z Teatrem Patrz Mi Na Usta.


27 maja (wtorek): 

godz. 11.30 – spacer po terenach postoczniowych z Mikołajem Robertem Jurkowskim. Odwiedzimy współczesne stoczniowe inicjatywy wystawienniczo-kulturalne, ale także miejsca, które dziś już nie istnieją, takie jak legendarna Kolonia Artystów w dawnej Centrali Telefonicznej, będąca fenomenem środowiska twórców, artystów i animatorów kultury, działających na terenach dawnej Stoczni Gdańskiej w latach 2002-2008, czy siedziba Teatru Patrz Mi Na Usta przy ulicy Doki 1.

NOMUS, Oddział Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, ul. Jaracza 14

godz. 13 – przerwa

godz. 15 – spotkanie z Aleksandrą Grzonkowską i Małgorzatą Taraszkiewicz-Zwolicką

NOMUS, Oddział Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, ul. Jaracza 14

Gmach, w którym obecnie mieści się muzeum, powstał podczas II wojny światowej jako siedziba szkoły mającej kształcić stoczniowców. Po wojnie budynek został przejęty przez Stocznię Gdańską i przez wiele lat funkcjonowała w nim szkoła zawodowa. W latach 90., w wyniku procesu prywatyzacji stoczni, szkoła została zamknięta, a budynek opustoszał.

Od 2004 w budynku swoją siedzibę miała pozarządową organizacja – Instytut Sztuki Wyspa. Do końca 2014 to właśnie ta organizacja zarządzała tym miejscem. W 2015 dzięki wspólnej inicjatywie prezydenta miasta Gdańska, marszałka województwa pomorskiego  oraz ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Małgorzaty Omilanowskiej, zapadła decyzja o utworzeniu NOMUS-a – Nowego Muzeum Sztuki. Jego pierwszą kierowniczką została Aneta Szyłak – inicjatorka jego powstania.

Aleksandra Grzonkowska - historyczka sztuki, kuratorka, badaczka. Współpracuje z Fundacją Wyspa Progress/Instytutem Sztuki Wyspa od 2005 r. Prowadziła z Romą Piotrowską i Maksem Bochenkiem bloga o sztuce współczesnej „Modelator”. Pełniła funkcję sekretarza redakcji, kuratorki i kierowniczki NOMUS. Prezeska Fundacji Kultury Wizualnej Chmura, odpowiedzialna za jej program artystyczny, badawczy, edukacyjny i kuratorski. Doktorantka na Uniwersytecie Gdańskim. Kuratorka i koordynatorka licznych projektów.

Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka – historyczka sztuki, kuratorka wystaw, wykładowczyni, animatorka wydarzeń kulturalnych, fotografka, muzealniczka. W latach 2000-2008 kuratorka w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, autorka programu Parakino. Współpracowała z Fundacją Wyspa Progress, Europejskim Centrum Solidarności, Festiwalem Transfotografia. Członkini artystycznego Stowarzyszenie A KuKu Sztuka, kuratorka wystaw towarzyszących Festiwalowi Transvizualia: Mediascream! 2007, 2008, 2009.

godz. 17 – spotkanie z Markiem Rogulskim

NOMUS, Oddział Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, ul. Jaracza 14

Marek Rogulski (pseud. Piętaszek, Rogulus) – artysta wizualny, malarz, performer, muzyk, autor tekstów teoretycznych, organizator wystaw. W latach 1988–1990 współtworzył grupę Pampers Maxi, a między 1990 a 1993 – grupę Ziemia Mindel Würm. Założył Galerię C14 z Andrzejem Awsiejem i Joanną Kabalą. Wraz z innymi grupami artystycznymi o alternatywnym rodowodzie powołał centrum Otwarte Atelier w budynku dawnej łaźni miejskiej. Rogulski prowadził w nim własną Galerię Auto da Fe. W 1995 założył galerię Spichrz 7 na Wyspie Spichrzów. Dwa lata później przeniósł się do budynku znajdującego się nieopodal, gdzie ulokował Galerię Spiż 7. Powołał Instytut Cybernetyki Sztuki w Gdańsku-Osowej. Prowadzi Fundację Tysiąc Najjaśniejszych Słońc.


28 maja (środa): 

godz. 11 – Między edukacją o sztuce współczesnej a edukacją o sztuce dawnej,spotkanie z Noemi Etush

Muzeum Narodowe w Gdańsku,ul. Toruńska 1

Noemi Etush – historyczka sztuki, kierowniczka Ośrodka Edukacji Muzealnej, Wolontariatu i Współpracy z Publicznością Muzeum Narodowego w Gdańsku. Doktorantka na Uniwersytecie Gdańskim. Członkini Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Pełniła funkcję koordynatorki ds. dostępności CSW Łaźnia. Współtwórczyni programu „Usłyszeć obraz”, którego kontynuacją jest „Łaźnia dostępna”. Koordynatorka projektów i działań rewitalizacyjnych oraz trenerka dostępności.

godz. 12.30 Dyskusja na temat specyfiki edukacji kulturalnej w Gdańsku.

Udział wezmą: Barbara Sroka – dyrektorka IKM, Grażyna Tomaszewska – edukatorka z Gdańskiej Galerii Miejskiej, Monika Dylewska-Libera - dyrektorka Gdańskiego Archipelagu Kultury i koordynatorka programu Edukacja do Kultury – Celina Zboromirska-Bieńczak.

Instytut Kultury Miejskiej, Targ Rakowy 11

 

 

Zobacz także
  • Grafika obiektu: Annual report 2015foldery / teksty
    Annual report 2015
  • Grafika obiektu: Zrób to sam z Zachetąfoldery / teksty
    Zrób to sam z Zachetą
    Materiały edukacyjne do wystawy Historie ucha
  • Grafika obiektu: Czy artyście wszystko wolno? foldery / teksty
    Czy artyście wszystko wolno?
    Konspekt lekcji j. polskiego i WOK dla liceum
  • Grafika obiektu: Językowy obraz świata w sztuce współczesnej_1foldery / teksty
    Językowy obraz świata w sztuce współczesnej_1
    Konspekt lekcji j. polskiego dla liceum
  • Grafika obiektu: Językowy obraz świata w sztuce współczesnej_2 foldery / teksty
    Językowy obraz świata w sztuce współczesnej_2
    Konspekt lekcji j. polskiego dla liceum
  • Grafika obiektu: Co jest podstawową regułą światafoldery / teksty
    Co jest podstawową regułą świata
    Konspekt lekcji j. polskiego i WOK dla liceum
  • Grafika obiektu:  Kim jesteśmy my - my samifoldery / teksty
    Kim jesteśmy my - my sami
    Konspekt lekcji j. polskiego i WOK dla liceum
  • Grafika obiektu:  Popkultura w sztuce wysokiej_1foldery / teksty
    Popkultura w sztuce wysokiej_1
    Konspekt lekcji j. polskiego i WOK dla liceum
  • Grafika obiektu: Popkultura w sztuce wysokiej_2foldery / teksty
    Popkultura w sztuce wysokiej_2
    Konspekt lekcji j. polskiego i WOK dla liceum
  • Grafika obiektu: Sztuka interpretacjifoldery / teksty
    Sztuka interpretacji
    Konspekt lekcji j. polskiego i WOK dla liceum