Publikacja udostępniana jest na licencji Creative Commons Creative Commons Uznanie Autorstwa - Na Tych Samych Warunkach 3.0 Polska.
Data powstania: 15.12.2019
Wykład w języku japońskim tłumaczony na język polski
W pierwszej części wykładu Akira Tatehata zaprezentował najważniejsze zagadnienia związane ze współczesną sztuką Japonii przywołując zdarzenia z powojennej, jak i najnowszej historii. W drugiej części spotkania w rozmowie z Pawłem Pachciarkiem opowiedział między innymi o kulisach wyboru przez niego Yayoi Kusamy na wystawę w pawilonie japońskim na Biennale w Wenecji (1993). Kusama, której wystawa prezentowana była w Zachęcie w 2004 roku, jako pierwsza artystka japońska, zrealizowała projekt w całej przestrzeni pawilonu.
Akira Tatehata (ur. 1947) – japoński krytyk sztuki, kurator, poeta; ukończył studia z zakresu literatury francuskiej na Uniwersytecie Waseda; w 1986 roku pełnił funkcję kuratora wizytującego w Whitney Museum; dwukrotny komisarz japońskiego pawilonu na Biennale w Wenecji (w 1990 i 1993); profesor Tama Art University (1991-2015), dyrektor National Museum of Art. W Osace (205-2011). Jako dyrektor artystyczny był zaangażowany w przygotowywanie licznych międzynarodowych wystaw i festiwali m.in. 1st Yokohama Triennale (2001), Aichi Triennale (2010), Asia Corridor (2017). Obecnie pełni funkcję dyrektora Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Saitamie, dyrektora Kyoto Art Center, dyrektora Muzeum Yayoi Kusamy oraz rektora Uniwersytetu Artystycznego Tama w Tokio. Specjalizuje się w nowoczesnej i współczesnej sztuce Azji. Wielokrotnie nagradzany za twórczość poetycką.
Paweł Pachciarek (ur. 1986) – japonista, kurator. Ukończył studia doktoranckie w Zakładzie Japonistyki Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Wykładowca Osaka University. Stypendysta m.in. Japan Foundation, Uniwersytetu Doshisha, Ministerstwa Edukacji i Sportu rządu Japonii. Członek Japońskiego Stowarzyszenie Historyków Sztuki oraz Stowarzyszenia Estetyki. Związany ze środowiskiem artystycznym w rejonie Kansai. Prowadzi badania z zakresu współczesnej sztuki i estetyki japońskiej. Współpracował przy organizacji wystaw i zdarzeń kulturalnych m.in. z Kyoto Art Center, Kyoto Experiment, Muzeum Sztuki Współczesnej w Osace. Współkurator polsko-japońskiej wystawy sztuki współczesnej „Celebration” (2019). Autor pierwszej polskiej monografii – „Kusama Yayoi czyli Obsesja Kropek”(2016). Od 2017 roku pracuje jako przedstawiciel Instytutu Adama Mickiewicza w Japonii.
- audioŚwięto wiosny Katarzyny KozyrySpotkanie z Ewą Łuczak poświęcone pracy
- audioWątki operowe w twórczości Katarzyny KozyrySpotkanie z Grzegorzem Pitułejem
- audioZ imperium. FotografiePortret reportera - panel dyskusyjny
- audio7 Rooms. Spotkanie z Rafałem MilachemPremiera książki
- audioMikrointerwencje TillmansaWykład Krzysztofa Miękusa
- audioŁaźnia męska Katarzyny KozyrySpotkanie z Jackiem Markiewiczem poświęcone pracy
- audioPo co nam TillmansDyskusja towarzysząca wystawie Wolfgang Tillmans Zachęta Ermutigung
- audioOtwieranie drzwi. Knock, knock, knocking on Europe's (Poland's) DoorPanel dyskusyjny
- audioCo z tą Białorusią?Spotkanie
- audio7 pokoiImperium 20 lat później. Spotkanie Wojciecha Góreckiego i Rafała Milacha