Publikacja udostępniana jest na licencji Creative Commons Creative Commons Uznanie Autorstwa - Na Tych Samych Warunkach 3.0 Polska.
Data powstania: 01.01.2014
Tadeusz Kantor o ambalażu
„Ten gest O P A K O W A N I A
spełniany w najbardziej prozaicznej codzienności życia
przeniosłem z lękiem na moje dzieło.Dzieło sztuki.
Podniecała mnie niepewność czy przy tym ryzykownym pociągnięciu
pozostanie jeszcze przy życiu
samo dzieło.Pamiętam, że długo jeszcze, w mojej świadomości,
prozaiczność i codzienność tego terminu
nie mogły się pogodzić
z nobliwym pojęciem "kreacji".O P A K O W A N I E ...
Słyszało się to słowo
na każdym kroku, na ulicy, w sklepie,
gdy była mowa o towarze ...Gest nabierał stopniowo znaczenia rytuału.
Stawał się symboliczny.
Gdzieś na granicy
żałosnej codzienności,
szyderstwa,
pogardy,
i śmieszności
pojawia się nagle
rosnący cień patosu.
Instynktownie odczuwałem wtedy,
a właściwie odczuwam stale, zagrożenie najgłębszych
wartości ducha ludzkiego.Należało i należy nieustannie
c h r o n i ć je
przed zniszczeniem
przed czasem,
przed prymitywnymi wyrokami władzy,
przed tępą inkwizycją oficjalnych i głupich sędziów.
I decyzja niemal jak w momencie katastrofy:
o p a k o w a ć!Zachować!
I TA WŁAŚNIE CECHA GŁĘBOKO EGZYSTENCJALNA
ODRÓŻNIAŁA MOJE DZIEŁOod innych wydawałoby się podobnego gatunku.
Ale tylko pozornie podobnego.
Bo były to albo praktyki czysto estetyczne,
albo zwyczajne, wulgarne plagiaty.”
Opracowanie: Paulina Celińska
Źródło: Tadeusz Kantor, "Komentarze intymne", 1986-88, maszynopis Archiwum Cricoteki, s. 20-21.
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – Cricoteka.
- PJMAntonisz: Technika jest dla mnie rodzajem sztuki
- PJMPaulina Ołowska. Czar Warszawy
- PJMAnemona Crisan
- PJMByłem, czego i wam życzę. Henryk Tomaszewski
- PJMMonika Zawadzki. Bydło
- PJMWłodzimierz Jan Zakrzewski. Alicja w Ogrodzie Saskim
- PJMKosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątych
- PJMVictor Man. Zephir
- PJMAlicja po drugiej stronie
- PJMCorpus