Zbigniew Lutomski

Ur. w 1934 roku w Grodnie.

Grafik. Studiował w krakowskiej ASP, gdzie obronił dyplom w 1960 roku. Po studiach pracował jako pedagog, od 1965 roku prowadzi pracownię drzeworytu, od 1996 roku jest profesorem ASP w Poznaniu i Krakowie. W latach 1985-1991 pełnił funkcję komisarza Międzynarodowego Biennale Grafiki i Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie. Wielokrotnie przewodniczył w obradach jury wystaw ogólnopolskich i międzynarodowych. Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień, m.in.: na Biennale i Triennale Grafiki w Krakowie (1962, 1966, 1970, 1986, 1991), na Ogólnopolskich Konkursach i Wystawach Grafiki w Łodzi (1969, 1973, 1975, 1979, 1981, 1987, 1989), na Ogólnopolskim Konkursie Graficznym im. J. Gielniaka w Jeleniej Górze (1979, 1983, 1997, 2003), na Quadriennale Drzeworytu w Olsztynie (1987, 1991, 1995, 1999), a także II nagrody na Międzynarodowej Wystawie Drzeworytu w Bańskiej Bystrzycy na Słowacji (1968), Nagrody Mera Tokio na Biennale Grafiki w Tokio (1968), nagrody na Międzynarodowej Wystawie Grafiki w Portland (1997) i wielu innych. Należał do międzynarodowego stowarzyszenia Xylon w Szwajcarii, jest honorowym członkiem International Biographical Centre w Cambridge.

Artyści
309/695

Prace artysty w kolekcji Zachęty

  • Czarno-biała abstrakcyjna grafika, format pionowego prostokąta. Większość kompozycji zajmuje podłużna forma - w większości biała, obwiedziona czarnym konturem. Ma faliste krawędzie, na górze zwieńczona wydłużonym czubkiem, jak karciany symbol pika. Po boka
    WnętrzeZbigniew Lutomski1987
  • Barwna abstrakcyjna grafika utrzymana w ciemnej kolorystyce, format pionowego prostokąta. Na jednolicie czarnym tle kilka pionowych maźnięć. Z górnej krawędzi, z lewej strony, zwisa granatowe, z którego jakby skapuje kropla w tym samym kolorze. Na dole po
    UzupełnienieZbigniew Lutomski1987
  • Czarno-biała abstrakcyjna grafika z barwnym akcentem, format pionowego prostokąta. W centrum nieregularny kształt nieco przypominający motyla. Jasny, wypełniony czarnymi wzorami: biegnącymi w różnych kierunkach cienkimi liniami, plamkami czy maźnięciami. N
    PożegnanieZbigniew Lutomski1986
  • Zdjęcie pracy Żniwa
    ŻniwaZbigniew Lutomski1980
  • Zdjęcie pracy Żniwa
    ŻniwaZbigniew Lutomski1980
  • Abstrakcyjna, diagonalna kompozycja: od lewej ku górze. Na czarnym tle rozrzucone - jak ścinki papieru - szare i brązowe, podłużne i trójkątne formy: jedna większa, ponad nią cztery mniejsze. Przy prawym, dolnym rogu nagromadzenie białych linii, "porośnięt
    CiutZbigniew Lutomski1979
  • Tło w drobne, skośne, biało-czarne paski: od lewej ku dołowi. Na nim dziewięć falistych, poprzecznych, czarnych linii z drobnymi, pionowymi elementami. Przypominają w dużym uproszczeniu ptaki, króre przysiadły na drutach elektrycznych, albo spinacze na szn
    Biało-czarneZbigniew Lutomski1979
  • Tło w drobne, skośne, biało-czarne paski: od lewej ku dołowi. Dolną połowę wypałnia biała, organiczna forma naszkicowana czarnym konturem. Można dopatrzyć się w niej sylwetki fantazyjnego stwora z niekształtną głową i wyciągniętymi w górę ramionami, zakońc
    GnomZbigniew Lutomski1979
  • Zdjęcie pracy Wyzwanie
    WyzwanieZbigniew Lutomski1979
  • Zdjęcie pracy Zaproszenie
    ZaproszenieZbigniew Lutomski1978
  • Szare tło, tylko w prawym, górnym rogu niewielki prześwit niebieskiego koloru. Dolną połowę wypełnia zaokrąglona od góry, jasnobrązowa forma. Przypomina dwie duże, spękane fałdy lub grzbiety, rozdzielone czarnym zagłębieniem. Przez górny fałd, graniczący z
    ŹródłoZbigniew Lutomski1977
  • Abstrakcyjna grafika. Trzy czwarte powierzchni, od dołu, zajmuje jasnoczerwona, organiczna forma. Przesłaniają ją - częściowo wysunięte zza lewej krawędzi - czarne i białe płaszczyzny, jedna nad drugą. Na ich szczycie leży biała rurka, sięgając zgałębienia
    ZapisZbigniew Lutomski1977
  • Czarne tło. W dolnej połowie kompozycji czarno-białe półsylwetki trzech, umundurowanych mężczyzn w hełmach na głowach z łopatą, młotkiem i sporej wielkości lufą. Przy górnej krawędzi nieduży czerowny okrąg z pomarańczowym środkiem.
    SzkolenieZbigniew Lutomski1976
  • Zdjęcie pracy Imaginacja
    ImaginacjaZbigniew Lutomski1975
  • Zdjęcie pracy Odsłona
    OdsłonaZbigniew Lutomski1975
  • Abstrakcyjna, czarno-biała grafika. W dolnej połowie zarysowane czarnym konturem trzy elementy, przypominające kształtem końcówki placów. Środkowy element - czarny na górze, jakby palec został zanurzony w atramencie. Ponad nim grupa kilkudziesięciu mniejsz
    BiałośćZbigniew Lutomski1973
  • Czerwono-czarno-biała grafika. W dolnej części dwie nieregularne plamy: czerwona i czarnoczerwona. Na tej drugiej, delikatnie zarysowane białym konturem, dwie nagie kobiece postaci. Powyżej czarna, regularna plama, cała usiana czarno-białymi rurami, przypo
    Taktyzm IIIZbigniew Lutomski1969
  • Abstrakcyjna grafika. Na białym tle, pośrodku duża, czarno-szara forma z czerwonymi i białymi elementami. Przypomina model organu z dużymi i mniejszymi wylotami naczyń. W tle, z lewej strony oraz u dołu, pod "organem" czarne, cienkie linie. W prawym, gónym
    Taktyzm IVZbigniew Lutomski1969
  • Czerwono-czarno-biała grafika. W dolnej części dwie nieregularne plamy: czerwona i czarnoczerwona. Na tej drugiej, delikatnie zarysowane białym konturem, dwie nagie kobiece postaci. Powyżej czarna, regularna plama, cała usiana czarno-białymi rurami, przypo
    LatawiecZbigniew Lutomski1965
Wystawy
  • Grafika do wystawy Siusiu w torcik
    05.09 – 22.11.2009
    Siusiu w torcik
    Prace ze zbiorów Zachęty Narodowej Galerii Sztuki

    Siusiu w torcik to piąta już prezentacja wyboru prac ze zbiorów Zachęty. Na wystawie zobaczymy rzadko pokazywane lub nigdy dotąd nie prezentowane dzieła. Kurator pokazu – Karol Radziszewski – dokonał ich subiektywnej selekcji oraz reinterpretacji, umieszczając je w nowych, nieraz zaskakujących kontekstach.   

    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta