Konrad Srzednicki

Ur. w 1894 roku w Wysokiem Mazowieckiem, zm. w 1993 roku w Krakowie.

Malarz i grafik. W latach 1921-1924 studiował w prywatnej Szkole Malarstwa i Rysunku Krzyżanowskiego w Warszawie. Kontynuował edukację artystyczną w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie – malarstwo u Tadeusza Pruszkowskiego i Miłosza Kotarbińskiego i grafikę u Władysław Skoczylasa. Dyplom otrzymał w 1936 roku. W latach 1929-1939 pracował jako asystent w Katedrze Grafiki Artystycznej warszawskiej ASP. W 1939 roku został profesorem w krakowskiej ASP, gdzie w latach 1951-1952 pełnił funkcję rektora. Zdobył wiele nagród, m.in.: nagrodę na Międzynarodowej Wystawie Sztuka i technika w Paryżu (1937), nagrodę na Światowej Wystawie Grafiki w Londynie (1962), nagrodę na I Międzynarodowym Biennale Grafiki w Krakowie (1966), złoty medal na III Międzynarodowym Salonie Sztuk Plastycznych w brazylijskiej Victorii (1968), nagrodę na I Międzynarodowym Biennale Grafiki we Florencji (1968) Był członkiem Rytu (od 1931 roku) i Grupy 9 Grafików (w latach 1952-1960), członkiem honorowym Akademii Sztuk Pięknych we Florencji (od 1965 roku).

Artyści
548/702

Prace artysty w kolekcji Zachęty

  • Zdjęcie pracy Kuglarz II
    Kuglarz IIKonrad Srzednicki1980
  • Barwna grafika, format pionowego prostokąta. W centrum kompozycji na wodzie szara skała. Na niej siedzą dwie nagie kobiety, jedna moczy stopy. U dołu na brzegu dwaj mężczyźni z siwymi brodami zwracają się w kierunku kobiet. Ten z prawej rzuca w ich kierunk
    ZuzannyKonrad Srzednicki1979
  • Barwna grafika, format pionowego prostokąta. W centrum postać stylizowana na damę z kart do gry. Ma surową twarz, brązowe włosy, na ramiona narzucony szary strój. W lewej dłoni trzyma duże czerwone serce, którym zasłania biust. Dół jej stroju jest niebiesk
    DamaKonrad Srzednicki1977
  • Barwna grafika, format pionowego prostokąta. Pośrodku uproszczona postać kobiety z prawego profilu. Ma brązowawe włosy, półprzymknięte oczy i jasną suknię do ziemi, stopy bose. W dłoni trzyma czerwony kwiat. Za jej nogami na ziemi jasnobrązowa gitara. Zza
    RomantykaKonrad Srzednicki1974
  • Barwna, nieco surrealistyczna grafika, format pionowego prostokąta. W centrum powóz konny jadący w kierunku lewej krawędzi pracy. Na wozie siedzą trzy kobiety, każda trzyma parasolkę w jaskrawym kolorze: zieloną, czerwoną i żółtą. Z góry deszcz pada tylko
    Szczęśliwej podróżyKonrad Srzednicki1972
  • Barwna, nieco surrealistyczna grafika, format pionowego prostokąta. W centrum powóz konny jadący w kierunku lewej krawędzi pracy. Na wozie siedzą trzy kobiety, każda trzyma parasolkę w jaskrawym kolorze: zieloną, czerwoną i żółtą. Z góry deszcz pada tylko
    Szczęśliwej podróżyKonrad Srzednicki1972
  • Barwna grafika, format poziomego prostokąta. Pośrodku wzdłuż całej szerokości pracy biegnie szary, falisty pas o strukturze trochę jak pognieciona gazeta. Tuż nad nim czerwone koło z małym białym środkiem. Z pasa wyłaniają się fragmenty sylwetek dwóch koni
    ZewKonrad Srzednicki1972
  • Barwna grafika, format poziomego prostokąta. W centrum uproszczona, niebieska sylwetka nagiej kobiety. Po lewej abstrakcyjne kształty: kwadrat, jakby okno lub ramka, na niego nachodzi czarne koło. Poniżej szare fale jak maźnięcia farbą. Na prawo od kobiety
    Trzy kropleKonrad Srzednicki1972
  • Zdjęcie pracy Ekspert-Selekcjoner
    Ekspert-SelekcjonerKonrad Srzednicki1972
  • Pomiędzy ciemnoniebieskim niebem, a szaro-czarną ziemią rozciąga się spękana struktura, przypominająca skały. Na jej tle naszkicowane sylwetki dwóch koni. Jeden, w środku kompozycji, z odwróconym za siebie, w lewą stroną łbem i pyskiem rozwartym w rżeniu.
    ZewKonrad Srzednicki1972
  • Barwna, nieco surrealistyczna grafika, format pionowego prostokąta. Kompozycję w połowie przecina wąski blat stołu, pokryty wzorami jak z odczytu EKG. Za stołem pośrodku siedzi kobieta o brązowej skórze i jasnych włosach. U góry jej głowy koło, w którym zn
    Kiełbie we łbieKonrad Srzednicki1971
  • Barwna grafika, format pionowego prostokąta. Z lewej strony sylwetka kobiety z nagim torsem, w krótkiej spódniczce w kwiaty i w czerwonych rękawiczkach na dłoniach. Ma lekko zgiętą i jakby odkręconą w bok prawą nogę, przez co można odnieść wrażenie, że leż
    Wiosenne cienieKonrad Srzednicki1969
  • Zdjęcie pracy Ewa
    EwaKonrad Srzednicki1969
  • Barwna grafika, format pionowego prostokąta. W nieokreślonej przestrzeni dwa obrazy: po prawej jakby wiszący na ścianie, po lewej i nieco niżej stojący na sztaludze. Na wiszącym utrzymanym w odcieniach brązu zniekształcone popiersie, zapewne kobiece. Obraz
    ObrazyKonrad Srzednicki1968
  • Surrealistyczna grafika utrzymana w odcieniach brązów i szarości. W niedookreślonym wnętrzu dwa tajmenicze portrety kobiece. Twarze postaci są zacienione, z pozostawionymi jasnymi czołami i nosami. Na jednym z portretów, w prawym, dolnym rogu biała kobieca
    ObrazyKonrad Srzednicki1968
  • Zdjęcie pracy Świt, dzień, zmrok i noc
    Świt, dzień, zmrok i nocKonrad Srzednicki1967
  • Czarno-biała, nieco surrealistycznagrafika, format pionowego prostokąta. W centrum stojąca tyłem uproszczona postać ze strzelbą zawieszoną na lewym ramieniu. Zapewne patrzy na polanę przed sobą. Na niej ptak, być może bażant, wysiadujący jajka. Z lewej str
    Legenda łowiecka IIKonrad Srzednicki1966
  • Czarno-biała, nieco surrealistycznagrafika, format pionowego prostokąta. W centrum stojąca tyłem uproszczona postać ze strzelbą zawieszoną na lewym ramieniu. Zapewne patrzy na polanę przed sobą. Na niej ptak, być może bażant, wysiadujący jajka. Z lewej str
    Legenda łowiecka IIKonrad Srzednicki1966
  • Zdjęcie pracy Końskie niebo
    Końskie nieboKonrad Srzednicki1963
  • Czarno-biała grafika, format pionowego prostokąta. Większość kompozycji zajmuje jasna, nieco zgeometryzowana postać nagiej kobiety. Unosi się w powietrzu, ma zamknięte oczy i ręce uniesione w górę jak kapłan podczas modlitwy. Na ciemnym tle zlewające się z
    LunatycyKonrad Srzednicki1963
  • Czarno-biała grafika, format pionowego prostokąta. Większość kompozycji zajmuje jasna, nieco zgeometryzowana postać nagiej kobiety. Unosi się w powietrzu, ma zamknięte oczy i ręce uniesione w górę jak kapłan podczas modlitwy. Na ciemnym tle zlewające się z
    LunatycyKonrad Srzednicki1963
  • Czarno-biała grafika, format pionowego prostokąta. Większość kompozycji zajmuje jasna, nieco zgeometryzowana postać nagiej kobiety. Unosi się w powietrzu, ma zamknięte oczy i ręce uniesione w górę jak kapłan podczas modlitwy. Na ciemnym tle zlewające się z
    LunatycyKonrad Srzednicki1963
  • Zdjęcie pracy Konie św. Marka
    Konie św. MarkaKonrad Srzednicki1963
  • Czarno-biała grafika, format poziomego prostokąta. Kompozycja uproszczona, nieco surrealistyczna. W centrum powóz z dwoma końmi, małym i dużym, jadący w kierunku prawej krawędzi pracy. Na wozie stoi człowiek jakby w antycznym stroju, z uniesionym batem. Z
    Powrót z majówkiKonrad Srzednicki1962
  • Zdjęcie pracy Końskie niebo
    Końskie nieboKonrad Srzednicki1962
  • Zdjęcie pracy Konie św. Marka
    Konie św. MarkaKonrad Srzednicki1962
  • Zdjęcie pracy Na redzie w Gdyni
    Na redzie w GdyniKonrad Srzednicki1961
  • Zdjęcie pracy Tolkmicko
    TolkmickoKonrad Srzednicki1960
  • Zdjęcie pracy Połów
    PołówKonrad Srzednicki1959
  • Zdjęcie pracy Frombork
    FromborkKonrad Srzednicki1959
  • Zdjęcie pracy Frombork
    FromborkKonrad Srzednicki1959
  • Czarno-biała grafika, format poziomego prostokąta. Nieco uproszczony i zgeometryzowany krajobraz portowy. Na dole ciemny pas lądu, wyżej na falach kilka niewielkich łódek. W tle na spienionym morzu duży żaglowiec.
    Wspomnienia z GdyniKonrad Srzednicki1959
  • Zdjęcie pracy Połów
    PołówKonrad Srzednicki
Wystawy
  • Grafika do wystawy Siusiu w torcik
    05.09 – 22.11.2009
    Siusiu w torcik
    Prace ze zbiorów Zachęty Narodowej Galerii Sztuki

    Siusiu w torcik to piąta już prezentacja wyboru prac ze zbiorów Zachęty. Na wystawie zobaczymy rzadko pokazywane lub nigdy dotąd nie prezentowane dzieła. Kurator pokazu – Karol Radziszewski – dokonał ich subiektywnej selekcji oraz reinterpretacji, umieszczając je w nowych, nieraz zaskakujących kontekstach.   

    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta