Janusz Eysymont

Janusz Eysymont (1930–1991) studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1951–1956 u Stanisława Czajkowskiego i Aleksandra Kobzdeja. Dyplom na Wydziale Malarstwa uzyskał w roku 1957. Współzałożyciel grupy Rekonesans w 1963 roku. Początkowo tworzył obrazy należące do nurtu abstrakcji niegeometrycznej. Około połowy lat 70. zredukował środki wyrazu – precyzyjne figury geometryczne zastąpiły nieregularne postrzępione kształty. Jednak nadal głównym problemem nurtującym artystę pozostało światło, przy czym bardziej interesowało go jego filozoficzne i poetyckie znaczenie niż właściwości fizyczne. Na początku lat 80. obecność czytelnych form została ograniczona do pojedynczych kształtów umieszczanych w centrum płaszczyzny płótna. Zmieniła się gama barwna, pojawiły się zgaszone kolory o niewielkich kontrastach walorowych, a także czerń. Teraz wrażenie przestrzenności budowane było przez delikatne rozjaśnienie tonacji u dołu obrazu. Powstawały wyciszone nokturny sprawiające wrażenie bezczasowości i statyczności. Niektórzy interpretatorzy jego sztuki odczytywali mroczne światło obrazów jako aluzję do przeżyć artysty związanych z okresem stanu wojennego, chociaż ich abstrakcyjna forma nie miała bezpośredniego odniesienia do sytuacji politycznej w kraju.

Artyści
131/702

Prace artysty w kolekcji Zachęty

  • Abstrakcyjny obraz w formacie pionowego prostokąta. Gradientowe tło przechodzi od czerni na górze do ciemnobordowego na dole. Od górnej krawędzi biegnie szeroki pas w odcieniach stalowej szarości. Na górze jest najjaśniejszy i płynnie przechodzi w coraz ci
    Światło w czarnym pejzażuJanusz Eysymont1982
  • Abstrakcyjny obraz w formacie pionowego prostokąta. Gradientowe tło przechodzące od czerni na górze do jasnej szarości na dole. W górnej części trapezowy kształt przypominający ujęty w perspektywie dywan w czarne i białe pionowe pasy.
    Echo pagodyJanusz Eysymont1981
  • Abstrakcyjny obraz w formacie pionowego prostokąta. Gradientowe tło przechodzące od czerni na górze do jasnej szarości na dole. W górnej części trapezowy kształt przypominający ujęty w perspektywie dywan w czarne i białe pionowe pasy.
    Dywanik do patrzenia z góryJanusz Eysymont1978
Wystawy
  • 02.09 – 03.11.2024
    Gorący świat
    Wystawa malarstwa z kolekcji Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki

    Wystawa malarstwa z kolekcji Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie przygotowana dla Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu obejmuje dzieła artystów i artystek posługujących się różnymi językami abstrakcji, od lat 60. XX wieku do początków XXI wieku.

    Narodowe Forum Muzyki im. Witolda LutosławskiegoNFM