Wymowność symboli - wykład i spotkanie wokół 8 numeru „Stanu Rzeczy”
Zachęta / Księgarnia Artystyczna
wstęp wolny
Wymowność symboli. Wykład i dyskusja na temat dzieła Edgara Winda
Sztuka symbolizowania polega na unikaniu […] skrajności poprzez połączenie zrozumiałego z zaskakującym. Wymowny symbol ma coś, co schlebia naszemu pragnieniu głębi, nie uwłaczając naszemu zmysłowi spójności. Przy dużym stopniu jasności symbol potrafi pozostać tajemniczym. Jego moc poetycka pochodzi z połączenia przejrzystości i nieprzejrzystości.
Edgar Wind, Wymowność symboli, przeł. Robert Pawlik
Edgar Wind (ur. 1900 w Berlinie, zm. 1971 w Londynie) — historyk sztuki, znawca sztuki Odrodzenia. Kształcił się m.in. u Edmunda Husserla, Martina Heideggera, Erwina Panofskyego. Pod kierunkiem Ernsta Cassirera napisał pracę habilitacyjną na temat filozofii Charlesa Sandersa Pierce’a, którego idee miały wyraźne znaczenie dla rozwoju myśli Winda. W 1927 roku został asystentem Aby’ego Warburga w jego hamburskiej bibliotece. Pod jego wpływem Wind porzucił ogólne zagadnienia estetyki dla historycznych studiów nad konkretnymi działami sztuki. Po przejęciu władzy przez nazistów opuścił Niemcy i udał się do Wielkiej Brytanii oraz do Stanów Zjednoczonych. Był jednym z inicjatorów przeniesienia zbiorów swojego nauczyciela do Londynu, co dało początek działającemu tam do dziś Warburg Institute. W 1954 roku został wykładowcą na Oksfordzie.
Edgar Wind jest jednym z najwybitniejszych kontynuatorów myśli Warburga. Rozwijał własną teorię symbolu oraz interpretacji dzieł sztuki. Dzięki badaniom religijnej symboliki malarstwa renesansowego uznawany jest dzisiaj za jednego z ważniejszych badaczy sztuki tego czasu.
Numer 8 „Stanu Rzeczy” to do tej pory najobszerniejsza prezentacja teorii Edgara Winda w języku polskim. Podczas spotkania przedstawiona zostanie koncepcja numeru czasopisma, najważniejsze oraz najbardziej aktualne idee historyka sztuki. Jego sylwetkę przybliżą:
Ryszard Kasperowicz (Uniwersytet Warszawski) — historyk sztuki, profesor, pracownik Zakładu Teorii Sztuki Instytutu Historii Sztuki. Zajmuje się dziejami teorii sztuki oraz estetyki Anglii i Niemiec XVIII-XIX wieku, a także dziejami dyscypliny. Publikował liczne teksty i przekłady dotyczące tych zagadnień.
Robert Pawlik (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego) — historyk filozofii, adiunkt na Wydziale Nauk Humanistycznych. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół teorii nowoczesności, zagadnienia teologii politycznej oraz sekularyzacji. Redaktor prowadzący 8 numeru czasopisma „Stan Rzeczy”.
Ben Thomas (University of Kent) — wykładowca historii sztuki i kurator galerii Studio 3. Publikował na temat sztuki renesansu, teorii sztuki, historii druku, historii kolekcjonerstwa, rzeźby wiktoriańskiej i sztuki współczesnej. W latach 90., w czasie przygotowywania rozprawy doktorskiej na Oksfordzie, pracował przez kilka lat jako asystent Margaret Wind i uczestniczył w przygotowaniu Archiwum Edgara Winda dla Bodleian Library.