WARSZAWSKIE SYRENKI
Strzeż się głosu bosko śpiewających syren!

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny, obowiązują zapisy

Nabór na laboratorium/projekt choreograficzno-wokalny

19–24 sierpnia (godz. 12–17)
24 sierpnia planowany jest pokaz dla publiczności

prowadzenie: Marta Ziółek
miejsce: sala kinowa Zachęty
liczba miejsc: 12
zapisy: formularz na dole strony

Do kogo skierowany jest projekt?

Do osób wszystkich płci, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które identyfikują się jako kobiety lub mają doświadczenie życia w kobiecym ciele. Marta Ziółek i współpracujące z nią osoby, posługując się medium tańca, choreografii i praktyki ucieleśnionej wokalizacji, zapraszają do tego, aby na nowo aktywizować symbol miasta Warszawa – postać syrenki, figurę kobiety-hybrydy, której siłą jest głos.

Cyprian Kamil Norwid w wierszu Dedykacja z 1866 roku, zawierającym osobistą inwokację do Warszawy, przywołuje postać syreny. Przedstawia budzącą lęk hybrydę człowieka i zwierzęcia, która uwodziła żeglarzy swym głosem.

Jestem warszawianką. Jej miejsca, symbole, legendy są częścią mojej osobistej historii, miejskiego dryfowania, tańczenia, poruszania się. W planowanym projekcie poprzez pracę z głosem i ciałem pragnę odnieść się do wyobrażeń i reprezentacji syren jako hybryd, o dwoistej naturze – człowieka i zwierzęcia. Projekt zakłada również otwarcie się na wodne polifonie i perspektywę ciała odmieńczego, o którym pisała Astrida Neimanis w Ciałach wodnych.

Warszawski herb w średniowieczu miał najpierw postać pół-człowieka, pół-skrzydlatego smoka, ale w XVIII wieku ukazywał już wizerunek kobiety-ryby. Tę dwoistą naturę syreny, legendy Warszawy uczestnicy warsztatów będą badać w pracach będących ucieleśnieniem głosu ciała, jego polifoni. Ta ostatnia jest zakotwiczona w praktyce choreograficznej Marty Ziółek, o czym pisała Alicja Muller w „Dwutygodniku”:

„Śpiew choreografki bywa tyleż lamentem, co wokalną eksplozją […]. Ziółek poprzez ten dźwiękowy performans przenosi się w efemeryczną przestrzeń niezróżnicowania – jest ludzka i zwierzęca”.

Poprzez odniesienie do symbolu miasta i jego hybrydycznej natury chciałabym, jako choreografka, aktywować serię działań skupionych na transformacyjnej siły wokalizacji i związanej z nią mocy, głosie jako instrumencie ekspresji i transformacji społecznej.

Projekt za punkt wyjścia obiera historyczne miejsca pamięci takie jak pomnik Syrenki, w pobliżu którego w ostatnich latach odbywały się ważne protesty związane z ruchem kobiet i walką o prawa reprodukcyjne. Przez lata kobiety, zamiast podporządkowywać się politycznej i erotycznej sile wokalizacji, były ustawiane w pozycji „tej bez głosu”. Ta dychotomia jest obecna właśnie w mitologicznej postaci śpiewającej syreny, ostatecznie zamieniającej „kobiecy głos” w taki, który zabija i uwodzi lub wycisza. 

Syrenka warszawska wprowadza też rys emancypacyjny. Projekt ma na celu zbudowanie nowej relacji z miejską legendą, również poprzez pracę z wodą i wodnymi polifoniami, ucieleśnieniem i wokalizacją. Poprzez serię działań w przestrzeni miejskiej przywołany zostanie społeczny i wspólnototwórczy potencjał choreografii. Podczas warsztatów przewidywana jest praca z wodą i nagością.

Strzeżcie się głosu bosko śpiewających syren!

*Określenia „kobieta” używam w najszerszym możliwym znaczeniu, obejmującym osoby, które nazywają się kobietami (bez względu na przypisaną im płeć), ale także osoby, które w jakimś okresie życia były postrzegane i traktowane jako kobiety (niezależnie od ich obecnej płci). Włączam tu doświadczenie czucia się kobietą lub uważania się za kobietę.


Projekt realizowany jako stypendium artystyczne m. st. Warszawy

Formularz zgłoszeniowy








Dziękujemy. Formularz został wysłany.
Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 08.06 – 15.09.2024
    Łzy szczęścia

    Wystawa pomyślana jest jako przestrzeń, w której równie ważną rolę jak prezentowane prace odgrywają aktywność publiczności i program performatywny. Zaproszeni artyści i artystki poprzez swoje działania wchodzą w dialog z wybranymi dziełami i wskazują na możliwość alternatywnego zwiedzania galerii. Program performatywny, podobnie jak choreografia wystawy, uwzględnia różne sposoby funkcjonowania w świecie i wrażliwość publiczności. Zachęca także do cielesnego doświadczania dzieł sztuki.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 28.07 (ND) 10:00
    Piknik pod Zachętą: premiera zina „nie widać mnie” nr 3
    Spotkanie z Plenum Osób Opiekujących Się
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 28.07 (ND) 12:15
    Знайомимося з Захентою!
    Захента — Національна галерея мистецтв.Захента — Національна галерея мистецтв.
  • 08.08 (CZW) 12:15
    Czy obieranie ziemniaków to sztuka?
    Otwarte warsztaty dla licealistów
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 10.08 (SOB) 12:15
    Obrazy ze snów. Warsztat z surrealizmu
    Otwarte warsztaty dla dzieci i młodzieży
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 24.08 (SOB) 12:15
    Miękkie, szorstkie, naturalne i sztuczne
    Otwarte warsztaty dla dzieci
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta