The Pruitt-Igoe Myth. Pokaz filmu towarzyszący wystawie Mariana Bogusza
Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny
The Pruitt-Igoe Myth, reż. Chad Freidrichs, USA, 79 min
Dokument poświęcony modernistycznemu osiedlu Pruitt-Igoe w St. Louis. Kompleks wybudowano w latach 1952–1955 według planu Minoru Yamasakiego i zgodnie z ideałami Międzynarodowego Kongresu Architektury Nowoczesnej CIAM, dotyczącymi urbanistyki i architektury mieszkaniowej. Okazało się jednak, że idealne w swoich założeniach osiedle bardzo szybko podupadło. Wśród wysokościowców z wielkiej płyty szerzyła się przestępczość i wandalizm, a wiele mieszkań opustoszało. Osiedle zostało wyburzone w 1972 roku w sposób planowy. Zdjęcia z wyburzania i eksplozji obiegły świat, a wydarzenie stało się symbolem porażki i końca epoki modernizmu.
Program filmowy towarzyszący wystawie Mariana Bogusza inspirowany jest jego autorskim projektem — Międzynarodowym Osiedlem Artystów — prezentowanym na wystawie w Zachęcie. Zrekonstruowany na potrzeby ekspozycji, powstawał w obozie Mauthausen, gdzie artysta został osadzony w czasie wojny. Ten wizjonerski plan zakładał powstanie modernistycznego osiedla-pomnika zbudowanego na zgliszczach nazistowskiego obozu. Projekt bazował na przedwojennych ideach awangardowych, opierał się na idei pracy kolektywnej, braku rywalizacji oraz integracji wszystkich dziedzin życia, w tym sztuki i nauki.
W ramach przeglądu filmów dokumentalnych towarzyszących wystawie przywołujemy kilka innych przykładów międzynarodowych realizacji modernistycznych wizji architektonicznych i ich losów.
Pierwszy film poświęcony będzie słynnemu osiedlu Puritt-Igoe w St.Louis, którego zburzenie stało się symbolem upadku idei modernistycznych. Kolejno przywołamy filmowo osiedle Hansaviertel w Berlinie, zbudowane na gruzach miasta i zaprojektowane przez takich architektów jak: Alvar Aalto, Walter Gropius czy Oscar Niemeyer.
Poprzez pryzmat kilku krótkometrażowych filmów dokumentalnych, zarówno archiwalnych, jak i współczesnych, przyjrzymy się powstałej na wojennych ruinach brutalistycznej dzielnicy Barbican w Londynie oraz jej mieszkańcom.
Ostatni film poświęcony będzie przedsięwzięciu Ordos 100 — niezrealizowanemu projektowi Ai Weiweia oraz grupy architektów Herzog & de Meuron — który zakładał stworzenie w Mongolii osiedla idealnego na bazie planów artystów, włączających w projekt m.in. sto willi autorstwa stu najwybitniejszych pracowni architektonicznych na świecie.
-
07.11.2017 – 04.02.2018Radość nowych konstrukcji. (Po)wojenne utopie Mariana Bogusza
Wystawa w Zachęcie przypomina jedną z najważniejszych i najbarwniejszych postaci polskiej sceny artystycznej po II wojnie światowej — malarza, rzeźbiarza, projektanta, scenografa (twórcę zarówno scenografii teatralnych, jak i aranżacji wystaw), współorganizatora takich wydarzeń jak Plenery w Osiekach (od 1963) czy Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965).
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta