Stalker.
Pokaz filmu towarzyszący wystawie Huberta Czerepoka
Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny
Stalker, reż. Andriej Tarkowski, 1979, ZSRR, 163 min
Film jest luźną adaptacją powieści Piknik na skraju drogi braci Arkadija i Borysa Strugackich — klasyków literatury fantastyczno-naukowej. Scenariusz powstał we współpracy pisarzy z reżyserem, z którym przyjaźnili się i przymierzali wcześniej do ekranizacji powieści Hotel pod poległym alpinistą. Praca nad filmem przebiegała w atmosferze konfliktów, przede wszystkim z pierwszym autorem zdjęć Georgim Rerbergiem. W trakcie postprodukcji okazało się, że ponad połowa taśmy uległa zniszczeniu. Tarkowski powtórzył zdjęcia, tym razem z operatorem Aleksandrem Kniażińskim. Problemy zdrowotne reżysera podczas realizacji filmu, a także późniejsze kłopoty z jego dystrybucją sprawiły, że Tarkowski zdecydował się na emigrację, a Stalker był jego ostatnim obrazem zrealizowanym w ZSRR.
Fabuła opowiada o metafizycznej wyprawie przez postapokaliptyczny krajobraz. Tytułowy bohater jest najemnym przewodnikiem prowadzącym dwóch klientów (Profesora i Pisarza) w głąb tajemniczej Zony (Strefy) — niedostępnego miejsca po bliżej nieokreślonej katastrofie. Celem ich podróży jest poszukiwanie komnaty, w której spełniają się najskrytsze marzenia. Adaptacja powieści braci Strugackich słynie z niezwykłych zdjęć oraz tajemniczej, kontemplacyjnej i przepełnionej różnymi znaczeniami atmosfery. Można tu znaleźć zarówno odwołania do polityki czy religii, jak i do samego medium filmowego.
Pokaz zorganizowany we współpracy z Rosyjskim Ośrodkiem Nauki i Kultury w Warszawie.
-
16.09 – 19.11.2017Hubert CzerepokPoczątek
Wystawa składa się z trzech instalacji wideo. Pierwsza z nich to trzykanałowa projekcja zrealizowana na miejscu wykopalisk w Karahan Tepe w Turcji, gdzie odkryto najstarsze miejsce kultu datowane na 10 tysięcy lat przed naszą erą, uważanego za kolebkę osadnictwa. Jeszcze przed rewolucją neolityczną, czyli przed początkiem rolnictwa i hodowli zwierząt, z połączonych ścianami słupów megalitycznych powstały tam owalne struktury. W sferze domysłów pozostaje, jaka cywilizacja zdołała tego dokonać, kim byli ludzie, którzy zasypali sanktuarium 1500 lat później i dlaczego.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta