Spotkanie z Ewą Klekot - oprowadzanie po wystawie „Polska-kraj folkloru?”

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny, zbiórka w holu głównym

Folklor i ludowość były, i często pozostają, narzędziami egzotyzacji oraz estetyzacji wsi i jej mieszkańców. „Ludowość” była miejską reprezentacją wsi, „lud” był Innym nowoczesnego inteligenta, a „ludowy artysta” — Innym artysty wykształconego. Przekonania te mają swoje zakorzenienie w metanarracji o autentyczności i jej związku z pierwotnością — z naturą jako opozycją do kultury oraz z dzikusem, który symbolizuje dzieciństwo ludzkości.

Piotr Kowalski podkreśla, że: kultura ludowa — zmitologizowana przez politykę i tradycję — dodatkowo jeszcze mityzowana przez naukę, która ma ją opisywać — stawała się często wygodnym materiałem do wygrywania rozmaitych aktualnych potrzeb politycznych. Ponadto opisy tworzone przez ludoznawców należy czytać jako wyraz skonwencjonalizowanego „miejskiego gadania” na temat chłopa, a nie po to, ażeby się dowiedzieć, jakim ten chłop był naprawdę — zauważa Zbigniew Libera. Dlatego publiczność miejskich prezentacji kultury ludowej może więcej dowiedzieć się o sobie niż o wsi, którą ta ludowość reprezentuje.

Ewa Klekot — antropolożka i tłumaczka, wykłada na Uniwersytecie Warszawskim i w School of Form w Poznaniu. Jest członkinią rady redakcyjnej „Ethnologia Europaea” oraz redakcji „Zbioru Wiadomości do Antropologii Muzealnej”. Zajmuje się antropologicznymi badaniami dziedzictwa i muzeów, a także antropologią dizajnu i sztuki. Szczególnym polem jej zainteresowań jest zagadnienie społecznego konstruowania sztuki ludowej i prymitywnej, materialność rzeczy uznawanych za dizajn, sztukę, zabytek czy eksponat muzealny oraz wątek zróżnicowania potencjału sztuki — kiczu.

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 15.10.2016 – 15.01.2017
    Polska — kraj folkloru?

    Czym była ludowość i sztuka ludowa w pierwszych latach powojennych w Polsce oraz pierwszych dekadach PRL-u? Jak posługiwała się nią „ludowa” władza? W jaki sposób zmieniał się jej status wraz z wprowadzeniem jej do muzeów i galerii? Jakie miejsce w świecie sztuki zajmował twórca ludowy — „inny”?

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Powiązane materiały
  • mediateka / audio
    Polska — kraj folkloru?
    Oprowadzanie Ewy Klekot
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • Rozmyta sylwetka we wnętrzu wystawy zwrócona do nas plecami ogląda kamyczki na białej ścianie. Na pierwszym planie biały blat z kamienną figurką przedstawiającą ludzką twarz.
    30.10 (ŚR) 17:00
    Zachęta miga!
    Oprowadzanie i warsztaty na wystawie Prinz Gholam
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 30.10 (ŚR) 17:00
    Georgian Queer Art Resisting Patriarchal Culture
    Artist Talk with David Apakidze and Screening of “Taming the Garden”
    Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)sala kinowa
  • 02.11 (SOB) 16:00
    Memories & Imaginings from Pryazovia
    Solidarity Screening with Vasyl (Tkachenko) Lyakh & Sashko Protyah
    Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)sala kinowa
  • 03.11 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzanie po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 05.11 (WT) 18:00
    Polska według Ryszarda Kai
    Premiera książki Beaty Szady w Zachęcie
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 22.11 (PT) 12:15
    Patrzeć/Zobaczyć
    Oprowadzanie dla dorosłych 60+ po wystawie Paradżanow. Chcę minąć swój cień
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta