Spotkanie z Ewą Klekot - oprowadzanie po wystawie „Polska-kraj folkloru?”

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny, zbiórka w holu głównym

Folklor i ludowość były, i często pozostają, narzędziami egzotyzacji oraz estetyzacji wsi i jej mieszkańców. „Ludowość” była miejską reprezentacją wsi, „lud” był Innym nowoczesnego inteligenta, a „ludowy artysta” — Innym artysty wykształconego. Przekonania te mają swoje zakorzenienie w metanarracji o autentyczności i jej związku z pierwotnością — z naturą jako opozycją do kultury oraz z dzikusem, który symbolizuje dzieciństwo ludzkości.

Piotr Kowalski podkreśla, że: kultura ludowa — zmitologizowana przez politykę i tradycję — dodatkowo jeszcze mityzowana przez naukę, która ma ją opisywać — stawała się często wygodnym materiałem do wygrywania rozmaitych aktualnych potrzeb politycznych. Ponadto opisy tworzone przez ludoznawców należy czytać jako wyraz skonwencjonalizowanego „miejskiego gadania” na temat chłopa, a nie po to, ażeby się dowiedzieć, jakim ten chłop był naprawdę — zauważa Zbigniew Libera. Dlatego publiczność miejskich prezentacji kultury ludowej może więcej dowiedzieć się o sobie niż o wsi, którą ta ludowość reprezentuje.

Ewa Klekot — antropolożka i tłumaczka, wykłada na Uniwersytecie Warszawskim i w School of Form w Poznaniu. Jest członkinią rady redakcyjnej „Ethnologia Europaea” oraz redakcji „Zbioru Wiadomości do Antropologii Muzealnej”. Zajmuje się antropologicznymi badaniami dziedzictwa i muzeów, a także antropologią dizajnu i sztuki. Szczególnym polem jej zainteresowań jest zagadnienie społecznego konstruowania sztuki ludowej i prymitywnej, materialność rzeczy uznawanych za dizajn, sztukę, zabytek czy eksponat muzealny oraz wątek zróżnicowania potencjału sztuki — kiczu.

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 15.10.2016 – 15.01.2017
    Polska — kraj folkloru?

    Czym była ludowość i sztuka ludowa w pierwszych latach powojennych w Polsce oraz pierwszych dekadach PRL-u? Jak posługiwała się nią „ludowa” władza? W jaki sposób zmieniał się jej status wraz z wprowadzeniem jej do muzeów i galerii? Jakie miejsce w świecie sztuki zajmował twórca ludowy — „inny”?

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Powiązane materiały
  • mediateka / audio
    Polska — kraj folkloru?
    Oprowadzanie Ewy Klekot
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 12.03 (ŚR) 18:00
    Furmanką do Betlejem. Życie w gdyńskich miastach w mieście
    Wykład Michała Miegonia z udziałem autora wystawy, Szymona Zakrzewskiego
    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
  • 15.03 (SOB) 15:00
    Andrea Fraser. Bez tytułu
    Wykład
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 16.03 (ND) 12:15
    Andrea Fraser. Sztuka Musi wisieć
    Autorskie oprowadzanie po wystawie
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 16.03 (ND) 15:00
    Sztuka aktualna — między instytucją a ograniczeniem
    Otwarte warsztaty dla dorosłych
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
  • 22.03 (SOB) 16:00
    ЗНАЙОМИМОСЯ З ЗАХЕНТОЮ!
    НЕДІЛЬНІ ЕКСКУРСІЇ УКРАЇНСЬКОЮ МОВОЮ
    Захента — Національна галерея мистецтв.Захента — Національна галерея мистецтв.
  • 23.03 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 26.03 (ŚR) 18:30
    Pieniądze, władza i geneza naszych czasów
    Dyskusja towarzysząca wystawie „Andrea Fraser. Sztuka Musi wisieć”
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 28.03 (PT) 12:15
    Patrzeć/Zobaczyć
    Oprowadzanie dla osób 60+ po wystawie „Andrea Fraser. Sztuka musi wisieć”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta