Spojrzenia 2021: Archiwum Protestów Publicznych
Obrazy z granicy
Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny | live stream
Nie obowiązują zapisy, ale w związku z sytuacją epidemiczną i funkcjonowaniem galerii w reżimie sanitarnym w sali może przebywać łącznie 45 osób. Limit nie obowiązuje osób posiadających zaświadczenie o szczepieniu przeciwko COVID-19. Okazanie certyfikatu szczepienia jest dobrowolne. Zachęcamy do skorzystania z tej możliwości oraz prosimy o wcześniejsze przygotowanie dokumentu (QR kod).
WYDARZENIE BĘDZIE ROWNIEŻ TRANSMITOWANE NA FACEBOOKU ZACHĘTY
Rozmowa z udziałem Pameli Bożek, Yevy Hovsepyan, Agaty Kubis, Pawła Mościckiego. Moderacja: Karolina Gembara.
Obrazy z granicy. Ludzie, zimno, rozpacz, nadzieja, złote folie NRC, dzieci w kombinezonach. Czego dowiadujemy się z tych nielicznych fotografii z lasu? Co mówią nagrania kręcone trzęsącymi się rękoma? Jak patrzeć na oficjalne relacje z Białorusi? Czego nie widać w strefie stanu wyjątkowego?
Zapraszamy na rozmowę, podczas której spróbujemy poszukać odpowiedzi na powyższe pytania. Zastanowimy się wspólnie nad widzialnością ludzi, którzy przybyli do naszej części świata, licząc na pokój i bezpieczeństwo — teraz i w przeszłości. Porozmawiamy z osobami, które fotografują akcje ratunkowe w lesie, które pracują z uchodźczyniami, które o reprezentacji uchodźców piszą i wreszcie — które używają własnego doświadczenia ucieczki, by wyobrażony obraz uchodźcy złożyć w naszych głowach na nowo.
Po spotkaniu zapraszamy do nowej przestrzeni artystyczno-kulinarnej prowadzonej w Zachęcie przez artystkę Pamelę Bożek i kolektyw Słuszna Strawa.
Pamela Bożek
Ur. 1991. Artystka i aktywistka na rzecz praw człowieka, feministka. Absolwentka i doktorantka ASP w Krakowie. Założycielka i członkini projektu-kolektywu Notesy z Łukowa razem z Zairą Avtaevą, Zaliną Tavgereevą, Lianą Borczaszvilli, Makką Visengereevą, Khavą Bashanovą, Ajną Malcagovą. Razem z Alą Savashevich i Iwoną Ogrodzką tworzy nieformalną grupę Bezgraniczna Pomoc wspierającą osoby z doświadczeniem migranckim i uchodźczym w Polsce.
Yeva Hovsepyan
Uczennica Wielokulturowego Liceum Humanistycznego im. Jacka Kuronia, członkini rady młodzieżowej Fundacji Ocalenie, wolontariuszka Muzeum Polin, współpracuje z Instytutem Równowagi Społeczno-Ekonomicznej w zakresie edukacji. Bohaterka zdjęcia Tomka Kaczora nagrodzonego w konkursie World Press Photo.
Agata Kubis
Ur. 1977. Fotografka streetowa, fotoreporterka. Od lat dokumentuje wydarzenia związane ze środowiskiem feministycznym, LGBT, wolnościowym. Przez 5 lat była członkinią redakcji magazynu Replika. Stała współpracowniczka OKO.press. Członkini Archiwum Protestów Publicznych.
Paweł Mościcki
Ur. 1981. Filozof, eseista i tłumacz, adiunkt w Instytucie Badań Literackich PAN, członek Uniwersytetu Muri im. Franza Kafki. Interesuje się współczesną filozofią, różnymi dziedzinami sztuki (literatura, teatr, kino, sztuki wizualne) a także krytycznymi dyskursami politycznymi. Redaktor tomu Maurice Blanchot. Literatura ekstremalna (2007) oraz autor książek: Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej (2008), Godard. Pasaże (2010) i Idea potencjalności. Możliwość filozofii według Giorgio Agambena (2013), My też mamy już przeszłość. Guy Debord i historia jako pole bitwy (2015), Foto-konstelacje. Wokół Marka Piaseckiego (2016), Migawki z tradycji uciśnionych (2017), Chaplin. Przewidywanie teraźniejszości (2017), Lekcje futbolu (2019). Prowadzi też bloga: pawelmoscicki.net.
Karolina Gembara
Fotografka, badaczka, autorka projektów partycypacyjnych z udziałem osób uchodźczych i migranckich. Ukończyła stosunki międzynarodowe i dziennikarstwo, studiowała historię sztuki, fotografię i kulturoznawstwo. Absolwentka Programu Mentorskiego Sputnik Photos, doktorantka Szkoły Filmowej im. K. Kieślowskiego. Członkini Sputnik Photos i Archiwum Protestów Publicznych, autorka wydawnictw fotograficznych, wykładowczyni.
-
15.10 – 15.12.2021Spojrzenia 2021
Konkurs Spojrzenia, który przez blisko dwie dekady prezentował najistotniejsze w danym momencie zjawiska w sztuce polskiej, w tym roku odbywa się nie tylko po raz ostatni, ale też w zmienionej formule. Wydaje się, że ze względu na dobór tegorocznych finalistów i finalistek jest to edycja wyjątkowa — nie tylko artystycznie.
OnlineOnline