Przenikanie
Performans dźwiękowy Anny Zaradny
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp w cenie biletu na wystawy
28
Unsafe and unaffective 2024
Kompozycja na saksofon altowy, theremin, głos/sopran, muszlę, ciało, elektronikę. Działanie performatywne, kompozycja na wybrane prace z kolekcji Zachęty.
Nakreślam przestrzeń pracy, w której powstaje dzieło sztuki, wyznaczam trajektorię przejścia i wybieram obiekty. Performans odbywa się w kilku przestrzeniach, które stanowią korytarze komunikacji.
Wprowadzenie instrumentów w pole działania dzieł na wystawie sugeruje miejsce pracy – instrumenty są swobodnie rozmieszczone w tej przestrzeni. Złożoność instrumentarium sugeruje wielopoziomowe narracje materiału muzycznego, który w epicentrum sytuuje historię awangardy muzyki współczesnej XX wieku.
Na podstawie przygotowanej opisowej partytury i fragmentów nagrań buduję przestrzeń narracyjną, która z jednej strony oparta jest o pracę z instrumentem, a z drugiej stanowi sugestię intymnej obecności mojej – artystki – przy pracy. W trakcie performansu będę się przemieszczała po wystawie, nawiązując więź z pokazywanymi tam dziełami: poprzez ekspresję mojego ruchu i ciała, a także warstwę dźwiękową. Przestrzenna partytura ułożona w szereg sekwencji ukazujących rozproszenie materii światła stworzy konstelacje, kompozycję dźwięku, światła, materii, idei. Skoncentrowanie uwagi na pojedynczym detalu oraz plastyczny, dźwiękowy i choreograficzny materiał rewidują tradycyjną formę koncertu. Dotyk staje się esencją, prowadzi i określa muzyczną narrację, przenosząc odbiorcę w sferę iluminacji brzmień.
Swoistą partyturę performansu – zapis moich aleatorycznych gestów – stanowią wymiary, które same stają się instrumentem, ciałem performatywnym. Wprowadzam element niejednoznaczności, rozdzielając proces na strefy manifestacji. Odbiorca będzie mógł doświadczyć szczególnych interakcji artystki z tworzywem, które składają się na proces „pracy nad dziełem sztuki“. Traktuję go jako naturalną ścieżkę korzystania ze spuścizny awangardy wizualnej i dźwiękowej w swej dotychczasowej drodze twórczej. Bardzo istotny jest tu aspekt performatywny na poziomie „choreografii” i wydobywania dźwięku.
Performans angażujący publiczność na każdym etapie będzie miał uwodzicielski aspekt, zarówno wizualny, jak i dźwiękowy.
– Anna Zaradny
Podziękowania za pomoc w realizacji dla Quality Studio - recording and sound production.
-
08.06 – 29.09.2024Łzy szczęścia
Wystawa pomyślana jest jako przestrzeń, w której równie ważną rolę jak prezentowane prace odgrywają aktywność publiczności i program performatywny. Zaproszeni artyści i artystki poprzez swoje działania wchodzą w dialog z wybranymi dziełami i wskazują na możliwość alternatywnego zwiedzania galerii. Program performatywny, podobnie jak choreografia wystawy, uwzględnia różne sposoby funkcjonowania w świecie i wrażliwość publiczności. Zachęca także do cielesnego doświadczania dzieł sztuki.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta