Oddzielona
Performans Joanny Pawlik

Zachęta | hol główny
wstęp w cenie biletu na wystawy

> Dokumentacja performansu


kostium: Wisła Nicieja
koncepcja: Joanna Pawlik, Wisła Nicieja
projekt: Wisła Nicieja
wykonanie: Olga Rudzińska
www.joannapawlik.com

W performansie Oddzielona Joanna Pawlik odnosi się do prezentowanej na wystawie Łzy szczęścia rzeźby Aliny Szapocznikow Popiersie bez głowy. Jej gest nie jest jednak zwykłym dialogiem artystki żyjącej z nieżyjącą — Pawlik niejako przebiera się za rzeźbę Szapocznikow czy wręcz ją ożywia.

Osią skupionej na ciele, głównie kobiecym, twórczości Szapocznikow jest nieprzystawalność form, rozpad, oddzielenie się od siebie jego fragmentów. Popiersie bez głowy to odlew kobiecego torsu, ograniczony właściwie do piersi otulonych poliuretanową czernią, z amputowanym ciałem. Pawlik wzmacnia performatywny potencjał swojego (i każdego innego) nienormatywnego, ciała. W cyklu performansów Schody realizowanych od 2013, w których pokonywała stopnie bez protezy, nie tyle opowiadała o barierach architektonicznych, ile raczej dokonywała apoteozy braku. W Oddzielonej refleksja nad brakiem ustępuje opowieści o ciele nieustannie obserwowanym, a minimalistyczny performans zamienia się w parateatralny, oparty na kostiumie monodram. Nakładając kostium-rzeźbę na niekompletne ciało, tworzy skonstruowaną z niepełnosprawności, falban-narośli, gorsetu i traktowanych jako bioobiekty kul rehabilitacyjnych posthumanistyczną konstrukcję — jednocześnie niepełną i nadbudowaną. Powstaje w ten sposób formalny alians dwóch artystek, u których wątki autobiograficzne, własne ciała, witalność i śmiertelność, a także nienormatywność mieszająca erotyzm z abjectem przewijają się przez całą twórczość.

To rozdwojenie się Popiersia bez głowy czy też zrośnięcie się performansu Pawlik z rzeźbą Szapocznikow na schodach i w przestrzeniach Zachęty ma być alternatywną formą podróży po wystawie, za pomocą dźwięków i choreografii. Przypomina też o ciągle istniejących tabu: ciała i seksualności — zwłaszcza osób z niepełnosprawnościami lub wymykających się różnego rodzaju normom. Jest też wkroczeniem w architektoniczną strukturę instytucji sztuki współczesnej, służącej artystce jako przestrzeń do wspinaczki ciała-rzeźby, a zarazem jako instrument, na którym wygrywa kulami rehabilitacyjnymi nieregularny rytm, ujawniając w nienormatywności ważny potencjał krytyczny.

Kamil Kuitkowski


Magdalena Gawin – doktorka nauk filozoficznych, pracująca na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, specjalizująca się w zagadnieniach praw człowieka oraz faszyzmu.

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 08.06 – 29.09.2024
    Łzy szczęścia

    Wystawa pomyślana jest jako przestrzeń, w której równie ważną rolę jak prezentowane prace odgrywają aktywność publiczności i program performatywny. Zaproszeni artyści i artystki poprzez swoje działania wchodzą w dialog z wybranymi dziełami i wskazują na możliwość alternatywnego zwiedzania galerii. Program performatywny, podobnie jak choreografia wystawy, uwzględnia różne sposoby funkcjonowania w świecie i wrażliwość publiczności. Zachęca także do cielesnego doświadczania dzieł sztuki.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Powiązane materiały
  • Grafika obiektu: Oddzielona. Performans Joanny Pawlik
    mediateka / galeria zdjęć
    Oddzielona. Performans Joanny Pawlik
    Dokumentacja fotograficzna
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • grafika promocyjna
    31.05 – 01.06.2025
    Księgarnia Artystyczna Zachęty na ARTSHOW 5
    Bohema, ul. Szwedzka 22-26Bohema, ul. Szwedzka 22-26
  • 01.06 (ND) 11:00
    Poly’biorhythms
    Spacer dźwiękowy i warsztaty z nagrań terenowych z Felicity Mangan
    Plac na Rozdrożu (wejście do Parku Ujazdowskiego)Plac na Rozdrożu (wejście do Parku Ujazdowskiego)
  • 01.06 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • zdjęcie, dziecko wycina kształt z kartki papieru
    01.06 (ND) 12:30
    Wielka zabawa na weekend Dnia Dziecka. Warsztaty rodzinne
    (godz. 12:30 i 15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Zdjęcie, dłonie trzymające przezroczystą, biologiczną materię w delikatnym ciepłym świetle
    01.06 (ND) 13:00
    Myśleć jak rośliny – warsztaty z tworzenia mandragory
    Warsztaty dla rodziców z dziećmi w wieku 7–14 lat
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • grafika promocyjna z okładka książki
    03.06 (WT) 18:00
    Spotkanie Zachętowego Klubu Książki
    Śmierć przed obrazem
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • zdjęcie, osoba w przestrzeni wystawy, za nią pomarańczowe światło
    05.06 (CZW) 12:15
    Czwartkowe oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 17:30)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 05.06 (CZW) 18:00
    Serce. Słońce. Język, który splata
    Oprowadzanie Małgorzaty Szandały
    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
  • zdjęcie, śliska pomarszczona materia na pomarańczowym tle
    05.06 (CZW) 19:00
    Ja i AIDS
    Artystyczne i wystawiennicze praktyki emancypacyjne w Polsce w czasach transformacji
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 06.06 (PT) 18:00
    Mikroperspektywy
    Performensy Audiowizualne wokół wystawy „Poza scenariuszem. Warsztat Formy Filmowej”
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • zdjęcie, zbliżenie na fotografie analogowe na ścianie
    07.06 (SOB) 14:15
    Saturday ArtWalk
    Guided tour in English
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 07.06 (SOB) 15:00
    Spacer mikroklimatyczny z grupą projektową Centrala
    plac Małachowskiego (przed Zachętą)plac Małachowskiego