Od Dürera po Skoczylasa, czyli dlaczego artyści sięgali po drzeworyt
Wykład Urszuli Dragońskiej
Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny
Drzeworyt jest jedną z najstarszych technik graficznych, znanych od starożytności. Proste narzędzia potrzebne do jego wykonania – drewniany klocek, rylec, farba i arkusz papieru – dawały tak szeroki wachlarz możliwości stylistycznych, że sięgali po niego artyści reprezentujący rozmaite nurty w sztuce. Od precyzji po uproszczenia, od delikatnej miękkości po kontrastowe, ostre cięcia – umiejętnie uprawiany zdawał się oferować wszystko. Pozornie intymny ze względu na niewielki często format i delikatne podłoże, kusił szeroką dostępnością wynikającą z wielości drzeworytniczych odbitek. Nie dziwi więc, że stosowali go liczni twórcy, od Albrechta Dürera i Ugona da Carpiego po Edvarda Muncha i Paula Gaugaina, czy drzeworytników warszawskich z Władysławem Skoczylasem na czele.
Wykład towarzyszy wystawie „Kulisiewicz. Lapidarne piękno”.
Urszula Dragońska – historyczka sztuki, kuratorka grafiki nowoczesnej w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, autorka publikacji dotyczących kolekcjonerstwa rycin i rysunków oraz historii grafiki polskiej od przełomu XIX i XX w.
-
19.11.2022 – 05.03.2023Kulisiewicz. Lapidarne piękno
„Mistrz kreski” z Kalisza, wrażliwy humanista, uważny obserwator rodzimej ziemi czy też uczestnik dalekich podróży artystycznych. Z postacią Tadeusza Kulisiewicza niewątpliwie łączy się mnóstwo kontekstów i etapów twórczej ewolucji, dlatego wystawa Kulisiewicz. Lapidarne piękno jest opowieścią o tym, jak poszczególne rozdziały z życia artysty kształtowały przez lata jego oryginalny i wybitny język wyrazu.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta