Od Dürera po Skoczylasa, czyli dlaczego artyści sięgali po drzeworyt
Wykład Urszuli Dragońskiej

Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny

Drzeworyt jest jedną z najstarszych technik graficznych, znanych od starożytności. Proste narzędzia potrzebne do jego wykonania – drewniany klocek, rylec, farba i arkusz papieru – dawały tak szeroki wachlarz możliwości stylistycznych, że sięgali po niego artyści reprezentujący rozmaite nurty w sztuce. Od precyzji po uproszczenia, od delikatnej miękkości po kontrastowe, ostre cięcia – umiejętnie uprawiany zdawał się oferować wszystko. Pozornie intymny ze względu na niewielki często format i delikatne podłoże, kusił szeroką dostępnością wynikającą z wielości drzeworytniczych odbitek. Nie dziwi więc, że stosowali go liczni twórcy, od Albrechta Dürera i Ugona da Carpiego po Edvarda Muncha i Paula Gaugaina, czy drzeworytników warszawskich z Władysławem Skoczylasem na czele.

Wykład towarzyszy wystawie „Kulisiewicz. Lapidarne piękno”.


Urszula Dragońska – historyczka sztuki, kuratorka grafiki nowoczesnej w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, autorka publikacji dotyczących kolekcjonerstwa rycin i rysunków oraz historii grafiki polskiej od przełomu XIX i XX w.

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 19.11.2022 – 05.03.2023
    Kulisiewicz. Lapidarne piękno

    „Mistrz kreski” z Kalisza, wrażliwy humanista, uważny obserwator rodzimej ziemi czy też uczestnik dalekich podróży artystycznych. Z postacią Tadeusza Kulisiewicza niewątpliwie łączy się mnóstwo kontekstów i etapów twórczej ewolucji, dlatego wystawa Kulisiewicz. Lapidarne piękno jest opowieścią o tym, jak poszczególne rozdziały z życia artysty kształtowały przez lata jego oryginalny i wybitny język wyrazu. 

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 04.01.2025 (SOB) 17:00
    Prezentacja zina „Live, Laugh, Love”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 27.01 – 30.01.2025
    Bunt Głuchych. Odnowa
    Zachęta | hol głównyZachęta | hol główny