Leworęczna kobieta
Pokaz filmu z wprowadzeniem Adama Lipszyca

Zachęta / sala kinowa (wejście główne)
wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona

22

UWAGA! Nie obowiązują zapisy, ale w związku z sytuacją epidemiczną i funkcjonowaniem galerii w reżimie sanitarnym obowiązuje limit 18 osób. Limit nie obowiązuje osób posiadających zaświadczenie o szczepieniu przeciwko COVID-19. Całkowity limit uczestników wynosi 60 osób. Okazanie certyfikatu szczepienia jest dobrowolne. Zachęcamy do skorzystania z tej możliwości oraz prosimy o wcześniejsze przygotowanie dokumentu (QR kod). 

Wydarzenie tłumaczone na PJM przez Weronikę Szymańską-Gątarek. 

Leworęczna kobieta (Die Linkshändige Frau), reż. Peter Handke, RFN, 1977, 119 min

Wydarzenie towarzyszące wystawie Teresy Gierzyńskiej.

Film Petera Handkego Leworęczna kobieta, ekranizacja jego własnej minipowieści pod tym samym tytułem, to uważne studium życia kobiety, która decyduje się na rozstanie. W długich, skupionych ujęciach, w naznaczonych celową sztucznością scenach wypełnionych milczeniem, pojedynczymi gestami i zaskakującymi wypowiedziami, Handke bez gromkich deklaracji śledzi drogę, którą Marianna — z pozoru bierna i wycofana — konsekwentnie zmierza ku osobności. Podczas wystąpienia spróbuję wskazać zasadnicze cechy filmowej techniki, jaką posługuje się Handke, ciekawe napięcia między filmem a poprzedzającą go książką, a wreszcie — rozważyć rolę, jaką w filmie Handkego odgrywają figury lustra i leworęczności, które pozwalają też wprowadzić ten obraz w zajmującą interakcję z twórczością Teresy Gierzyńskiej.

dr hab. Adam Lipszyc, prof. IFiS PAN — eseista i tłumacz, pracuje w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, uczy w Szkole Nauk Społecznych oraz na Uniwersytecie Muri im. Franza Kafki. W IFiS PAN kieruje Ośrodkiem Myśli Psychoanalitycznej. Laureat nagrody Literatury na Świecie im. Andrzeja Siemka, nagrody Allianz Kulturstiftung i Nagrody Literackiej Gdynia. Zajmuje się filozoficznymi konsekwencjami psychoanalizy, filozofią literatury i dwudziestowieczną myślą żydowską. Ostatnio opublikował książki Czerwone listy. Eseje frankistowskie o literaturze polskiej (Kraków, 2018) i Freud: logika doświadczenia. Spekulacje marańskie (Warszawa, 2019)

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 09.12.2021 – 06.03.2022
    Kobiety żyją dla miłości
    Teresa Gierzyńska

    Artystka eksploruje obrzeża fotografii, wykorzystuje ją jako zapis swojej praktyki performatywnej, eksperymentuje z metodami jej powielania i przetwarzania. Wprowadza w obszar sztuki wizualne elementy zaczerpnięte z kultury masowej, a także właściwe jej techniki. Oś wystawy stanowią najważniejsze cykle: „O niej” oraz „Istota rzeczy”.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • Grupa osób w białej przestrzeni wystawy
    03.12 (SOB) 17:00
    MARIOLA PRZYJEMSKA. CONSUMPTION, CONSTRUCTION AND MELANCHOLY
    Saturday Art Walk
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 04.12 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 04.12 (ND) 16:00
    Знайомимося з Захентою!
    Недільна екскурсія українською
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 06.12 (WT) 18:00
    Oprowadzanie Tomasza Fudali po wystawie Marioli Przyjemskiej
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Artysta pochylający się nad pracami leżącymi na białym stole.
    07.12 (ŚR) 18:00
    Spotkanie z Maciejem Dąbskim
    Odwzorowania kartograficzne — co to i po co?
    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
  • 09.12 (PT) 11:00
    Wokół wystawy Romantyzm i romantyczność w sztuce polskiej XIX–XX wieku (1975)
    Konferencja naukowa
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta