Koncepcja znikającej teraźniejszości a fotografia i film na początku XXI wieku
Wykład Johna-Michaela Warnera oraz projekcja filmu Mary Jenei Sanchez
Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
wstęp wolny, obowiązują zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy na dole strony
06
wydarzenie w języku angielskim
Zapraszamy na wykład Johna-Michaela Warnera poświęcony sztuce opartej na medium fotograficznym i filmowym w kontekście współczesnych granic oraz polityki pamięci.
W swoim wystąpieniu Lens-Based Art at the Turn of the Twenty-First Century: Mary Jenea Sanchez, David Taylor, Mark Klett, and the Vanishing Present, profesor Warner przyjrzy się teorii „zanikającej teraźniejszości” (Gayatri Spivak) w odniesieniu do fotografii krajobrazowej dokumentującej pogranicze USA-Meksyk. Omówi prace Marka Kletta (Palm at the Site of Japanese American Internment Camp) oraz Davida Taylora (Working the Line). Wykład poprzedzi wprowadzenie prof. UW dr hab. Justyny Wierzchowskiej oraz projekcja filmu Mary Jenei Sanchez (Historias en la Camioneta). Wybrane prace zostaną przeanalizowane w kontekście migracji, historii i zacierających się śladów przeszłości.
John-Michael H. Warner jest historykiem sztuki, profesorem w School of Art na Kent State University. Ukończył studia licencjackie z historii i historii sztuki na University of Colorado w Colorado Springs, magisterskie z historii sztuki na Arizona State University oraz doktorat z historii sztuki z dodatkową specjalizacją w studiach genderowych i kobiecych na University of Arizona. Jego badania skupiają się na sztuce współczesnej, fotografii, teorii feministycznej i queer oraz historii sztuki środowiskowej. W 2018 roku współredagował książkę Border Spaces: The U.S.-Mexico Frontera z Katherine G. Morrissey, opublikowaną przez University of Arizona Press. Publikacja ta przedstawia artystyczne i naturalne historie pogranicza amerykańsko-meksykańskiego od początku XX wieku do jego końca. Zainteresowania badawcze Johna-Michaela Warnera obejmują studia nad granicami, analizę użytkowania ziemi, ekokrytykę, teorię nowoczesnej rzeźby, sztukę społeczną i relacyjną oraz teoretyczne rozważania na temat publiczności.