Feministyczna awangarda wobec neoliberalnej hegemonii
Oprowadzanie Natalii Sielewicz i Ewy Majewskiej po wystawie Marioli Przyjemskiej
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny
„W naszej wycieczce po wystawie „Mariola Przyjemska: Konsumpcja, konstrukcja i melancholia” będą nam towarzyszyły teorie feministyczne, zwłaszcza te zorientowane na ciało, płeć i antyfaszyzm. Skupimy się na powrocie mody lat 90. XX wieku i pokażemy kluczowe elementy charakterystycznej dla Marioli Przyjemskiej czułej rejestracji czasu transformacji.
Przyjrzymy się także przenikaniu elementów codzienności – metek, części ubioru, kosmetyków czy budynków – do prac artystki. Zajmiemy się konsumpcją i postmodernistycznym akcentowaniem „głębi powierzchni”: opakowaniami, logotypami i metkami. Neoliberalne zawładnięcie masową wyobraźnią zostanie przeciwstawione dążeniu do wytworzenia nowoczesnej, aktualnej krytyki społecznej, którą Przyjemska od wielu lat uporczywie buduje wykorzystując narzędzia malarstwa i fotografii, ale też umiejętnie wplatając w swoje prace”.
– Natalia Sielewicz i Ewa Majewska
Natalia Sielewicz – historyczka sztuki i kuratorka w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W swoich wystawach i tekstach podejmuje zagadnienia feminizmu, kultury afektu, biopolityki i technologii. Kuratorka wystaw: „Opowieści okrutne. Symbolizm Aleksandry Waliszewskiej” (lato 2022, wspólnie z Alison Gingeras), „Agnieszka Polska. Plan Tysiącletni” (2021), „Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie” (2019), „Chuliganki” (2017) – wystawy problematyzującej performatywność i taniec jako narzędzia kobiecego oporu, „Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Intymność jako tekst” (2017), poświęconej afektom i poetyce wyznania w literaturze i sztukach wizualnych. Jest również kuratorką „Ustawień prywatności” (2014), jednej z pierwszych, instytucjonalnych wystaw przyglądających się wpływowi Internetu 2.0 na kondycję człowieka w dobie późnego kapitalizmu, oraz wystawy „Chleb i Róże. Artyści wobec podziałów klasowych” (2015, wspólnie z Łukaszem Rondudą). Członkini Solidarnościowego Domu Kultury Słonecznik i kolektywu Soniak Digest.
dr hab. Ewa Majewska, prof. SWPS – feministyczna teoretyczka kultury, współkuratorka wystawy „Mariola Przyjemska. Konsumpcja, konstrukcja i melancholia”. Pracowała na UDK w Berlinie oraz na uniwersytetach: Warszawskim i Jagiellońskim, jak również w projektach na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, IWM w Wiedniu oraz ICI Berlin. Jest autorką książek: „Feminist Antifascism. Counterpublics of the Common” (Verso, 2021), „Kontrpubliczności ludowe i feministyczne” (2018), „Tramwaj zwany uznaniem” (2017), „Sztuka jako pozór?” (2013) oraz „Feminizm jako filozofia społeczna” (2009). Publikowała artykuły między innymi w: „e-flux”, „Signs”, „Third Text”, „Journal of Utopian Studies”, „Praktyka Teoretyczna” i „Jacobin”. Zajmuje się przede wszystkim teoriami archiwum, dialektyką słabych, feministyczną teorią krytyczną i antyfaszyzmem. Pracuje w SWPS Warszawa jako kierowniczka projektu „Publiczni wbrew woli. Wytwarzanie podmiotu w archiwach akcji »Hiacynt«”.