E jak Eksperyment. Wykład dr. Piotra Schollenbergera z cyklu „Filozoficzne abecadło sztuki współczesnej”

Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny

Eksperyment (łacińskie experimentum) może stanowić źródło wiedzy, którą czerpiemy z doświadczenia (łacińskie experientia). Współcześnie najczęściej kojarzony jest z procedurami badawczymi nauk przyrodniczych. Na czym jednak polega eksperyment artystyczny? Czy eksperymentowanie w sztuce jest tym samym, co przeprowadzanie eksperymentów naukowych? Warto przypomnieć, że po łacinie experientia oznacza wiedzę zdobywaną w wyniku ponawianych prób (ex – z; peritus – sprawdzony/próbowany) i posiada ten sam rdzeń, co łacińskie periculum oznaczające ryzyko/zagrożenie/niebezpieczeństwo. Przeprowadzać eksperyment to zatem wystawiać się na ryzyko – na to, co nieprzewidziane i potencjalnie niebezpieczne. Eksperymentować to wypróbowywać nowe działania, metody, techniki nie wiedząc dokładnie, dokąd nas to zaprowadzi.

Tak rozumiany eksperyment artystyczny wiąże się ściśle z awangardowymi poszukiwaniami nowości i z próbą udzielenia odpowiedzi na pytanie o możliwości tkwiące w materii i w świecie. Według francuskiego filozofa Jeana-Françoisa Lyotarda eksperymentowanie jest badaniem możliwości „odczuwania i wyrażania, poszerzając w ten sposób dziedzinę odczuwanego i odczuwającego, wyrażalnego i wyrażającego”.  Eksperyment artystyczny zmierza więc do poszerzenia obszaru naszego odczuwania. Ale też zawsze wiąże się z ryzykiem i niebezpieczeństwem. Eksperymentować to pozbawiać się albo odrzucać to, co znane w imię tego co nieznane. Tylko, gdy ma się odwagę wystawić na takie niebezpieczeństwo, można stworzyć dzieło sztuki. Ryzyko, przypadek i badanie zasięgu możliwości stanowić będą dla nas punkty odniesienia do namysłu nad istotą artystycznych eksperymentów.

Filozoficzne abecadło sztuki współczesnej to zajęcia poświęcone omówieniu najważniejszych pojęć związanych ze sztuką współczesną — jej historią i zagadnieniami teoretycznymi — na modłę filozoficznego „abecadła”. Jednak nie po to, by nadmiernie upraszczać pewne problemy, lecz by krytycznie im się przyjrzeć i obronić teorię sztuki współczesnej przed zarzutem „bzdurności”, niezrozumiałości czy jałowości. Nie wydaje się bowiem, aby rację miał Barnett Newman, kiedy stwierdził, że estetyka ma się tak do malarstwa, jak ornitologia do ptaków. Przyjęta przez nas formuła, owocująca celowo arbitralnym wyborem problematyki, pozwoli nam skupić się na analizie poszczególnych pojęć, zadać pytania o ich użyteczność, zakres ich stosowalności oraz na przykładach zbadać, jak pozwalają one uchwycić pewne aspekty współczesnej praktyki artystycznej i doświadczenia sztuki. Dodatkowo postaramy się pokazać, że niektóre współczesne problemy mają charakter ponadhistoryczny i jako takie definiują w znacznej mierze fenomen sztuki.

Każde ze spotkań poświęcone będzie odrębnemu zagadnieniu. Ich układ — jak przystało na abecadło — będzie alfabetyczny:

  • Interpretacja — 06.12, godz. 17
  • Kurator — 20.12, godz. 17
  • Malarstwo — 17.01, godz. 17
  • Odbiorca — 21.02, godz. 17
  • Post- — 28.02, godz. 17
  • Szok — 07.03, godz. 17
  • Transgresja — 21.03, godz. 17
  • Treść — 11.04, godz. 17
  • Utopia — 25.04, godz. 17
  • Wyobraźnia — 09.05, godz. 17
  • Zabawa — 23.05, godz. 17

Prowadzenie cyklu: dr Monika Murawska, dr hab. Mateusz Salwa, dr Piotr Schollenberger (Instytut Filozofii UW)

 

Powiązane materiały
  • mediateka / audio
    E jak Eksperyment
    Wykład z cyklu „Filozoficzne abecadło sztuki współczesnej”
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • zdjęcie, element wystawy, pomarańczowo-żółta świecąca forma na stalowym stelażu
    19.06 (CZW) 12:15
    Czwartkowe oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 17:30)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • kadr filmowy, kobietra w białej szacie
    21.06 – 22.06.2025
    Unyielding Beauty: Central Asian perspective
    Screenings and lecture
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • maszyna kinetyczna oblana ciepłym światłem
    21.06 (SOB) 12:15
    Warsztaty z tworzenia ruchomej rzeźby
    Warsztaty dla rodzin z dziećmi w wieku 7–12 lat
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Mężczyzna stoi bokiem i patrzy na czarno-białą fotografię ucha z napisem UCHO – FOTOGRAFOWIE POSZUKUJĄCY.
    21.06 (SOB) 13:00
    Zachęta miga!
    OPROWADZANIE NA WYSTAWIE „POZA SCENARIUSZEM. WARSZTAT FORMY FILMOWEJ” W POLSKIM JĘZYKU MIGOWYM
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • zdjęcie w przestrzeni wystawy, zdjęcia na białej ścianie
    21.06 (SOB) 14:15
    Saturday ArtWalk
    Guided tour in English
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • zdjęcie, osoba w przestrzeni wystawy
    21.06 (SOB) 16:00
    Недільна екскурсія українською мовою
    Oprowadzanie w języku ukraińskim
    Захента — Національна галерея мистецтв.Захента — Національна галерея мистецтв.
  • zdjęcie wystawy, stary telewizor
    22.06 (ND) 12:15
    Poza scenariuszem. Warsztat Formy Filmowej
    Oprowadzanie kuratorskie Jolanty Rycerskiej
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • rozmazana sylwetka ludzka na czarnym tle
    22.06 (ND) 14:00
    Pakui Hardware. Progi / Thresholds
    Oprowadzanie choreograficzne Izabeli Niepokój
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 22.06 (ND) 14:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • zdjęcie, trzy uśmiechnięte kobiety w uścisku.
    22.06 (ND) 18:00
    Finisaż wystawy „Serce. Słońce” w Miejscu Projektów Zachęty
    Rozmowa z Moniką Waraxą, Martą Szulc i Małgorzatą Szandałą
    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
  • 25.06 (ŚR) 12:30
    MAMY czas dla sztuki
    Spotkanie dla rodziców i osób opiekującymi się małymi dziećmi w wózkach, chustach i nosidełkach
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 26.06 (CZW) 12:15
    Czwartkowe oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 17:30)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta