Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku
Konferencja Sztuka Edukacji
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny, obowiązują zapisy, liczba miejsc ograniczona
Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku
Konferencja 20–21 kwietnia
zrealizowana w ramach cyklu konferencji Sztuka edukacji
Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, Warszawa
Konferencja Drugiej wiosny nie będzie… | Plan konferencji (pdf)
Dzień 1 (20 kwietnia)
10:00
Wstęp
- Joanna Kordjak (Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki)
- Julia Harasimowicz (Uniwersytet Warszawski)
10:15–11:15
I. Wiedeń jako centrum edukacji artystycznej w XX wieku
prowadzenie: Marianna Dobkowska (CSW Zamek Ujazdowski)
(w jęz. angielskim, tłumaczenie na jęz. polski)
- Rolf Laven (University College of Teacher Education, University of Applied Arts, Vienna)
Franz Čižek — więcej niż sztuka dziecka i awangarda - Bernadette Reinhold (University of Applied Arts, Oskar Kokoschka-Zentrum, Kunstsammlung und Archiv, Vienna)
Friedl Dicker-Brandeis i jej praca z dziećmi. Uczenie się — nauczanie — rozwój
11:30 przerwa kawowa
11:45–13:15
II. Teatr jako narzędzie edukacyjne. Perspektywa historyczna i współczesna
(w jęz. angielskim, tłumaczenie na jęz. polski)
- Andris Brinkmanis (Nuova Accademia Di Belle Arti, Milan)
Teatr proletariacki jako przestrzeń edukacji. Alternatywne pedagogiki Anny ‘Asji’ Lācis i Waltera Benjamina - Dominika Górecka (Uniwersytet Warszawski)
Szwedzki teatr polityczny dla dzieci - Rawand Arqawi, Mustafa Sheta
Teatr wolności w Palestynie — rozmowa online z Andrisem Brinkmanisem
13:00–14:00 lunch
14:00–17:30
III. Artyści o projektach edukacyjnych
(w jęz. angielskim i polskim, tłumaczenie na polski I angielski)
- Priscila Fernandes (artist, ArtEZ University of the Arts, Arnhem)
Drogi Rewolucyjny Nauczycielu — sto lat po Szkole Nowoczesnej - Sebastian Cichocki, Helena Czarnecka, Marta Przybył (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie)
Formy podstawowe. Jak rozumieć sztukę lub jak czerpać przyjemność z jej nierozumienia
przerwa kawowa
- Olivia Plender (artist, Stockholm, London)
Czym jest szkoła? - Jaśmina Wójcik (Polish-Japanese Academy of Information Technology, Warsaw)
Praca w procesie — jak uczyć się od dzieci podczas tworzenia filmu (Król Maciuś Pierwszy. Dokument kreacyjny) Korczak współcześnie. - Eva Koťátková (artist, Prague)
Szkoła Emancypacji i Futuropolis
18.00 –19.00
- Multisensoryczne rysowanie – wspólna akcja
Warsztaty z artystką Jenny Brockmann (liczba uczestników ograniczona: dzieci i dorośli)
Dzień 2 (21 kwietnia)
10:00 Wstęp
- Anna Szczepanska (Paris 1 Panthéon-Sorbonne University, Paris)
10:15–11:15
I. Bauhaus i po Bauhausie – eskperymentalne praktyki pedagogiczne
(w jęz. angielskim, tłumaczenie na jęz. polski)
- Isabel Wünche (Constructor University, Bremen) Ludwig Hirschfeld-Mack
Ludwig Hirschfeld-Mack: swoboda konstruowania — praca z materiałami w formie zabawy - Lődi Virág (Moholy-Nagy University of Art and Design, Budapest) and Péter Forgács (artist, Budapest)
Szkoła jako swobodne pole działania — estetyczny eksperyment edukacyjny Pétera Forgácsa w latach siedemdziesiątych
11:15-11:30 przerwa kawowa
11:30 – 12:15
II. Pedagogiczne eksperymenty we Francji: kamera filmowa jako narzędzie pracy z dziećmi
(w jęz. francuskim, tłumaczenie na jęz. polski i angielski)
- Catherine Perret (Université Paris 8)
Fernand Deligny i psychologia dziecięca — konteksty - Martin Molina (Université Paris 8)
Najmniejszy gest — kronika bez zakończenia
12:30–13:30 lunch
13:30–15:00
III. Sztuka włączająca i współczesne praktyki pedagogiczne
(w jęz. francuskim, polskim i PJM, tłumaczenie na jęz. angielski)
- Anaïs Masson (Paris)
Opowiedzieć w kilku sekwencjach obrazów o tym, co widzą w swoim życiu (Fernand Deligny, La Grande Cordée) - Marek Lasecki (artist, educator, Warsaw)
Edukacja artystyczna Głuchych uczniów - Justyna Lipko (Theater 21, Centrum Sztuki Włączającej)
Sztuka włączająca sztuką przyszłości
15:00–15:30 przerwa kawowa
Zakończenie
Pokaz filmów zrealizowanych podczas warsztatów z dziecmi i młodzieżą prowadzonych przez Sebastiana Ronceraya (Braquage)
Partnerzy konferencji:
Austriackie Forum Kultury
British Council
Goethe Institut
Instytut Adama Mickiewicza
Instytut Francuski
Ośrodek Kultury Francuskiej
Université Paris 1 Pantheon Sorbonne
Węgierski Instytut Kultury
Grafika z wykorzystaniem: Monster Chetwynd, Piegi i motyle. Śniło mi się, ze się obudziłem, kadr z filmu, 2022, dzięki uprzejmości Artystki
Monster Chetwynd, Freckles and butterflies. I dreamt that I woke up, still, 2022, Courtesy of the Artist
-
31.03 – 18.06.2023Drugiej wiosny nie będzie…Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku
Czy my, dorośli, potrafimy podjąć to wyzwanie, szczególnie wobec problemów, z jakimi mierzą się dziś dzieci i młodzież: przemocą doznawaną na co dzień, doświadczeniem pandemii, wojny i uchodźstwa? Co możemy zrobić, żeby wpłynąć na poprawę kondycji psychicznej dzieci i młodzieży i sprawić, by ich głos był słyszalny? Jaką rolę w budowaniu podmiotowości dziecka, przywracaniu poczucia wartości może pełnić sztuka i jakich narzędzi dostarczają nam artyści?
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta