Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku
Konferencja Sztuka Edukacji

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny, obowiązują zapisy, liczba miejsc ograniczona

Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku
Konferencja 20–21 kwietnia
zrealizowana w ramach cyklu konferencji Sztuka edukacji
Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, Warszawa

Konferencja Drugiej wiosny nie będzie… | Plan konferencji (pdf)


Dzień 1 (20 kwietnia)


10:00
Wstęp

  • Joanna Kordjak (Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki)
  • Julia Harasimowicz (Uniwersytet Warszawski)

10:15–11:15
I. Wiedeń jako centrum edukacji artystycznej w XX wieku

prowadzenie: Marianna Dobkowska (CSW Zamek Ujazdowski)
(w jęz. angielskim, tłumaczenie na jęz. polski)

  • Rolf Laven (University College of Teacher Education, University of Applied Arts, Vienna) 
    Franz Čižek — więcej niż sztuka dziecka i awangarda
  • Bernadette Reinhold (University of Applied Arts, Oskar Kokoschka-Zentrum, Kunstsammlung und Archiv, Vienna)
    Friedl Dicker-Brandeis i jej praca z dziećmi. Uczenie się — nauczanie — rozwój

11:30 przerwa kawowa

11:45–13:15
II. Teatr jako narzędzie edukacyjne. Perspektywa historyczna i współczesna

(w jęz. angielskim, tłumaczenie na jęz. polski)

  • Andris Brinkmanis (Nuova Accademia Di Belle Arti, Milan)
    Teatr proletariacki jako przestrzeń edukacji. Alternatywne pedagogiki Anny ‘Asji’ Lācis i Waltera Benjamina
  • Dominika Górecka (Uniwersytet Warszawski)
    Szwedzki teatr polityczny dla dzieci
  • Rawand Arqawi, Mustafa Sheta
    Teatr wolności w Palestynie — rozmowa online z Andrisem Brinkmanisem

13:00–14:00 lunch

14:00–17:30
III. Artyści o projektach edukacyjnych

(w jęz. angielskim i polskim, tłumaczenie na polski I angielski)

  • Priscila Fernandes (artist, ArtEZ University of the Arts, Arnhem)
    Drogi Rewolucyjny Nauczycielu — sto lat po Szkole Nowoczesnej
  • Sebastian Cichocki, Helena Czarnecka, Marta Przybył (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie)
    Formy podstawowe. Jak rozumieć sztukę lub jak czerpać przyjemność z jej nierozumienia 

przerwa kawowa

  • Olivia Plender (artist, Stockholm, London)
    Czym jest szkoła?
  • Jaśmina Wójcik (Polish-Japanese Academy of Information Technology, Warsaw)
    Praca w procesie — jak uczyć się od dzieci podczas tworzenia filmu (Król Maciuś Pierwszy. Dokument kreacyjny) Korczak współcześnie.
  • Eva Koťátková (artist, Prague)
    Szkoła Emancypacji i Futuropolis

18.00 –19.00

  • Multisensoryczne rysowanie – wspólna akcja
    Warsztaty z artystką Jenny Brockmann (liczba uczestników ograniczona: dzieci i dorośli)

Dzień 2 (21 kwietnia)

10:00 Wstęp

  • Anna Szczepanska (Paris 1 Panthéon-Sorbonne University, Paris)

10:15–11:15
I. Bauhaus i po Bauhausie – eskperymentalne praktyki pedagogiczne

(w jęz. angielskim, tłumaczenie na jęz. polski)

  • Isabel Wünche (Constructor University, Bremen) Ludwig Hirschfeld-Mack
    Ludwig Hirschfeld-Mack: swoboda konstruowania — praca z materiałami w formie zabawy
  • Lődi Virág (Moholy-Nagy University of Art and Design, Budapest) and Péter Forgács (artist, Budapest)
    Szkoła jako swobodne pole działania — estetyczny eksperyment edukacyjny Pétera Forgácsa w latach siedemdziesiątych

11:15-11:30 przerwa kawowa

11:30 – 12:15
II. Pedagogiczne eksperymenty we Francji: kamera filmowa jako narzędzie pracy z dziećmi

(w jęz. francuskim, tłumaczenie na jęz. polski i angielski)

  • Catherine Perret (Université Paris 8)
    Fernand Deligny i psychologia dziecięca — konteksty
  • Martin Molina (Université Paris 8)
    Najmniejszy gest — kronika bez zakończenia

12:30–13:30 lunch

13:30–15:00
III. Sztuka włączająca i współczesne praktyki pedagogiczne

(w jęz. francuskim, polskim i PJM, tłumaczenie na jęz. angielski)

  • Anaïs Masson (Paris)
    Opowiedzieć w kilku sekwencjach obrazów o tym, co widzą w swoim życiu (Fernand Deligny, La Grande Cordée)
  • Marek Lasecki (artist, educator, Warsaw)
    Edukacja artystyczna Głuchych uczniów
  • Justyna Lipko (Theater 21, Centrum Sztuki Włączającej)
    Sztuka włączająca sztuką przyszłości

15:00–15:30 przerwa kawowa

Zakończenie

Pokaz filmów zrealizowanych podczas warsztatów z dziecmi i młodzieżą prowadzonych przez Sebastiana Ronceraya (Braquage)
 


Partnerzy konferencji:

Austriackie Forum Kultury
British Council
Goethe Institut
Instytut Adama Mickiewicza
Instytut Francuski
Ośrodek Kultury Francuskiej
Université Paris 1 Pantheon Sorbonne
Węgierski Instytut Kultury


Grafika z wykorzystaniem: Monster Chetwynd, Piegi i motyle. Śniło mi się, ze się obudziłem, kadr z filmu, 2022, dzięki uprzejmości Artystki 
Monster Chetwynd, Freckles and butterflies. I dreamt that I woke up, still, 2022, Courtesy of the Artist

Sign up form






Dziękujemy. Formularz został wysłany.
Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 31.03 – 18.06.2023
    Drugiej wiosny nie będzie…
    Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku

    Czy my, dorośli, potrafimy podjąć to wyzwanie, szczególnie wobec problemów, z jakimi mierzą się dziś dzieci i młodzież: przemocą doznawaną na co dzień, doświadczeniem pandemii, wojny i uchodźstwa? Co możemy zrobić, żeby wpłynąć na poprawę kondycji psychicznej dzieci i młodzieży i sprawić, by ich głos był słyszalny? Jaką rolę w budowaniu podmiotowości dziecka, przywracaniu poczucia wartości może pełnić sztuka i jakich narzędzi dostarczają nam artyści?

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Powiązane materiały
  • Grafika obiektu: Drugiej wiosny nie będzie…  Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku
    mediateka / galeria zdjęć
    Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku
    Dokumentacja fotograficzna
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 04.01.2025 (SOB) 17:00
    Prezentacja zina „Live, Laugh, Love”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 05.01.2025 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 27.01 – 30.01.2025
    Bunt Głuchych. Odnowa
    Zachęta | hol głównyZachęta | hol główny