Tygodniowa wystawa Karoliny Bielawskiej, Magdaleny Golby, Zuzy Golińskiej i Magdaleny Łazarczyk

„LEKCJA” dotyczy tradycyjnie rozumianej formalnej interakcji pomiędzy nauczycielem a uczniem, ale może być odbierana w szerszym kontekście – wyciągania wniosków z danych sytuacji czy samego uczestnictwa w procesie dydaktycznym.

Z „LEKCJĄ” stykamy się codziennie w długim procesie edukacji, zaczynając od pierwszych lat przedszkolnych. „LEKCJI” udzielają nam nauczyciele, rodzina, przyjaciele czy w końcu – życie. Na „LEKCJĘ” przychodzimy przygotowani bądź nie, jesteśmy uczniami wzorowymi  lub miernymi, możemy być posłuszni lub próbować się buntować. Często przychodzi taki moment, w którym szkolnie lub akademicko rozumiana „LEKCJA” traci na znaczeniu. „LEKCJA” zakłada jednocześnie otwartość umysłu, chęć przyswajania nowych informacji oraz podporządkowanie się i wiarę w autorytet.

To właśnie z tytułową „LEKCJĄ” mierzą się cztery tegoroczne dyplomantki warszawskiej ASP. Poruszają one temat pełen nostalgii i wspomnień, ale także analizują zjawisko edukacji jako takie – jego sens i dynamikę. Rok, w którym kończą akademię, jest również momentem podsumowania, bilansu zysków i strat poniesionych w procesie kształcenia.

Karolina Bielawska swoją malarską pracą Początek/Koniec obrazuje chęć ucieczki od dorosłości naznaczonej długimi latami edukacji czy wpajanymi zasadami społecznymi. Bezwładnie wiszące dziecięce nóżki mogą być wyrazem beztroski, błogiego nic-nie-robienia lub – rezygnacji czy utraty sił. Delikatne kolory nawiązują do niewinności i jednocześnie ulotności dzieciństwa. Z kolei wideo Hippocampus przedstawia podwodny i egzotyczny świat w znacznie zwolnionym tempie. Hippocampus to łacińska nazwa konika morskiego, ale też element kory mózgowej odpowiedzialny głównie za pamięć. Praca z jednej strony odnosi się do marzeń o odkrywaniu świata, z drugiej – dotyczy pamięci, a raczej mozolnego i powolnego procesu zapamiętywania (tak ważnego w nauce).

Popularne szczególnie w szkole podstawowej gromadzenie naklejek, pocztówek, karteczek — tych mniejszych i tych do segregatorów, kart z bohaterami filmów animowanych, piosenkarkami i aktorami — stało się punktem wyjścia dla Zuzy Golińskiej. Artystka zauważa, że niepozorne zbieranie zamienia się w szybkim tempie w kolekcjonowanie, zbiory stają się większe, potrzebne są kolejne teczki, albumy i półki. Zaczyna się także świadoma selekcja, wymiana oraz porównywanie kolekcji. Praca Szkolne aktywności to powrót do pierwszych, nieistniejących już zbiorów i próba stworzenia ich po raz drugi z dzisiejszej perspektywy.

Magdalena Golba w instalacji pod tytułem KOZA wraca do dawnej formy karania niesfornych uczniów – „szkolnego aresztu”. Koza jako środek dyscyplinujący w zależności od wielkości przewinienia trwała od kilku godzin do kilku dni. W obecnym modelu szkolnictwa stosowanie tego typu rozwiązań jest zabronione. Często nauczyciele pozostają bezradni wobec agresywnego zachowania swoich podopiecznych. Magdalena Golba porusza w tym kontekście problem funkcji autorytetu i możliwości jego budowania w dobie bezstresowego wychowania. Artystka krytycznie odnosi się do współczesnego modelu nauczania ograniczającego dziecięcą indywidualność i utrwalania przyjętych przez społeczeństwo schematów.

Słuchaj mnie to praca Magdaleny Łazarczyk, która wykorzystała znaleziony na ulicy taboret. Przywodzi on na myśl ławkę szkolną, kojarzącą się z porządkiem, dyscypliną, unieruchomieniem. Taboret staje się obiektem służącym do badania stanu wytrzymałości, napięcia i podporządkowania zewnętrznej sile. Inna praca, wideo pod tytułem Pozór, przedstawia postać siedzącą nieruchomo przed ścianą, na której pojawia się obraz cieni wpadających do wnętrza przez okno. Ta „naturalna projekcja” powoli zmieniająca się w czasie i przestrzeni przywodzi artystce na myśl Platońską ideę cieni, która prowokuje do rozważań na temat realności świata widzialnego.

Karolina Bielawska – ur. 1986 w Olsztynie. Studiuje na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2013 roku obroniła z wyróżnieniem dziekańskim dyplom licencjacki w Pracowni Przestrzeni Malarskiej Leona Tarasewicza i Pawła Susida. Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej twórczości wykorzystuje malarstwo, rysunek, fotografię i instalację.

Magdalena Rua Golba – ur. 1985 w Łukowie. Studentka ostatniego roku Sztuki Mediów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2013 obroniła dyplom licencjacki w Pracowni Przestrzeni Malarskiej Leona Tarasewicza i Pawła Susida. Finalistka konkursu Artystyczna Podróż Hestii (2014).

Zuza Golińska – ur. 1990 w Gdańsku. Studentka Sztuki Mediów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2013 obroniła dyplom licencjacki w Pracowni Przestrzeni Malarskiej Leona Tarasewicza i Pawła Susida. W swoich pracach używa różnych mediów, takich jak malarstwo, fotografia, rysunek, rzeźba, tworzy instalacje. Finalistka konkursu Artystyczna Podróż Hestii (2014) oraz Gdańskiego Biennale Sztuki (2014).

Magdalena Łazarczyk – ur. w 1985 roku w Białymstoku. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Obecnie studiuje na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W swojej twórczości posługuje się wideo, fotografią, instalacją. Finalistka konkursu Artystyczna Podróż Hestii (2014) oraz Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 7 (2013).

LEKCJA_zdjęcia z wystawy

kuratorka Magda Kardasz

(opis automatyczny, id:3177)

MIEJSCE PROJEKTÓW ZACHĘTY 
ul. Gałczyńskiego 3
00-362 Warszawa
wtorek – niedziela, godz. 12–20
tel. 22 / 826 01 36
mpz@zacheta.art.pl

Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 21.11 (CZW) 18:00
    Paradżanow – wielki egzorcysta kina radzieckiego
    Spotkanie z Vahramem Mkhitaryanem
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 22.11 – 24.11.2024
    Sztuka Edukacji. O cyfrowym doświadczaniu kultury
    Konferencja dla osób edukatorskich
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 22.11 (PT) 12:15
    Patrzeć/Zobaczyć
    Oprowadzanie dla dorosłych 60+ po wystawie „Paradżanow. Chcę minąć swój cień”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 23.11 – 24.11.2024
    Zachęta na Warszawskich Targach Sztuki
    2024
    EXPO XXIEXPO XXI
  • 23.11 (SOB) 18:30
    Ostatnia wieczerza. Deathstyle’owa książka kulinarna
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 23.11 (SOB) 20:00
    Koncert zespołu Nagrobki
    Zachęta | hol głównyZachęta | hol główny
  • 24.11 (ND) 11:00
    Crash
    prezentacja projektów Pracowni 3D i Zdarzeń Wirtualnych II Wydziału Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 24.11 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 26.11 (WT) 18:00
    Spiskowcy wyobraźni. Surrealizm
    Spotkanie z Agnieszką Taborską
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 27.11 (ŚR) 17:30
    Spotkanie sieciujące | Networking meeting | MIGRART.WAW.PL
    Zachęta | sala kinowa (wejście przez wystawę)Zachęta | sala kinowa (wejście przez wystawę)
  • 29.11 (PT) 18:00
    Puste miejsce po radości
    Oprowadzanie autorskie Małgorzaty Niedzielko
    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
  • Kalendarz adwentowy
    Warsztaty z cyklu Co robi artyst(k)a? dla rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta