25 lat PRL w fotografice
„Obraz kraju, w którym żyjemy, który budujemy, czynimy lepszym i piękniejszym” — tak anonsowano wystawę w 1969 w „Dzienniku Ludowym”.
Zachęcamy do lektury 12 numeru Magazynu Zachęta Online poświęconego przede wszystkim twórczości Moniki Sosnowskiej. Otwieramy go esejem Marii Brewińskiej Rzeczywistość z błędami, w którym kuratorka analizuje inspiracje rzeźbiarki socmodernistyczną architekturą w kontekście najnowszej ekspozycji. „Architektonizacja rzeźb Moniki Sosnowskiej opiera się na elementach zapożyczonych z języka architektury i budownictwa, przetwarzanych w niespotykany dotąd sposób. Jej dzieła sugerują potencjalną »awarię architektury«, odnoszą się do rzeczywistości z błędami, wydobywając rzeczy, jakich podświadomie boją się architekci, w założeniu projektujący trwałe obiekty, które mają przetrwać nas wszystkich” — pisze Brewińska.
W tym wydaniu przypominamy także projekt 1 : 1, który Sosnowska przygotowała do Pawilonu Polskiego na 52 Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji w 2007 roku. W katalogu wystawy sama artystka tak pisała o swoim pomyśle: „Chciałabym wybudować wewnątrz Pawilonu Polskiego drugi budynek w skali 1 : 1. Ten wbudowany byłby właściwie jedynie stalowym szkieletem — ma wyglądać tak, jakby konstrukcję żelbetową obrano z betonu”. Niemal organiczna struktura, która wyrosła w przestrzeni pawilonu, „pasożytowała” na starszym o 70 lat budynku ekspozycyjnym, zaś kurator wystawy Sebastian Cichocki podkreślał także krytyczny aspekt gestu artystki wymierzonego w instytucję sztuki poprzez interwencję w jej architektoniczną tkankę. Natomiast w 2012 roku jedną z najbardziej spektakularnych prac na przygotowanej przez Marię Brewińską wystawie Nowa rzeźba? były monumentalne Schody Sosnowskiej. Przywołujemy tę ciekawą ekspozycję poświęconą wpływowi modernizmu na współczesną rzeźbę zarówno poprzez dokumentację fotograficzną, jak i folder z tekstami kuratorki oraz Karola Sienkiewicza.
Zapraszamy na wystawę Moniki Sosnowskiej i do lektury nowego Magazynu Zachęta Online!