Ta strona korzysta z plików cookies. Więcej o naszej polityce prywatności.

Nr 5

„Gdybym nie zajmował się wcześniej muzyką, dużo więcej czasu zajęłoby mi dotarcie do sedna tego, co robię w malarstwie. Do sposobu rozróżniania, co jest w pracy prawdziwe. Dzięki temu można też stać się odważniejszym. Nie bać się podjęcia pewnej gry i traktowania malarstwa z rodzajem kontrolowanego zaniedbania” – mówił w 2015 roku John Lurie. Wystawę malarstwa znanego amerykańskiego muzyka, w Polsce rozpoznawalnego także dzięki filmom Jima Jarmuscha, przygotowali w Zachęcie Stanisław Welbel i Karolina Sulich. O drodze artysty od tworzenia muzyki do malowania przeczytacie w otwierającym najnowsze wydanie magazynu online wywiadzie kuratorów z artystą.

Dzięki wystawie Próbuję myśleć. Proszę, bądź cicho poznaliśmy nowe oblicze Johna Lurie. W tym numerze pokazujemy różne przykłady przenikania się sztuk wizualnych i muzyki. Spośród wielu „muzycznych” prac z naszej kolekcji przypominamy Gitarę Krzysztofa Zarębskiego – obiekt z 1988 roku, w którym artysta umieścił nośniki dźwięku, taśmę magnetofonową i płyty winylowe, jako symboliczny zapis muzyki. Muzyka była też ważnym elementem pojawiającym się w serii Katarzyny Kozyry W sztuce marzenia stają się rzeczywistością. Zrealizowana w tym cyklu Cheerleaderka – teledysk, w którym artystka wykonuje piosenkę Gwen Stefani What Are You Waiting for? – odnosi się do przestrzeni popkultury, grając kliszami kobiecości i męskości.

Jedną z pierwszych wystaw w Zachęcie zajmujących się muzyką i sztukami wizualnymi była Inwazja dźwięku (2009), kuratorowana przez Agnieszkę Morawińską i François Quintina. Natomiast zainicjowany w 2013 roku festiwal The Artists – odbywający się poza siedzibą galerii – poświęcony był projektom dźwiękowym artystów sztuk wizualnych (kuratorzy: Katarzyna Kołodziej, Magdalena Komornicka, Stanisław Welbel). Do 2016 roku odbyły się cztery edycje wydarzenia, a my zachęcamy do posłuchania płyty zarejestrowanej podczas pierwszej z nich. Wśród wykonawców m.in. zespoły Gówno, Kashanti, Cipedrapskuad oraz Anna Zaradny, Wojciech Bąkowski i Konrad Smoleński.

Muzyki nie mogło zabraknąć również na dwóch wystawach współczesnej sztuki brazylijskiej przygotowanych na przełomie 2013 i 2014 roku przez Magdę Kardasz. Zwłaszcza odsłona projektu w Miejscu Projektów Zachęty koncentrowała się na niebezpiecznych związkach między sztukami wizualnymi a muzyką, o czym wprost mówił tytuł pokazu – Brasil: arte / música. Polecamy folder towarzyszący wystawie oraz lekturę tekstu kuratorskiego.

ROZWIŃ