Ta strona korzysta z plików cookies. Więcej o naszej polityce prywatności.

Nr 31

Na początku 2021 roku Zachęta wraz z British Council zorganizowała po raz pierwszy w Polsce konkurs dla artystów z niepełnosprawnością zainspirowany programem Europe Beyond Access. „Świadomość społeczna problemów, z jakimi mogą się spotkać artyści z niepełnosprawnościami, chcąc zaprezentować swoje portfolio, ubiegać się o stypendium lub realizować swoją twórczość, nie jest duża. Trudności mogą wynikać z funkcjonujących w społeczeństwach uprzedzeń i przekonań, barier komunikacyjnych i ograniczonej dostępności programów artystycznych” – pisali w ogłoszeniu organizatorzy. Odpowiedziało na nie ponad 80 artystów – zawodowców i amatorów.

 

W najnowszym numerze magazynu prezentujemy sylwetki i prace laureatów konkursu. A zaczynamy rozmową Daniela Kotowskiego – artysty, kuratora, edukatora oraz jurora w polskiej edycji Europe Beyond Access – z Nadią Markiewicz, autorką nagrodzonej instalacji Jackpot (2020). „Bardzo ważnym momentem dla mnie było zaproszenie do pierwszego w moim życiu działania performatywnego, które miałam wykonać przed publicznością. To było w Galerii Labirynt w 2017 roku. Na tym etapie, i w życiu i w sztuce, wyspecjalizowałam się w udawaniu osoby o normatywnym ciele i pomagały mi w tym strój, proteza, precyzyjna choreografia. A więc sytuacja, w której widzowie mogliby przyjrzeć się mojemu ciału z każdej strony, w ruchu, postawiła mnie przed trudnym wyborem: musiałam zadecydować, czy ukryć swoje ciało, czy odnieść się do jego niezwykłości” – opowiada artystka.

W 31 numerze przypominamy projekt Kultura i Neuronauka, zainicjowany w 2014 roku przez Karolinę Wiktor, którego dwie edycje gościliśmy w Zachęcie. Dotknięta afazją artystka pozwoliła spotkać się dwóm odległym światom, łącząc ludzi kultury i nauki oraz mówiąc o niepełnosprawnościach neurologicznych. Temat niepełnosprawności w kontekście społecznym i kulturowym pojawił się także w programie przygotowanym przez Teatr 21 w ramach wystawy Zmiana ustawienia.

Zapraszamy do czytania, słuchania i oglądania!

ROZWIŃ
Zdjęcie obfitego nagiego ciała, od pasa do piersi. Spod niego niczym cień wystaje 7 kolejnych warstw fotografii. Każda z tym samym fragmentem ciała, coraz bardziej wysmuklonym.
Okładka folderu wystawy „Choreografia ciał”. Tytuł, nazwiska artystów, daty, w tle czarno-białe zdjęcie łysego mężczyzny siedzącego na krześle.
Okładka folderu wystawy „Choreografia ciał”. Tytuł, nazwiska artystów, daty, w tle czarno-białe zdjęcie łysego mężczyzny siedzącego na krześle.
Grupa ludzi ogląda wyświetlane na ścianie zdjęcie mózgu.
Zdjęcie protez nóg, ugiętych do siedzenia. Ujęcie od łydek do ud. Prawa noga plastikowa, lewa drewniana. W okolicy kolan śruby.
Grupa gimnastykujących się ludzi w plenerze, wśród drzew.
Grupa gimnastykujących się ludzi w plenerze, wśród drzew.
Grupa gimnastykujących się ludzi w plenerze, wśród drzew.