Jacek Sempoliński
AutoportretW zbiorach Zachęty znajduje się ascetyczny autorportret malarza-filozofa, profesora warszawskiej ASP.
Tematem najnowszego, 25 numeru Magazynu Zachęta Online jest portret i autoportret. Na początek przypominamy wystawę izraelskich artystów Tamy Ben-Tor i Mikiego Carmi Młodzi obiecujący artyści jedzą i uprawiają seks (2015). O twórczości performerki i malarza – ich portretach, autokreacjach, maskach oraz styku prywatnego z zawodowym — przeczytacie w wywiadzie, który przeprowadziła kuratorka Magdalena Komornicka.
Jak mówiła Ben-Tor: „Pamiętam, że gdy po raz pierwszy zobaczyłam prace Mikiego, pomyślałam: »Co to, do diabła, jest?«. Nie wiedziałam, że tak mogą wyglądać obrazy. W tym sensie mamy ze sobą coś wspólnego, bo ludzie, oglądając moje performanse, mówią: »Powinnaś występować na scenie w teatrze«. Ale nie jestem aktorką, a on nie jest malarzem. Łączy nas pewien rodzaj umiejętności, jakieś konceptualne »zakręcenie«, które sprawia, że coś zaczyna się dziać”.
Na chwilowo nieczynnym pokazie Żywe magazyny: Autoportret znalazł się wybór autoportretów artystów z kolekcji Zachęty. Polecamy film z oprowadzania kuratorskiego Michała Jachuły, natomiast obok pokazujemy autoportrety z naszych zbiorów: rysunkowy Jacka Sempolińskiego i rzeźbiarski Moniki Zawadzki. Filmowo zdecydowaliśmy się przypomnieć pracę Pawła Kruka Więcej niż życie z 2000 roku. Dyplomowe wideo — metafora poszukiwania tożsamości i kultu idoli — należy do cyklu prac, w których artysta portretował Michaela Jordana, wcielając się w postać słynnego koszykarza.
Na zakończenie nie mogło zabraknąć innej „portretowej” wystawy z naszego aktualnego programu — Prac domowych Macieja Salamona w Miejscu Projektów Zachęty. Zachęcamy do obejrzenia dokumentacji fotograficznej ekspozycji oraz efektu prac Firmy Portretowej M. Salamon. I mamy nadzieję, że wkrótce portrety i autoportrety wiszące w naszych salach będziemy wszyscy mogli oglądać na żywo.