Ta strona korzysta z plików cookies. Więcej o naszej polityce prywatności.

Nr 28

W 28 numerze magazynu online pozostajemy w klimatach edukacyjnych, choć bardziej ekologiczno-aktywistycznych. Na początek – wracamy do wystawy Co dwie sztuki to nie jedna i pracy Warkocze Białki Cecylii Malik. Jak na pytanie „Kim jest twoja mama?” odpowiedziała córka artystki, Urszula? „Moja mama jest artystką i aktywistką. Robi mnóstwo rzeczy, maluje obrazy, kręci filmy, broni zabytkowych budynków. Współpracuje z wieloma ekologami i razem z nimi walczy np. z regulacją rzek, zabudową/niesprawiedliwym podziałem Zakrzówka (krakowski zalew w kamieniołomie, w którym wszyscy kąpiemy się latem) czy wycinką drzew.

Mam wrażenie, że moją mamę ostatnimi laty zaabsorbowało szczególnie organizowanie akcji i manifestacji ekologicznych, ale każda z nich jest konceptem artystycznym o dużych walorach estetycznych. Mama ma talent do zrzeszania ludzi, którzy chcą coś wspólnie tworzyć. Oprócz tego prowadzi wiele warsztatów i prezentacji, próbując uświadamiać problemy ekologiczne, ostatnio nawet napisała książkę dla dzieci o drzewach”.

W czasie ubiegłorocznej wystawy dla dzieci i rodziców na placu Małachowskiego stanęły wiklinowe bazy zrealizowane podczas warsztatów Jaśminy Wójcik i jej córek – Zoi i Lei. My przypominamy wcześniejszy „wiklinowy” projekt artystki i Jacka Gądka zrealizowany latem 2015 roku na tarasie Miejsca Projektów Zachęty. Szałasy z nieokorowanej, naturalnej wikliny stały się miejscem, w którym mieszkańcy Warszawy mogli skryć się i poczuć zapach oraz klimat nadwiślańskiej przyrody, odetchnąć i odpocząć.

Wątek przyrodniczy pojawił się również w programie towarzyszącym wystawie Ogrody (2015). Posłuchajcie zapisu spotkania z biolożką i mykolożką dr Martą Wrzosek, podczas którego rozmawialiśmy nie tylko o grzybach – głównych „bohaterach” instalacji Izy Tarasewicz zrealizowanej w przestrzeni starej klatki schodowej Zachęty.

W najnowszym wydaniu nie zabraknie też dzieł z naszej kolekcji. Piramida zwierząt Katarzyny Kozyry to ikoniczna już praca nurtu sztuki krytycznej. Do dziś aktualna jako mocny komentarz do naszego stosunku do zwierząt. Natomiast film Anny Molskiej Szósty kontynent powstał specjalnie na indywidualną wystawę artystki w 2012 roku (kuratorka: Joanna Kordjak). Trójkanałowa instalacja wideo została zainspirowana wczesnymi ekspedycjami naukowymi na Antarktydę, w których uczestniczył dziadek artystki – prof. Janusz Molski.

ROZWIŃ