Ta strona korzysta z plików cookies. Więcej o naszej polityce prywatności.

Nr 15

Joanna Piotrowska to artystka wizualna i fotografka mieszkająca i pracująca w Londynie. Od 18 września można oglądać w Zachecie jej indywidualną wystawę Zaduch. Na naszej stronie dostępny jest także 15 numer Magazynu Zachęta Online, który rozpoczynamy wywiadem z artystką. „[…] w wielu moich pracach pojawia się temat dotyku. Najpierw w pracach z serii Frowst, czyli w kontekście intymnych relacji rodzinnych. Obecny jest także w filmie przedstawiającym dłonie w geście terapeutycznym. Potem w kolejnych pracach w akcie fizycznego konfliktu, samoobrony. Istotne jest dla mnie tworzenie takich połączeń i poruszanie się od zwierzęcia do człowieka, od człowieka do domu, od domu do klatki, od klatki do schronienia, bezpieczeństwa, intymności, dotyku. Krążę między tymi punktami odniesienia, starając się zbadać relacje pomiędzy nimi” – mówiła Piotrowska Magdalenie Komornickiej w marcu tego roku. Natomiast o relacjach władzy w pracach artystki przeczytacie w tekście Choroba bez pacjenta filozofki Joanny Bednarek.

W kontekście nowej wystawy z prac z naszej kolekcji przypominamy film Anny Baumgart Ekstatyczki, histeryczki i inne święte (2004), w którym artystka porusza problem autoagresywnych zachowań kobiet. Baumgart oraz zaproszone przez nią kobiety odegrały gesty i czynności towarzyszące samookaleczeniom, jednocześnie w trzech odrębnych częściach opowiadając dramatyczne historie. W swoim bardzo osobistym filmie Śliczna jesteś Laleczko, który prezentowaliśmy na wystawie w 2017 roku, Aleksandra Kubiak przywołała postać tragicznie zmarłej matki, jednocześnie poddając się na oczach widzów swoistej autoterapii.

Warto też sięgnąć do folderu towarzyszącego wystawie Trzy kobiety. Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum (2011) oraz obejrzeć film Inspiracje na pokaz, czyli jak zrozumieć Anette Messager zrealizowany przez Monikę Weychert Waluszko przy okazji wystawy artystki w Zachęcie (2010). I powrócić do klasycznych już artystek (i pionierek) sztuki kobiet – z Polski i Francji.

ROZWIŃ